Gå til innhold

Tømme kondensator for strøm?


Anbefalte innlegg

Som det står over, hvordan skal jeg få det til uten å ha den motstanderen som fulgte med( hadde mista den, da det er lenge siden jeg kjøpte anlegg )

Fare evt. ved å ikke tømme den? Har nå stått lenge i bua men har nå lenge lurt på om det egentli kan være farlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du multimeter kan du jo sjekke om det i hele tatt er strøm på den :) evt koble på noe som trekker strøm..btw viste jeg ikke at disse holdt på strøm over tid, trodde de tappet seg med en gang. men da lærte jeg no nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du stikker tungen bortpå polene finner du fort ut om det er spenning på den! :lol:

Burde gå greit å lade den ut med f. eks. en lyspære

hehe . hvordan skal jeg koble pæra da evt.?

Og foresten så har jeg null peiling om den taper seg over tid, men kan hende det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å tømme den er det val bare å koble den av å la den ligge.

Det er ikke det ;)

står på bilradiospess :

Når du skal demontere en kondensator, vil du måtte tømme den for strøm.

Måten dette gjøres på, er at du finner frem motstanden igjen og setter den i mellom pluss og minus på kondensatoren slik som tegningen viser.

-Jeg har ikke den motstanden derfor jeg spurte her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det bare er å koble på noe som trekker strøm ass.. som en sa her.. men det jeg ikke skjønner med dem jeg har.. så lader jeg dem opp med en bil lader men så fort jeg tar av laderen så tapper den seg.. noen tips? eller er det riktig? du som har montert en alt:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lærte på grunnkurs elektro va nu hvertfall at en kondenstator tømmer seg på noen få sekunder så lenge den har belsatning..

Men jeg husker vi brukte å ladde opp kondensatorer å la dem ligge på pulten å vente på at noen sku komme å ta i dem.. da fikk dem et lite støt å skvatt som faen.. utrolig morsomt :P

Hvis du ikke har multimeter så bruk en 12 volt lyspære for å være sikker du..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man skal lade ut en kondensator før man lagrer den eller installerer den, er nettopp at den kan beholde ladningen over en lengre tid, avhengig av hvor god den er konstruert. Alle kondensatorer lader seg ut over tid. Det er lett å tenke seg hva som kan skje om du tar en fullt oppladet kondensator på 1 F og legger den på hylla nær noe metall. Så fort polene er borti metallet på hylla, et skrujern eller noe slikt, så har du full kortslutning og du har enten et hvitglødende skrujern på hylla, eller så tar kondensatoren kvelden og eksploderer om den blir varm nok inni. Det samme kan skje om du tar en oppladet kondensator og skal montere den i bilen. Det er jo meget for gjort at man greier å kortslutte kondensatoren, dvs la begge polene berøre samme stykke metall samtidig. Ved å lade den ut, så kan man kortslutte så mye man vil.

En kondensatoren for bil kan du betrakte som et bil batteri. Den lader seg mye fortere ut dog, det er jo hele vitsen med den. Behandle den som du behandler et batteri, bortsett fra at du må lade den opp via en motstand og det samme gjelder utlading om du skal fjerne den ut av bilen. Har du ikke en motstand, så finn en lyspære rundt en 5W. I=P/U. 5W/12V = 0.4A dvs en relativt liten ladestrøm. Jo flere W pæra har, jo mer skadelig er det for kondensatoren da utlade strømmen stiger med lavere motstand i pæra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...