Gå til innhold

Luftrykk i dekk, farlig med for mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Kjører med vinterdekk som kjører sin siste sesong og det er jo ikke lenge til skift uansett.

Det står inni bilen at jeg skal ha 2.4 bar bake og framme ved vanlig last på min E46 sedan. Så vidt jeg vet blir bilen lettere på rattet ved høyere luftrykk og det leder meg til mitt spørsmål:

Er det noe annet enn slitemønsteret på dekkene som går galt hvis jeg kjører på høyt luftrykk, og kan jeg fylle til 3 bar med god samvittighet til påsketuren siden jeg vet at vinterdekkene skal skiftes til sommeren uansett?

Skrevet
ja, står det ikke max 40 psi på mange hjul? kjører ofte med for høyt trykk på senka biler som sliter på innersida så jeg hadde fylt 3 bar med god samvittighet..

Hvorfor høyt trykk på senka biler som spiser dekk?

jeg gjør det stikk motsatt. Senker lufttrykket, da treffer dekket med større flate enn når det er stenhardt... Var ved den metoden jeg doblet levetiden på dekkene mine :D

Skrevet

Når du senker dekktrykket buler dekket innover på midten pga harde dekkvegger..

Derfor fyller du mer luft i dekket slik at du mer mye negativ camber faktisk får brukt det litt på midten også..

Ellers sliter det HVERTFALL på innsiden..

Skrevet

Jeg også syns 4 hørtes mye ut.. Når jeg har ringt rundt å hørt hva man skal ha i lavprofildekk ala 30/35 profil så får jeg til svar 3 bar lenge før jeg har sagt dimensjoner og type..

Nå skal det sies at på mine 255/30 dekk buler dekkflaten innover selv med 3 bar.. Og det er såpass at det er synlig.. Sikkert pga strekket.. Men hadde likevel aldri turt å fylle mer enn 3,5 bar..

Skrevet
Når du senker dekktrykket buler dekket innover på midten pga harde dekkvegger..

Derfor fyller du mer luft i dekket slik at du mer mye negativ camber faktisk får brukt det litt på midten også..

Ellers sliter det HVERTFALL på innsiden..

Man skal da senke dekktrykket mye før det begynner å bule innover. Fikk beskjed om at jeg skulle ha ca 42 psi i dekkene mine, kjørte med det en liten stund, og så at det slet kun på innsiden, gikk ned til 38 rundt hele, og slitasje problemet var borte :D

Skrevet

Vel, egentlig ikke.. Det sliter jo feil fra første stund, men du vil nok ikke legge noe særlig merke til det ved vanlig bruk..

men det strider mot all logikk, at du sliter mindre på innsiden (eller kantene forøvrig) dersom du tapper ut luft..

Men det kan jo hende hele hjulet da ble stående på en helt annen måte feks.. Hva vet jeg..

Skrevet
Vel, egentlig ikke.. Det sliter jo feil fra første stund, men du vil nok ikke legge noe særlig merke til det ved vanlig bruk..

men det strider mot all logikk, at du sliter mindre på innsiden (eller kantene forøvrig) dersom du tapper ut luft..

Men det kan jo hende hele hjulet da ble stående på en helt annen måte feks.. Hva vet jeg..

Ett dekk som er helt stivt "bretter" seg ikke utover, dermed er det mindre flate fra dekket som treffer kontaktflata. Bak på e46'en så kan man se at ytterste delen av dekket ikke er nedi asfalten om jeg har 42 psi i dekkene. 38 derimot, da har hele dekket kontakt med flata...

Skrevet

Mhmm.. Så du begrunner teorien din med at mindre dekktrykk gjør at tyngden av bilen presser dekket til å treffe overflaten av asfalten med større flate, og derfor spre marktrykket og slitasjen utover ett større område? :-k

Interessant..

Skrevet
Mhmm.. Så du begrunner teorien din med at mindre dekktrykk gjør at tyngden av bilen presser dekket til å treffe overflaten av asfalten med større flate, og derfor spre marktrykket og slitasjen utover ett større område? :-k

Interessant..

Er ingen teori jeg har det, er en teknikk som er blitt brukt i bilmiljøet i mange år. Nå sier jeg at man skal senke trykket noen få psi, du får det jo til å virke som om jeg sier at man skal kjøre med 10psi i dekkene. Det er minimale forskjeller som fører til at det slites feil...

Skrevet

Hehe.. Ja det er det..

Og joda, det å slippe ut dekktrykk det har jeg visst om, men trodde det var fordi man skal kjøre på bane med varme dekk, og da vil man få riktig dekktrykk når lufta i dekket blir varmt..

Hos meg hjelper det hvertfall ikke med mindre dekktrykk.. Det eneste som hjelper er å kjøre mindre.. Hehe..

Skrevet
Det står inni bilen at jeg skal ha 2.4 bar bake og framme ved vanlig last på min E46 sedan. Så vidt jeg vet blir bilen lettere på rattet ved høyere luftrykk og det leder meg til mitt spørsmål:

Er det noe annet enn slitemønsteret på dekkene som går galt hvis jeg kjører på høyt luftrykk, og kan jeg fylle til 3 bar med god samvittighet til påsketuren siden jeg vet at vinterdekkene skal skiftes til sommeren uansett?

Mener du seriøst at din E46 er tung på rattet fordi du kjører med vinterdekk og originalt spesifisert lufttrykk? I så fall ville jeg begynt å se andre steder enn på lufttrykket i dekkene! :shock:

kjører med 4 bar på mine 255 35 18

Det er helt sykt, og kommer til å koste deg dyrt på den ene eller andre måten en eller annen gang.

Jeg hadde godt og vel 3 bar i 235/40-18" og 265/35-18" på en E34 en gang, kjørte utpå på Vålerbanen på familiekjøringen, skulle bremse på depotstrekka og gikk rett frem uten at det ga tegn til å stoppe i det hele tatt. Noen minutter senere i depot målte jeg lufttrykket på ny, og fikk 3.7-3.8 bar, varmen hadde økt trykket så mye - og bremsestripene på banen var noe sånt som 5cm brede. Ikke mye kontakt med underlaget med slikt lufttrykk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...