Gå til innhold

Neste m3 kun med turbo-v6?


Galro
 Share

Anbefalte innlegg

Ifølge Leftlanenews.com vil fremtidenes m3 gå over fra v8 og over på turboladet v6-motor. Mer gledelig er det kanskje da at Bmw vil lansere en "sportsmodell" av neste 1-serie som vil være en arvtager til e30 m3, i hvert fall i Bmws øyne.

;)

Facing increasingly strict emissions regulations in Europe and stringent fuel economy standards in North America, BMW confirmed late yesterday that its next-generation M3 will be powered by a turbocharged six-cylinder engine rather than the V8 currently under the high-performance 3-Series’ hood. BMW’s M Group boss also hinted that the next-generation 1-Series will indeed offer an E30 M3-inspired M variant.

According to Motor Trend, BMW’s M Group CEO, Ludwig Willisch, told a media roundtable that the next-generation M3, due in about 2013, will be forced to move to a high-power turbocharged six-cylinder. The M3, initially offered with a four-cylinder in its first iteration, was powered by a high-performance six-cylinder motor for its second and third generations, but the current M3 is powered by a 4.0-liter V8 based on the M5’s V10.

Willisch wouldn’t confirm if it will be a single or twin-turbo powerplant powering the next M3, but he did say that the engine will not be based on the 3.0-liter twin-turbo inline-six currently used in the 335i. BMW is apparently considering a V6, according to Willisch, who said that the V-configuration would yield a more compact engine that could be butted up against the firewall. He also indicated that the next-generation M3 might not be more powerful than the current, 414-horsepower car. The next-generation M3 will shed some weight and gain a more flexible powertrain.

Willisch also confirmed our earlier report that the next-generation 1-Series will offer a high-performance, M-designed model. Though it isn’t expected to be called M1, the 1-Series M will, at least in BMW’s eyes, reincarnate the first-generation “E30″ M3 offered in the late 1980s and early 1990s. Expect power to hover in the 300-horsepower range thanks to a turbocharged four-cylinder.

It’s expected that the M5 will also move down to a high-power six-cylinder or a V8.

Er det positivt eller negatvit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du hadde lest hele inlnegget hadde du kunne lest at v6 er mer kompakt og da vil man kunne få mere vekt sentrert mot bilens midtpunkt. Men det er vel den eneste fordelen med v6 da den ikke er like godt mekanisk avbalansert som en r6. den er også dyrere å produsere og den har heller ikke den samme gode og snerrende lyden som en r6.

Uansett leit viss bmw skal gi avkall på sitt adelsmerke :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R6 turbo er gull.Ingenting ville gledet mitt bmw hjerte mer.

Eter å ha hørt e46 m3 på 6-7000rpm så blir man forelsket i r6'eren :D

Det sto også at den nye m3'en antagelig vil ha samme hk antall, men at vekten vil bli senket. Da er jeg spent på hvor mye det er snakk om, da den nåværende m3'en virker mer som en m5 i vekt og kjøreegenskaper.

Samtlige motorjournalister sier jo at e92m3 er veldig undermotorisert, mer undermotorisert enn hva e46 m3 er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper de har funnet ut at V8 er overkill med turbo. De ønsker en V6 med akkurat begrenset moment, mye turtall og spiselig register (ikke drapsmaskin på 2500rpm som V8ere blir).

V6 med kort veiv og mye turtall og litt ladetrykk. Typisk bilindustri-turbo motor tankegang.

Håper forøvrig det aldri skjer. Er redd R6 er utdatert konstruksjon markedsmessig, siden BMW satser mer på A4 personen enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke godt å vite hva de gjør for tida. Er på litt skeivt spor med X6, 5-serie GT osv...

Krysser fingrene for at de tar til fornuften og plasserer sylinderne i rekke :D

Kunne ikke sagt det bedre selv. V6 er et VAG-virus som bør utsettes for antibiotika :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://blogs.motortrend.com/6470938/car ... index.html

Her er hele intervjuet, det dere har lest er et dårlig referat. Han sier at V6 kan plasseres lenger bak mens R6 er lettere. Det er lenge til den avgjørelsen blir tatt. Han bare tenker høyt for journalisten. Så bare ta det helt med ro, lettere biler med twin-turbo er bedre enn dagens M-monster som veier like mye som en gammel Amcar;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...