chako Skrevet Mars 29, 2009 Skrevet Mars 29, 2009 Jeg har nettopp kjøpt en 320dt som virker å være noe slapp på turtall under 2000. Har tatt diagnose på et lokalt verksted og det var memoret feil på luftmassemåleren. Fikk tak i ny lmm og har montert denne. Ingen merkbar forskjell. Iflg det lokale verkstedet hadde det ingen hensikt å resette hjernen ift til den nye lmm av BMW verksted, selv om det hevdes fra BMW at det må gjøres. Hva er riktig? Har gjort ren EGR ventil og insugmanifold. Heller ingen merkbar effekt. Har prøvd å koble ut EGR ventil men kan ikke si at bilen drar bedre på lavt turtall av den grunn. Har ikke sjekket alle vacumslangene så det kan jo være noe her? På tomgang når den er kald veksler den med å gå litt opp og ned i turtall, det virker som at det er en føler som gir noen rotete signaler? Forøvrig varierer motor temepartur ift til belastning på motor. Går mot normal temperatur i oppoverbakker men synker ned mot blå i nedoverbakke på motorbrems. Termostat er ny. Kan EGR systemet virke på dette? Ser at dette er et tema som går igjen i forumet, men har ikke klart å få tak en enkel og grei forklaring på hva det kan være. Over 2000 i turtall drar motoren godt. Hvis det er noen som har tips på hva jeg bør gjøre videre er jeg svært takknemmelig.
Simmelim Skrevet Mars 29, 2009 Skrevet Mars 29, 2009 luftmengdemåleren er et kjent problem! de må resette hjernen for at endringene skal tre i kraft
Otis Skrevet Mars 30, 2009 Skrevet Mars 30, 2009 Min 520d er også død/slapp under 1700-1800 omdr. Det er helt naturlig, men oppleves som mer slapp i 3. gir og oppover. Du kan gjøre en test. Ha bilen i 3. gir, gi full gass fra 1000 omdr og se når momentkurven kommer, den skal gi akserlasjon fra 1700-1800 omdr.
Bonden Skrevet Mars 30, 2009 Skrevet Mars 30, 2009 Hvis luftmengdemålern du prøvde og bytte med ser anneledes ut invendig (nye typen) må styreenheten omprogrameres til denne da målingen gjøres på ulik måte i disse LMM .Hvis ikke går bilen fortsatt som en dynge.Med alle komponenter i orden på en 136 hk motor drar disse motorene jevnt ut hele turtalsregisteret.
chako Skrevet Mars 31, 2009 Forfatter Skrevet Mars 31, 2009 Takk for tipsene. LMM jeg byttet ser lik ut, men mangler Bosch stempel. Samme delenr. Bilen går merkbart bedre over 2`omdr. Dessuten ligger den å lugger litt når en ligger på 5 gir med lett pådrag i 90 til 100. Hvis en ruser motoren høres det at den ikke går rent mellom 1,5 og 2`og den ryker hvitt. Har kjørt diselbil i mange år og forventer bedre moment i det omådet en vanligvis ligger og kjører. Bør kanskje ta turen til BMW men forventer vel egentlig ikke at LMM må programmeres spesielt for BMW.
Bonden Skrevet Mars 31, 2009 Skrevet Mars 31, 2009 Hvis det monteres nye typen LMM må motorstyreenheten omprogrameres.
chako Skrevet April 1, 2009 Forfatter Skrevet April 1, 2009 OK. Men den nye LMM jeg satte på så prikk lik ut som den gamle, men Bosch navnet var ikke satt på. Men jeg får vel ta turen innom BMW for å sjekke det ut.
chako Skrevet April 2, 2009 Forfatter Skrevet April 2, 2009 Byttet alle vacumslangene i går. Innbiller meg at det ble litt bedre, men fremdeles er det noe som ikke stemmer. Synes han er for slapp på lavt turtall og hvis jeg småruser den så går den litt ureint akkurat i underkant av 2000 omdr. Hører at det putrer og kommer hvit røyk. En annen sak, motortemperaturen svinger ift belastning. Det er ny termostat, noen som har ideer her?
dunderdo Skrevet April 2, 2009 Skrevet April 2, 2009 Har du prøvd å nappe ut slangen til egr-ventilen å blende den....
chako Skrevet April 3, 2009 Forfatter Skrevet April 3, 2009 Ja det har jeg prøvd. Oppfattet ikke at problemet ble borte selv om motoren fikk en litt annen gange når denne ventilen ble stengt. Nå har jeg imidlertid kjørt noe mer etter at jeg byttet vacumslangene og det ble bedring. Likevel henger den litt i området 1500 til 2000. Inbiller meg at det kan være en sensor eller regulator som ikke gjør jobben. Dessuten er motortemperaturen mystisk. Det svinger som nevnt mellom blå og normal avhengig av belastning. Termostaten skal visstnok være ny, men hva kan det ellers være som gjøre at kjølevannet sirkulere for mye gjennom radiator?
Otis Skrevet April 3, 2009 Skrevet April 3, 2009 Om det er luft i systemet, så vil jo dette skje. Altså det er sikkert ikke for mye sirkulasjon, det er vel heller bare en luftlomme som treffer temp sensoren. Du har jo enda en ventil som heter AGR, den som får vakumstyring ifra den der vakumklokka, er det det den kalles?? Du ser den på Realoem.com sin dele katalog. Den der AGR ventilen ligger veldig nært turboen om jeg husker korrekt.
dunderdo Skrevet April 3, 2009 Skrevet April 3, 2009 Du bør bytte den thermostaten som sitter på det røret som går fra eksos til agr-ventilen. Da ble tem problemet mitt borte.
chako Skrevet April 5, 2009 Forfatter Skrevet April 5, 2009 Du bør bytte den thermostaten som sitter på det røret som går fra eksos til agr-ventilen. Da ble tem problemet mitt borte. Ja det virker som et godt forslag Det virker som at det er en termostat som lekker. Ellers kan jeg å friskmelde bilen med tanke på motorkraft. Det virker som at det å skifte vacumslanger gjorde susen. Takk for gode bidrag fra dere som har hengt dere på og god påske!
chako Skrevet Mai 9, 2009 Forfatter Skrevet Mai 9, 2009 Etter mye frem og tilbake viste det seg at feilen med slapp motor på lavt turtall var sammensatt. Det var flere ting som dro i negativ retning. Nå er imidlertid alt i orden. De store synderne var lmm og trykkføleren som sitter i insugningsmanifold. Når jeg fikk skiftet denne trykkføleren kom alt på plass og den drar villig. Motortemeraturen er nå også ok etter at jeg skiftet termistaten til AGR kjøleren
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå