Gå til innhold

Tikkelyd og napping på E39 520i 1998 som har gått 200000

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte nettopp en E39 520i 1998 modell som har gått 200000.

Lurer på følgende:

1) Jeg synes motoren lager en tikke-lyd som jeg ikke er vant med. Denne tikke-lyden blir høyere

etter som turtallet øker. Er dette en normal lyd?

2) Det hender motoren "napper" selv om gassen holdes inne konstant. Merkes best i oppoverbakke på lavt gir. Hva kan dette skyldes?

3) Bilen har radio/kassettspiller. Finnes det orginal BMW cd-spiller som kan lese mp3 cd'er(ikke cd-veksler) man kan erstatte kassettspilleren med?

Skrevet

Businessen fra X5 skal kunne lese mp3, og passer i E39. Men hva denne koster, og om denne er kompatibel med det du har, eller om du må bytte mer, vet jeg ikke.

Jeg løste dette på en annen måte, nemlig å få tak i en bitteliten mp3 spiller med innebygd FM modulator. Denne var spesielt beregnet for bil, og stikkes ned i sigarettenneren. Fjernkontroll med volumjustering på selve mp3 spilleren gjør at Businessen kun trenger å stå på en radiokanal og samme volum hele tiden.

Ikke helt samme type, men nesten. Du ser ihvertfall prinsippet:

1gbmp3carfm1.JPG

Jeg fant min på Amazon.com. Min støtter dog ikke USB stick, så jeg må ta med selve spilleren inn for å overføre sanger.

Skrevet

En del m50-motorer har en del dysetikking, som ikke er noe særlig å bry seg om...

Lyden du beskriver kan jo forøvrig også minne om ventil-tikking eller slitne kammer - hvorav sistnevnte vertfall ikke er ett vanlig problem på m5Xb20, så vidt jeg vet? Er ikke godt å vite, bare ut fra den beskrivelsen du gir heller, hehe :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...