Inline six Skrevet April 5, 2009 Skrevet April 5, 2009 effektanleg på en standard motor gir lite eller ingen effekt, du kan sammenligne det med og sitte på dass, du får ikke ut mere møkk av tarmen uansett hvor stort høl det er i dassen, Det er vel i overkant svartmaling. Det er jo et utall dokumenterte tilfeller på at du øker effekten på vanlige sugemotorer viss du bytter til grenrør og komplett effektanlegg. Varierer selvfølgelig fra forskjellige bilmerker, modeller og motorstørrelse. I noen tilfeller kan det være snakk om kunn 3 hester og andre ganger helt opp til 20 på noe større motorer. Ikke alle bilfabrikanter lager eksosanleggene sine for optimal flow i eksosen originalt.
BreitBau Skrevet April 5, 2009 Skrevet April 5, 2009 Nei, men veldig ofte er det riktig motstand i katalysatoren, og å fjerne denne vil feks ikke alltid resultere i økt effekt.. kanskje heller mindre.. Og når det kommer hk, så er det jo uansett slik da, at det godt kan "gi" 20hk på en flunk ny motor.. Men så hender det jo da at motorene er kjørt noen 100 000 km og da er jo effekten forringer noe vannvittig allikvel, så er du heldig kommer du opp mot originalt igjen.. Kanskje..
Tom K Skrevet April 5, 2009 Skrevet April 5, 2009 Joda det kan vel kanskje gi noen få ekstra hk, men jeg tviler på at du merker om bilen har fått 4-5 hk ekstra, men lyden derimot, den øker jo kjøregleden, fet eksos og åpent filter på en BMW sekser er jo ren musikk
Kjell Z3 Skrevet April 5, 2009 Skrevet April 5, 2009 Nei, men veldig ofte er det riktig motstand i katalysatoren, og å fjerne denne vil feks ikke alltid resultere i økt effekt.. kanskje heller mindre..Og når det kommer hk, så er det jo uansett slik da, at det godt kan "gi" 20hk på en flunk ny motor.. Men så hender det jo da at motorene er kjørt noen 100 000 km og da er jo effekten forringer noe vannvittig allikvel, så er du heldig kommer du opp mot originalt igjen.. Kanskje.. Hvordan riktig motstand? 4 taktere trenger ikke motstand i eksosen slik 2 taktere gjør.
Tom K Skrevet April 5, 2009 Skrevet April 5, 2009 Noen biler går faktisk dårligere hvis man fjerner katten, om det er pga feil trykk i eksosen skal jeg ikke uttale meg om,
Haug530D Skrevet April 5, 2009 Skrevet April 5, 2009 Noen biler går faktisk dårligere hvis man fjerner katten, om det er pga feil trykk i eksosen skal jeg ikke uttale meg om, Skulle nå egentlig ville tro at motstand ikke er noe nødvendig nei, må da være best å bli kvitt mest mulig eksos på kortest mulig tid vel?
hertz Skrevet April 15, 2009 Forfatter Skrevet April 15, 2009 Så det er bare og skifte innsug og gasspjeld som skal til får og få ut siste hestene? Noken som sa det va meir arbeid som måtte gjøres og at det kom til og bli dyrt.
Vegard Skrevet April 15, 2009 Skrevet April 15, 2009 Dette er et emne jeg egentlig ikke skal uttale meg i, men jeg har supersprint midtpotte som erstatter katalysatoren på min E36 325i. Og når jeg setter på katalysatoren for EU kontroll går bilen merkbart dårligere. Ikke mye, og kjenner du ikke bilen merker du nok ingenting, men jeg kjenner det. Det virker som om bunndraget blir noe friskere uten katalysator. Ergo, jeg mener bilen går bedre med mindre motstand i eksosen. Men skulle jeg virkelig trimmet bilen hadde overhodet ikke eksosanlegget vært førsteprioritert. Det gir bare minimalt med utslag. Fordelen jeg ser ved å kjøre uten katalysator er mindre vann i bakpotta, som forøvrig ikke er rustfri.
Haug530D Skrevet April 15, 2009 Skrevet April 15, 2009 Går vel ann å borre opp 323 til 325, vel? Er de da like? Samme slagvolum på begge, er kun strupet i innsuget.
Bimmerlars Skrevet April 15, 2009 Skrevet April 15, 2009 Motstand er vel ikke noe man vil ha. Rørdim derimot sies å være viktig. Rørdimmensjonen må samsvare med hvor mye eksos som kommer ut. En 2 liter med 3,5" eksos f. eks går nok bedre om man setter på 2". Alt dette for å få rask eksosstrøm. I et svært rør blir det turbulens og da går farten på eksosen ned. Større motor, mere eksos, større rør. Må jo ha eksosrør på en vanlig bil pga. potter og slikt så det ikke bråker for mye. Racebiler har derimot grenrør rett ut i friluft, altså ingen motstand. Jeg vil tro motorstyringen på en vanlig bil er justert for å virke sammen med et eksosanlegg. Tar du det bort blir oppførselen på motoren helt annerledes og da blir AF feil.
///Mysild Skrevet April 15, 2009 Skrevet April 15, 2009 må vel bytte hjerne og/eller lmm da? slik at den for riktig luftforhold? må jo gjøre dette når man bygger om fra m52b28 innsug til m50b25... bør jo gjelde det samme her... og m52 motorer har aluminiumsblokk btw... bare så det er sagt
Haug530D Skrevet April 16, 2009 Skrevet April 16, 2009 må vel bytte hjerne og/eller lmm da? slik at den for riktig luftforhold? må jo gjøre dette når man bygger om fra m52b28 innsug til m50b25... bør jo gjelde det samme her... og m52 motorer har aluminiumsblokk btw... bare så det er sagt Nei, dette styres elektronisk, så det behøver manm ikke.
-Anders- Skrevet April 16, 2009 Skrevet April 16, 2009 Man må ha en remap, ved bytte til M50 innsug og gasspjeld på m52-b25/b28 for å få optimalt luftforhold.
hertz Skrevet April 16, 2009 Forfatter Skrevet April 16, 2009 så man må bytte hjerne viss ein skal skifte innsug og gasspjeld fra 325 til 323-en? eller holder der bare og skifte innsuget og gasspjeld så får man 192hk?
Haug530D Skrevet April 16, 2009 Skrevet April 16, 2009 Man må ha en remap, ved bytte til M50 innsug og gasspjeld på m52-b25/b28 for å få optimalt luftforhold. Sikker? mente nå egentlig at Lmm tok seg av den jobben jeg, kald luft har jo høyere densitet mens varm luft har mindre, dette må jo motorstyringen ta hensyn til, skulle ville tro den gjorde det med mer luft inn også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå