Gå til innhold

DIY: Oljeskift E46 - Våren er her!


Rayb
 Share

Anbefalte innlegg

Kaster meg litt inn oljediskusjonen :wink:

Så vidt jeg har funnet ut står tallene etter BMW LL spesifikasjonen for hvilket år den ble laget. Dvs LL-01 kom i 2001 og LL-04 da i 2004. Forskjellen mellom disse er at LL-04 tar hensyn til diesel motorer med partikkelfilter. Slik jeg skjønner det da er at har man bensinmotor kan man fint kjøre på LL-01 spesifisert olje. Ser at Felleskjøpet selger helsyntetisk olje 4ltr for 365kr som oppfyller bl.a BMW LL-01. Det bør da være trygt å kjøre med denne :?:

Glimrende DIY.

Takker!

Dette med LL koden viste jeg ikke, men det er noen oljemerker BMW motorene ikke liker!

Har sett en del folk som har fått avleiringer i motoren i form av gul "guffe" i oljelokket av f.eks. Shell oljer... Så pass på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker!

Dette med LL koden viste jeg ikke, men det er noen oljemerker BMW motorene ikke liker!

Har sett en del folk som har fått avleiringer i motoren i form av gul "guffe" i oljelokket av f.eks. Shell oljer... Så pass på.

Lokal BMW-guru her i Stavanger, Øyvind Moe, mener det er lurt å betale litt ekstra for kvalitetsolje. Så nå har jeg kjøpt inn Castrol Edge Sport 0w40 og nytt oljefilter. Men hvor nøye er dere andre med å stramme bunnplugg og lokket til oljefilterhuset med rett moment (25 Nm??)? Er ikke noen slags mutter på toppen av filterhus-lokket i min 318i (N42B20)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Har nettop skifta olje på min 99 mod 320 og skulle prøve å tilbakestille servicetelleren slik som står forklart i denne tråden og fleire andre plassar. men eg får aldri opp den reset meldinga. Kjem kun til test 1,2,3 osv. Er 5900 km igjenn til oljen egentlig måtte skiftast. Kan det ver ein grunn til eg ikkje får til tilbakestillt telleren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettop skifta olje på min 99 mod 320 og skulle prøve å tilbakestille servicetelleren slik som står forklart i denne tråden og fleire andre plassar. men eg får aldri opp den reset meldinga. Kjem kun til test 1,2,3 osv. Er 5900 km igjenn til oljen egentlig måtte skiftast. Kan det ver ein grunn til eg ikkje får til tilbakestillt telleren?

Prøv det slik han viser det på video'n

PS: Veldig fin DIY, denne må nesten legges i bokmerker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
Fin DIY, men både vår E46 og E39, hvor denne jobben er helt lik, har en kjekk liten luke i plastdekselet under motoren for å komme til bunnpluggen. Pga. facelift eller firehjulstrekk du ikke har denne?

Noe sent svar men... :)

Tror det er fordi jeg har 4x4 at jeg ikke har denne luken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Fin DIY!

 

Ser andre nevner at de bare måtte fjerne en liten luke for å komme til bunnpluggen, opplevde det samme på min 2001 320I 2.2, bare at jeg manglet selve luken av en eller annen grunn, så jeg kom rett til pluggen etter at jeg tok bilen opp.

 

Resettinga er litt forvirrende, tok meg ett kvarter, men klarte det tilslutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra diy.

burde legge til at bunnpluggen ikke skal strammes til 100 nm. men kanskje ikke mer en 10-20. forde som ikke vet hvor mye de skal stramme til på sånne ting kan fort ta i og risikere verksted regning på en 2 tusen på en fille ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...