Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei. jeg har et kjedelig problem med bilen min!

jeg har nylig lagt om til sommerdekk. med vinterdekkene så ristet rattet litt mellom 80 og 90 men forsvant etter det.

så la jeg om til sommerdekk. nå rister rattet helt besatt når jeg kommer opp i 70-80. jeg "dro" den oppi ca 110 i går og da jeg skulle bremse ned fikk jeg sjokk. torte ikke annet enn å bremse ned på giret :shock:

det er forresten en liten klunkelyd på venstre side framme. regner med at dette har en sammenheng med dette. dårlige casterstag?!

gjelder forresten en 94 bmw e38, 730i.

takk

Skrevet

virker som samme problem som jeg hadde på e30n

dårlig bærekule på bære bru...

burde få sjekket dette snarest...da jeg skulle bremse ned en bru, hadde ca 100 og da løstned hele drittn....da var både skjærm,kanal,fjærben og dekk/felg historie ...dyr afære det

så få sjekket det fortest mulig .. kan også være bremseskivene eller klossene ..men siden du har en klunkelyd så virker det som det er brekula.

hvordan er det når du rugger ? klunker det vær gang da ?

mvh

Skrevet

legger bare merke til klunkinga om jeg kjører nedi et hull, over fartsdumper og andre ujenvheter i veien.

irriterer meg at dette ikke var når jeg hentet bilen. bare hatt den et par måneder :evil:

Skrevet

tror forresten lyden kom etter jeg kjørte på skikkelig vaskebrettføre for en stund siden. var skikkelig drittføre her ett par dager om det har noen betydning

Skrevet

Jeg ville jekka opp bilen å sjekka casterstaget ja... Symptomene dine er typpisk for dette.

På en annen side er det jo myyye som kan lage risting på disse bilene, men et sted må man begynne.

Lykke til!

Skrevet

Klunkelyden og ristinga treng vel ikkje nødvendigvis henge saman?!

Sidan dette kom i samanheng med hjulbytte kan det jo vera lurt å starte med det?

Det kan jo vera så enkelt at det manglar senterringar på felg/nav?!?!

Det skulle få rattet til å riste som besatt!

Skrevet

Klunkelyden du beskriver hadde jeg også på min bil. Ved alle hull, humper, ujevne veier og lignende ting kom det "klunk" klunk" fra "et sted foran". Tok en stund før jeg fant ut av det, men det er del nr 6 på dette bildet, langt stag med et kuleledd i hver ende, Hvor dette da blir slitt, og klunker mot metall når det er mye bevegelse i det. Ikke dyre saken å bytte heller, et par hundre kroner eller noe sånt, og alt du trenger for å skifte det er en jekk og en skiftenøkkel, så er det gjort på 10 minutter. genialt

Nr 6 på bildet:

http://nettbutikk.gsbildeler.no/openIma ... /11197.gif

Gjett hvilken som er den gamle og hvilken som er den nye:

3lmbz0muosdli8t8i8b0.jpg

om dette hjelper på ristingen vet jeg ikke, men det kan ikke skade hvertfall. Men klunkingen stopper hvertfall.

Skrevet

Nr 6 er vel kun på 91/92 modeller ja, mens nr 7 er på 92- og videre. Men de gjør samme nytten, og vil tro at de lager samme lyden. Men er uansett en smal sak å finne ut om det er der lyden kommer fra, bare å skru den av, og hvis leddet er helt løst og du kan høre metall-mot-metall når du beveger på den så er den gåen.

Skrevet

sentreringsringene manglet på felgene :? så de er ikke på nei. hvor kan jeg skaffe slike da?! er ikke helt sikker på hvilkene felger det er på bilen. må jeg måle tykkelsen på navet og tykkelsen inni felgen for å finne riktig ring?

Skrevet
må jeg måle tykkelsen på navet og tykkelsen inni felgen for å finne riktig ring?

Riktig :)

Jeg kjøpte senterringer i aluminium hos dekkmann, men de fleste hjulforhandlere har vel dette.

Skrevet

jeg jekka opp bilen i går og fant ut at det er slakke i begge bærearmene framme. når jeg jekka den opp så snurra jeg på hjulet, og da så jeg at det var skevt på. så når jeg sattepå dekket igjen, passet jeg på at det gikk jevnt rundt. så nå vibrerer ikke bilen lenger. hehe

men er vell et tegn på at jeg trenger ringene da.

nå vet jeg jo sansynligvis hva klunkingen kommer fra og...

takk for hjelpa!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...