Gå til innhold

selvangivelse og ligningspris på bmw'n

h4ns3n
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 86' 320 coupe, og nå som selvangivelsen har kommet må jo denne skrives inn i ligningen.. Men hva skal jeg egentlig skrive?

Trenger listeprisen på bilen da den var ny, men det er jo håpløst å finne ut av virker det som?

Ringte i dag Autozentrum på gardermoen, de sa jeg måtte snakke med BMW norge, ringte de..

De fortalte meg at jeg måtte snakke med forhandler.. Men ingen av de har oversikt over hva bilen kostet da den var ny..

Så om det er mange av dere der ute med en 320 coupe og som har denne på selvangivelsen, så ville jeg vært veldig takknemlig om dere kunne dele den verdien til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det.. Men poenget med å oppgi nybilpris og årsmodell er jo at du har en prosentvis sats av nybilprisen å beregne ligningsverdien av..

Når bilen blir eldre enn 1994, vil du da ha "skattet" for denne bilen så mange ganger at du ikke trenger en ligningsverdi høyere enn 1000 kroner.. Og da spiller heller ikke nybilprisen noen rolle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo formueskatt det vel er snakk om her tenker jeg..

Du kan jo lavere, men om de finner det ut ville jeg ikke vært i dine sko.. Da blir det vel straffeskatt på 30% av beløpet du ungikk å føre opp (mener å ha lest noe lignende det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først betaler man 35-40% skatt. Hvis man ikke fester bort alle pengene, men investerer de i noe som har verdi så får man formueskatt i tillegg. Det er et sykt opplegg.

Spesielt når det gjelder bil som man har betalt 100% i engangsavgift på som gjør at man kommer opp i et beløp som tilsier formueskatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store problemet med formueskatt er at man år etter år skatter om igjen for den inntekten man alt skattet for den dagen man tjente det.

Norske avgifter oppfordrer til at både bedrifter og private skal ha en usunn økonomi og det er en alvorlig grunnleggende brist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først betaler man 35-40% skatt. Hvis man ikke fester bort alle pengene, men investerer de i noe som har verdi så får man formueskatt i tillegg. Det er et sykt opplegg.

Spesielt når det gjelder bil som man har betalt 100% i engangsavgift på som gjør at man kommer opp i et beløp som tilsier formueskatt.

men hvis du fester dem bort, går først 25% av det til moms samt enda mer til alkoholavgift og ev. tobakksavgift for dem som festrøyker.

Så staten tjener minst på om man sparer pengene :)

Om man regner på det, med alle avgifter og skatt man betaler, så stikker staten av med 65-70% av inntekten din. hvis man har et normalt forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...