bjalle Skrevet April 12, 2009 Skrevet April 12, 2009 Beklager skrev litt misvisende kun 16" har 55 profil,og du har rett i at 215 er minimum dekkbredde på 16 " felger,jeg skrev bare ett eksempel
HerrFlick Skrevet April 13, 2009 Forfatter Skrevet April 13, 2009 kan ha vært foretatt ett dekkskifte en gang i tiden men hvis du vil ha det som er orginalt så går du for det som står i vognkort. ang felgen din så kan du evt sjekke hvor mange " felgene skal være i vognkort å så går du ut å undersøker felgene (fra baksiden) der står det f.eks 7.5J et42 en eller annen plass er det enkleste antagelig. evt sjekke reservehjulet hvis det er likt de som står på bilen. Bak felgen finner jeg "7jx16h2 c". Hva betyr dette?
Bmw_325i_ Skrevet April 13, 2009 Skrevet April 13, 2009 7jx16 det er bredde og diameter på felgen. altså 7tommer brei og 16 i diameter. h2 c er jeg litt mere usikker på hva står for, men har ingen betydning for dekkvalget ditt. så da har du all informasjonen en eventuell dekkfohandler trenger for å fikse nye dekk til deg.
HerrFlick Skrevet April 13, 2009 Forfatter Skrevet April 13, 2009 Takk. Jeg har dobbelt sett med muttere til dekkene mine, men er det slik at man bare kan bruke de skruene som sitter på vinterdekkene, på sommerfelgene? Eller er det egne sommerfelg og vinterfelg skruer?
Geir Anders Skrevet April 13, 2009 Skrevet April 13, 2009 Det er egne bolter for aluminum og stål felger.
HerrFlick Skrevet April 13, 2009 Forfatter Skrevet April 13, 2009 Aha... Blir det galt om dette blir feil? Da er det sikkert derfor, selv om jeg egentlig trodde jeg hadde alufelger på begge settene. Hvordan ser jeg om det er alufelger eller stål?
fredriko Skrevet April 13, 2009 Skrevet April 13, 2009 Kan jeg låne topicen din litt? Jeg lurer på hvilke profil jeg bør ha på mine framhjul da jeg skal kjøpe nye nå snart, per dags dato har jeg 235/45/18 på rondell 58 18" felger, skal jeg kjøpe like dekk eller bør jeg gå ned/opp på profilen? Takker for svar
hillmar Skrevet April 13, 2009 Skrevet April 13, 2009 Den mest brukte dimmen er 235/40-18. Og hvis du putter det inn i kalkulatoren over med 205/65-15 som standardim får du 0.36 % avvik i omkrets med 235/40-18 og 3.27 % avvik med 235/45-18. Med andre ord, 235/40-18 er absolut å anbefale
Superbeetle Skrevet April 13, 2009 Skrevet April 13, 2009 Dette med hvilke bolter som passer til hvilke felger er ganske individuelt. Alle felgene jeg har hatt har vært laget til bmw og jeg har dermed kunnet bruke samme bolter som org alu felgene har. (som er samme som stålfelgene)
HerrFlick Skrevet April 13, 2009 Forfatter Skrevet April 13, 2009 Dette med hvilke bolter som passer til hvilke felger er ganske individuelt. Alle felgene jeg har hatt har vært laget til bmw og jeg har dermed kunnet bruke samme bolter som org alu felgene har. (som er samme som stålfelgene) Begge mine sett er originale BMW felger, så da har det med andre ord ingenting å si hvilke bolter jeg bruker?
camxer Skrevet April 14, 2009 Skrevet April 14, 2009 Det tar jo kort tid å se om de har samme kon og lengde... Hvis de har det så er det ingenting i veien for å bruke kun ett sett på sommer/vinterfelg.
HerrFlick Skrevet April 14, 2009 Forfatter Skrevet April 14, 2009 Det tar jo kort tid å se om de har samme kon og lengde... Hvis de har det så er det ingenting i veien for å bruke kun ett sett på sommer/vinterfelg. Hva er kon>?
camxer Skrevet April 14, 2009 Skrevet April 14, 2009 kon = konisk = i dette tilfellet hvor koniske bolthodene er. Er bare å sammenligne boltene ved å legge hodene inntil hverandre slik at boltene "peker" hver sin vei. Kjøper du i butikk er det vanligvis oppgitt hvor mange grader "konen" er på boltene. Edit: Selvfølgelig er det viktig å sjekke diameter også, men siden begge settene er brukt på samme bil er det ikke vits hehe
HerrFlick Skrevet April 14, 2009 Forfatter Skrevet April 14, 2009 Så det dere sier er at hvis boltene er like lange, og bolthodene er like store kan jeg bruke de om hverandre? Viktig at hodene er akkurat like store?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå