Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Forøvrig er 12000 billig for å fikse dette.. Spørs jo litt hvor ille det er, men dersom 2 festepunkt er totalt revet løs fra karosseriet så er det ikke så forbaska enkelt å fikse det. Man må bl.a. klippe ut hull i baksetet for å komme til på fremre festet, og man må klippe hull i bagasjerommet for å komme til det bakre festet..

Skal dette gjøres sikkert uten eksplosjonsfare må man derfor ned med bensintanken, og det er f... ikke bare bare.. For å komme til der må man ned med hele traversen, og løsne drivakslingene fra kardangen. Deretter løsne håndbrekkvaierne, koble fra bensintanken og deretter sveise..

Det må jo da sveises på en ny plate, og deretter må alt sammen tilpasses slik at det passer like godt som før så traversen ikke blir skjev.. Omfattende jobb det der. Sveise på ny plate, finne ut hvor hullet skal være, og borre hull. Deretter sveise fast festet oppå plata og i karosseriet, og deretter skal man montere med håp om at det passer. Når man har nede traversen MÅ man bytte alle foringer i den for de er en medvirkende årsak til at det skjer, fordi de tillater alt for mye slark og bevegelse.. I tillegg til alt dette er det jo snakk om å løse et titalls rustne bolter da uten å runde ett eneste hode..

Som sagt, en MEGET omfattende jobb om det gjøres skikkelig, og gjøres det ikke skikkelig er det like greit å bare kondemnere bilen.. Hvis du greier å få det her til 6800,- kroner INKL mva, så raner du HAN.. Da har han ikke peiling på hva det dreier seg om.. Han KAN jo sveise med bensintanken 10 cm unna, men om han er glad i livet så tar han den ekstra tiden å fjerner den..

Skrevet
Det er så kjent dette fenomenet, at det regnes for UFLAKS dersom man IKKE opplever det på egen bil. :D

Det har du **** meg helt rett i... Når den lokale Bmw forhandleren sjekket opp dette for meg for 3 år siden, utalte BMW Norge at dette var ett problem i klassen "Når det skjer", ikke "om det skjer"..

Så å si noe annet enn at dette er ett kjent problem er rett og slett vranglære..

Skrevet

Ja den siste prisen du fikk høres rimelig bra ut ja.

Har forøvrig kjennskap til noen som driter i om det er bensintank på bilen så lenge den er full, er jo egentlig logisk på en måte da det er mindre sjanse for eksplojons fare med en full enn en halvfull med bensin å gass i.

Men selv hadde jeg ikke turt det, var til og med redd for at det skulle skje noe når jeg skjærte over bensinrøret bak på E34'n jeg hadde, brukte skjærefil, men tenkte jo hele tiden på at det kunne kanskje komme gnister, hehe så jeg er skikkelig pyse :oops:

Skrevet
ikke noe kjent problem, men har vært borti det en gang før, på en 320 e36. var noen timers jobb før den var i orden. så 6800,- er billig for den jobben der.

Høres ikke ut som du har peiling, for dette er ett MEGET kjent problem..

Du kan foreksempel google "E36+subframe disaster"

Og dette er så kjent problem at det til og med forekommer på både E30, E36 OG e46

neivel! jeg har hatt 15 e30'er å aldri vært tilfelle på noen av de. å der har bruken på noen av de vært som så. så e30 kan du så si legge til side. har kun vært borti 1 e36 med det problemet. så at det er noe dagligdags må du dra lengre inn i skævven med!!

Skrevet
Det er så kjent dette fenomenet, at det regnes for UFLAKS dersom man IKKE opplever det på egen bil. :D

Det har du **** meg helt rett i... Når den lokale Bmw forhandleren sjekket opp dette for meg for 3 år siden, utalte BMW Norge at dette var ett problem i klassen "Når det skjer", ikke "om det skjer"..

Så å si noe annet enn at dette er ett kjent problem er rett og slett vranglære..

såfall så er det noe med bruken til enkelte og med tanke på vedlikehold. eller så har jeg rett å slett vært veldig heldig. ingen av e36'ene eller e30'ene jeg har hatt har hatt dette problemet :lol: må ha vært heldig jeg da.

Skrevet

Jeg er forbløffet over at du ikke har fått det med deg før om du har så innmari god peiling på om dette er ett kjent problem eller ikke...

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=101236&highlight=subframe+disaster

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=103092&highlight=subframe+disaster

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=102202&highlight=subframe+disaster

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=29461&highlight=subframe+disaster

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=92703&highlight=subframe+disaster

Ett knippe tråder der dette temaet er oppe i dagslys..

Dagligdags, vel kanskje ikke, men forbløffende mange støter på dette problemet, så å si at det ikke er kjent, viser bare at du ikke har fulgt med i timen..

Skrevet

nå sitter ikke jeg akkurat å googler E36 + subframe disaster til daglig. hehe. mulig du synes det er kult å bruke fritiden på det, ikke vet jeg. veit hvertfall at den jeg sveisa syns jeg det var noe spinkelt. burde jo vært forsterka litt mer enn det fra fabrikk. sammenlikner du e30 og e36 der så ser du klart hvem som er mest solid.

