Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har forslag til gode bremser som passer til E46 (320d sedan)? Skal ha noe som tåler kjøring på bane og ikke fader med en gang, så det er vel racingbremser jeg ser etter ja. Det skal være TÜV-godkjent for jeg skal ha det godkjent på bilen. Derfor går det dårlig med Ksport. Har vel forestilt meg sånn 332-skiver eller noe i den størrelsen. Prisen totalt både foran og bak skal helst ikke overstige 20.000,- om dette er mulig?

Skrevet

Har du vurdert å bruke andre klosser, racing bremsevæske og stålomspunnede slanger? Og evt sjekke muligheten for å bruke bremser fra en annen modell (brukt). Ikke meninga å undervurdere deg altså :)

Jeg har tenkt litt i samme baner til M3n, og funnet ut at BBK ikke er verdt pengene, men kanskje det stiller seg annerledes for en 320. BBK blir uansett dyrt! Et merke jeg vet om som du kan sjekke ut er MOVIT. Har ingen erfaring selv, men vet om en svenske som selger disse og kan tilby pris i USD istedetfor euro som er oppgitt på sidene deres. Tror det er samme bremser som porsche, bare endra bl.a festebraketter.

Tror du kan greie å få bremser foran til 15-20k, men å få et BBK foran og bak til 20k tror jeg er vanskelig..

Skrevet

morteym: Har ikke prøvd å bytte noe av det andre nei, men har lyst på større skiver både fordi det ser bedre ut og bremser bedre + tåler mer selvfølgelig, så har lyst til å bytte :)

Superbeetle: Tror det blir for stort iogmed at jeg bare har 18", men ellers bra forslag :)

hagenisse: Ja, har prøvd på bane en gang (fylte 18 i desember, så derfor ikke kjørt mer) og det tok ikke mange rundene før bremsene fadet :(

Skrevet

Hvordan har du rukket kjøre på bane hvis du fylte i desember...?

Noen andre klosser og fersk bremsevæske og riktig bremseteknikk burde duge en god stund. Ellers må du gjerne kjøre på med et BBK, men det er mye penger for noe du neppe trenger og da ikke har noen fordeler..

Skrevet

som hagenisse sier, hvis du har fersk bremsevæske og f-eks. EBC Yellowstuff klosser og fortsatt opplever å få fading trenger du en leksjon i bremseteknikk (det gjør du nok uansett)

Å sminke bilen for 20k med noe som blir gjemt bort bak hjula uansett ser jeg ikke poenget med, men vær sin lyst.

Samtidig så er det mange bakdeler med store bremser; uavfjæret vekt, dyrere slitedeler og dyrere dekk til f-eks. banebruk og vinter.

Det er jo ikke noe poeng å ha større bremser enn du trenger fordi det ser kult ut, hvertfall ikke hvis det er merket f-eks. K-SPORT :wink:

Skrevet

hagenisse: Øvelseskjøring på familiekjøring ;) Kan jo selvfølgelig prøve dette først da, så blir det ikke så dyrt :) Jeg kommer jo ikke til å kjøre veldig mye på bane med denne bilen uansett.

JulianS: Er forsåvidt enig, var jo noe av det som var grunnen til at jeg kjøpte felger som ikke viser alt som er bak.

Men hvis jeg bytter bremsevæske, klosser, slanger og skivene, så blir ikke dette så altfor dyrt vel? Er vel kaliperne som koster mest?

Skrevet

Skift bremsevæske, kan bruke vanlig bremsevæske, trenger ikke noe heftige greier... hvis du er lur så kjøper du originale skiver, ikke no sånnt slissa tull, det bare spiser opp klossene dine og hjelper minimalt på bremseefekten.

Jeg syns EBC Yellowstuff er veldig bra, de tåler veldig mye varme å skrubber skikkelig, samtidig som de fungerer normalt når de er kalde.

Stålomspunnede slanger er ikke et must men du kan oppleve å få noe fastere pedal men det er ikke natt og dag...

Hvis du har 20000 å bruke på bremser så syns jeg du skal bruke noen tusenlapper på det som er nevnt ovenfor, passe på at bilen din er i ordentlig stand også kommer du deg på et banetreff og får en som virkelig kan kjøre til å være med deg noen runder. Få inn grunnleggende sporvalg, bremseteknikk og synsteknikk osv, du aner ikke hvor mange faktorer som spiller inn på rundetiden :)

Ta det med ro, ikke få horn i panna (særlig :)) og sett opp tempoet etterhvert...

Skrevet

Men kan det være lurt å kjøpe litt større orginale skiver og noen gode klosser, så vil det holde for det meste? :)

Bilen har gått 33000, er det behov for å bytte bremsevæske da?

Takker for hjelp hittil :)

Skrevet

du får ikke plass til større originale skiver inni kaliperen din... når bremsevæsken allerede har kokt ville jeg bytta den...

Brems hardt, kort og BARE FØR SVINGEN. Altså kun når rattet står rett fram :)

Skrevet

Sånn jeg gjorde da jeg kjørte på bane det. Men 4 års gamle sommerdekk på 205/55R16 eller noe i den duren var ikke så glad i det :P Henter nye sommerdekk og felger imorgen :) 255/35 bak og 225/40 foran, håper det hjelper litt :) Men får man ikke kjøpt noen større kalipere som er orginalt BMW som ikke er altfor dyrt?

Skrevet

330 har jo større bremser men det koster det også :wink: du trenger ikke noe større bremser enn det du har, BMW lager ikke biler som ikke kan brukes på bane helt originalt!!!

Skrevet

Større bremser ville gitt større krav til dekk for å få utnyttet de. Kommer vel ikke oppi så ekstreme farter på strekka med en 320. Hvis han kan gjøre noe med bremsene for at de ikke skal fade så er det vel bra.

Litt bra dekk og bedre understell vil også tillate deg å kjøre fortere gjennom svingene, så istedetfor å bruke 20k på BBK så ville jeg bytta understell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...