Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jepp... jeg har m52 motor i min og en kompis har m50 ..

forskjellen er at m52 er litt mer rundere og m50 er mer flat når du bare ser på det i motor rommet:P

Skrevet

ok. Skal sjekke dette. Lurer på om det er gjort noe med bilen av tidligere eiere da den av en eller annen grunn drar brukbart fra min kompis sin 523iat samt en annnen kompis sin Mercedes E320. I teorien har jo Mercedesen 50hk mer. Har kun komplett effektanlegg uten kat på min 523iat ,org filter.

Skrevet

På 523 og 323 kan en skifte innsug da dette er "nedtuna" 2,5liter, så den vil være men 525 med "rett" insug. Samt fjernet kat og komplett effektanlegg, så hjelper det å. Mange som skigter innsug på m52b23ene.

Skrevet
På 523 og 323 kan en skifte innsug da dette er "nedtuna" 2,5liter, så den vil være men 525 med "rett" insug. Samt fjernet kat og komplett effektanlegg, så hjelper det å. Mange som skigter innsug på m52b23ene.

Når man snakker innsug her, må man også bytte innsugsmanifolden, eller er denne lik på 523 og 525 slik at det holder bare å bytte luftfilterboks, slanger og rør? Fører dette til at man får like mye power i 523 som i 525?

Takker for svar... :)

Skrevet
På 523 og 323 kan en skifte innsug da dette er "nedtuna" 2,5liter, så den vil være men 525 med "rett" insug. Samt fjernet kat og komplett effektanlegg, så hjelper det å. Mange som skigter innsug på m52b23ene.

Er et 525 innsug bolt-on på 523? Hva med 528-innsuget?

Skrevet

har skjønt det sån at det er innsugsmanifolden som må byttes da denne er trangere i kanalene på 523 innsuget. får ferdige kit men husker ikke hvor for øyeblikket :? skulle vell ikke være store operasjonen heller vil jeg tro

Skrevet

Dette skal jeg teste! Bare finne en litt rimeligere manifold først, hehe... GS skal ha 5400 for en manifold, pluss ny pakning.. Noen som vet hvor mange nm boltene på innsugsmanifolden skal settes?

Skrevet

Voldsomt mye synsing her!

På M52B25(523\323) og M52B28(528\328) er motorene "strøypet" fra fabrikk på innsugsiden. Dvs kanalene er endel trangere en på de tidligere 325 og 525 motorene. Fordelen er at man får bedre dreiemoment på lavt turtall, men går dårligere på høyt turtall.

Det som er ett velkjent triks er og montere innsug fra M50B25 motoren. Siden dette er større i kanalene. Da vil man tape litt bunndrag, men få mer trøkk på høyt turtall.

Har ingenting for seg og bytte 528 innsug til en 523, siden disse er helt like. Det er bare M50B25 innsug som skal brukes.

du får også kjøpt "ferdige" kit med innsug, men selv disse er vell ikke helt plug and play iflg. de som har montert disse.

Dog noe enklere.

Håper dette fjerner enhver tvil.

Her er link til ett kit.

http://www.koperformance.com/BMW/engine ... e36_m3.htm

Edit: For å fjerne enhver tvil og flere grunner til synsing. Disse modene gjelder BARE på M52 motoren, dvs de som ble levert på sene E36 og tidlig e39. Fom 99 så fikk E39 M52TU motorer som igjen har dobbelvanos og har mer til felles med M54 motoren en M52 motoren.

Skrevet

Skjønner. Jeg har tråla litt i GS sine delelister, og finner ut at innsuget på min 523iaT har et annet delenr enn f.eks en 96-mod 523i. Dette vil vel si at dette "trikset" ikke funker på min bil, siden jeg da har M52TU..

Skrevet

I Teorien skal det fungere med adapterplate, men har ikke lest om noen som har gjort dette. Så tror ikke det er noen enkel installasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...