Skrevet
Trodde egentlig dette problemet bare gjaldt E36 og E46 jeg, har ikke hørt om det på E30.

Nei E30 er og blir ett genialt karosseri..

Men det har visst skjedd her også, selv om det er sjeld[b[]nere på de andre modellene enn E36... E36 er dømt til å få det om bilen blir brukt over middels hardt.. Det interessante i konstruksjonen er at det som skulle spre belastningen utover ett større område, selv blir offer for tretthetsbrudd.. Altså, selve konstruksjonen er festet på en plate som ikke er stivet av nok.. Derfor vil denne platen bevege seg mer enn ment, og problemet blir veldig stort når foringene i tillegg begynner på bli slitt..

Bmw var derimot mer forutsigende på sene E36 M3 modeller, etter 96 mener jeg å huske.. Men at de gjorde samme "feil" på e46 er utilgivelig..

Skrevet
nå sitter ikke jeg akkurat å googler E36 + subframe disaster til daglig. hehe. mulig du synes det er kult å bruke fritiden på det, ikke vet jeg. veit hvertfall at den jeg sveisa syns jeg det var noe spinkelt. burde jo vært forsterka litt mer enn det fra fabrikk. sammenlikner du e30 og e36 der så ser du klart hvem som er mest solid.

Holder en knapp på E30 dær ja :D E36 skal jeg aldri ha mer..unntatt orginal M3!

Skrevet

Som jeg skrev før, det er sjeldent en bil er så bra som en E30.. Så der er jeg enig.. ;)

Og nei, jeg surfet ikke på Subframe disaster.. Jeg ble ute for det ;)

Okay, føler for å omformulere meg litt i din favør.. Det er ikke ett kjent problem, men det burde vært det, for problemet er veldig veldig alvorlig.. De fleste her inne med litt fartstid her inne vet om det, men det finnes jo E36 eiere utenfor bimmers også.. og de skulle ønske de visste om det tidligere.. Som feks trådstarter.. Bmw har nemlig originale forsterkninger som man skal sveise på..

Skrevet

Holder en knapp på E30 dær ja :D E36 skal jeg aldri ha mer..unntatt orginal M3!

Stemmer det altså, men det går an å forhindre det.. Det tragiske er jo det at det som regel skjer med de som ikke vet om det, før de da registrerer seg her..

Jeg mener alle med E36 og sekser motor BØR informeres om problemet og deretter sveise fast de originale forsterkningene, så forhindrer du problemet FØR det skjer..

Forøvrig har jeg vært ute for det, og fikset det, så jeg håper jeg slipper å måtte gjøre noe sånt igjen..Det er mye arbeid for "ingenting"..

Skrevet
Ja den siste prisen du fikk høres rimelig bra ut ja.

Har forøvrig kjennskap til noen som driter i om det er bensintank på bilen så lenge den er full, er jo egentlig logisk på en måte da det er mindre sjanse for eksplojons fare med en full enn en halvfull med bensin å gass i.

Men selv hadde jeg ikke turt det, var til og med redd for at det skulle skje noe når jeg skjærte over bensinrøret bak på E34'n jeg hadde, brukte skjærefil, men tenkte jo hele tiden på at det kunne kanskje komme gnister, hehe så jeg er skikkelig pyse :oops:

Så denne først nå..

Better to be safe than sorry sier jeg bare.. Jeg har det hvertfall så godt med livet mitt at jeg ikke ønsker å utsette megselv for slike farer som er direkte livsfarlige, og kan i beste fall forbrenne huden min skikkelig.. Det er ikke så enkelt å komme seg unna når det tar fyr.. Forøvrig er fattern glad i garasjen sin, og forsåvidt i huset som er like ved siden av, så jeg tror nok han hadde blitt rimelig forbanna om jeg brant det ned for han..

Skrevet

Som jeg skrev før, det er sjeldent en bil er så bra som en E30.. Så der er jeg enig.. ;)

Og nei, jeg surfet ikke på Subframe disaster.. Jeg ble ute for det ;)

Okay, føler for å omformulere meg litt i din favør.. Det er ikke ett kjent problem, men det burde vært det, for problemet er veldig veldig alvorlig.. De fleste her inne med litt fartstid her inne vet om det, men det finnes jo E36 eiere utenfor bimmers også.. og de skulle ønske de visste om det tidligere.. Som feks trådstarter.. Bmw har nemlig originale forsterkninger som man skal sveise på..

den kan jeg være enig i ;) det er en svak/dårlig konstruksjon. så venta ikke at det var kun denna bilen jeg fiksa opp som hadde samme problemet. men når jeg tenker kjent problem så tenker jeg mere som foringer osv som er vanlig forbruksvare. feste til bakstillinga skal IKKE være forbruksvare. er rett å slett livsfarlig. å disse forsterkningene til e36 er det kun m3 som har orginalt mener jeg å huske. når det gjelder e30 så er det en genial bil som er "overdimensjonert" for å si det på den måten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...