Gå til innhold

Hva er pulverlakk ? her finner du det meste du tenger å vite


dj_maz
 Share

Synes du dette var nyttig ?  

49 stemmer

  1. 1. Synes du dette var nyttig ?

    • JA!
      48
    • NEI!
      1


Anbefalte innlegg

Okay folkens.

Ser det er veldig mye spørsmål rundt pulverlakkering her på forumet.

Derfor skal jeg forklare litt prinsippet. fargekoder osv :)

For det første ..

Hvorfor pulverlakk?

Når det kommer til lakkering, skiller en mellom den tradisjonelle våt lakkering og pulverlakkering. Pulverlakkering er regnet som en mye mer miljøvennlig prosess, siden lakken blir påført uten løsemidler. Lakkoverflatene blir meget solide slik at den blir svært bestandig mot støt og slag. Produktetsoverflate vil få en jevn og god finish. Pulverlakk kan påføres på aluminium, ubehandlet og galvanisert stål. (ikke plastikk) rett å slett fordi denne smelter ved behandling(herding) av lakken. les mere i behandlingsprosessen.

Utvalg i farger

Utvalget i farger er nesten ubegrenset. En kan velge mellom cirka 220 forskjellige standarder.

De forskjellige pulverlakkprodusentene har lakkserier som er tilpasset det forskjellige miljøer produktet skal befinne seg i - dette kan være klimatiske eller andre forhold.

Det mest standardiserte fargekartet er RAL kodene. MEN man kan også finne tak i masse andre kule farger med forskjellige strukturer osv osv. Det er et hav av muligheter.

Men de fleste lakkeringsverkstedene lagerfører ikke alle farger, for det første er dette dyrt å lakken "går ut på dato" den trekker til seg fuktighet osv osv.

Fargekart over de standardiserte fargene finner man her:

http://allral.com/color_tables.php

(vær OBS på at fargene ikke har helt lik nyamse som på pc'n din)

Kommer an på hvor mye lys du har på skjermen osv

navn på Fargene finner du her:

http://allral.com/color_names.php (lastes ned som PDF fil)

Fargene kan fåes i veldig strukturert til high gloss.

gloss fra 1-100 der 1 er det groveste og 100 gloss veldig blankt.

Forbehandling

Uten god forbehandling gjenspeiles en dårlig kvalitet av det ferdiglakkerte produkt. Gammel lakk må brennes av, (kan også syrebehandles) etterfulgt av slyngrens (sandblåses eller glassblåses) etterfulgt av avfetting og vask. Lakkeringsverkstedene kan gi deg veiledning å råd om forbehandling. Å de påser at de delene som skal behandles får den riktige forbehandlingen.

Lakkeringsprosessen

Så kommer selve lakkeringsprosessen. Pulveret er et veeeldig fint pulver som er laget av polyester (plastikk) med tilsatte fargepigmenter. Lakken påføres ved hjelp av elektrostatiske ladninger. Lakkpulveret lades elektrostatisk i innerveggen i pistolen. (må brukes spesiell pistol, ikke vanlig lakksprøyte som mange tror) ser foresten slik ut:

f6e2780ada187b6ebd741ee70a1463ac.jpg

Denne må være tilkoblet både strøm og luft.

Objektet som blir lakkert er jordet sånn at det som lakkeres er negativt ladet. slik at lakken kleber seg til objektet i et jevnt sjikt. fordi lakken er positivt ladet. (på samme måte som i et bilbatteri. ionene går fra + til - polen) hvis du fortsatt ikke skjønner helt prinsippet så ser du det her:

http://www.overflate.no/fagstoff/elstat.htm

Objektet blir deretter ført inn i en ovn, slik at lakken smeltes og herdes. Delene blir varmet opp til rundt 200 grader Celsius. (kommer ann på herdetid og lakktype) i ca 15-20 minutter. Når objektet kommer ut av herdeovnen så er delene klar til bruk. Man får et kjemperesultat av særklasse med en enorm slitebestandighet.

Masse deler kan lakkeres. Understell, felger, motordeler, motorsykkelrammer osv. Industrien bruker mye pulverlakk fordi det er så bestandig mot slag, oljer og kjemikalier, samt sykehus på grunn av bakterier (lett å holde rent)

Her har jeg funnet frem en del bilder av pulverlakkerte deler.

Candyred1_000.jpgRims_001.19135122.jpgbanshee_atv_frame_powder_coated.jpgm10intake1.jpg

Det er bare fantasien som setter begrensningene.

for spesiellt interesserte så finner du ALT om pulverlakkering her:

http://www.overflate.no/fagstoff/pulver.htm

problemstillinger å masse mere info!

Det finnes mange forskjellige lakkeringsfirmaer.

her er noen

http://www.sveis-og-pulver.no

http://bs-teknikk.no/

http://www.pulverlakkering.no/

http://www.lakkeringsindustri.no/

http://www.il-as.no/brukogfordeler.htm

tar du deg en kjapp tur på Google så finner du noen i ditt nærområde :)

håper dette var til hjelp for noen :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvordan takler sparkel temperaturen under smeltingen av lakken, finnes det en spesiell type sparkel som tåler dette?

Man sparkler ikke.

Det fine med pulverlakk er at de fyller riper og sår veldig bra. Har du dype riper o.l. så legger du en sveis nedi.

Far til Dj_maz fikk 4 felger av meg som han skulle lakkere, disse var relativt harvet på ytterkanten og det var ikke noe problem. Om han fylte dem vet jeg ikke, men resultatet var meget bra!

knut_olestad: Felgene brennes før lakkering somregel for å få av gummi, lakkrester og annet drit. Så pulverlakkering kommer alltid først.

Kanskje Dj_maz kan si noe mer her. Men vil tro dette er den rette veien å gå for best resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan takler sparkel temperaturen under smeltingen av lakken, finnes det en spesiell type sparkel som tåler dette?

Det er ikke en særlig god ide å legge i noe sparkel. Lakken som blir lagt på reagerer som regel med sparkelen. Dermed "koker" lakken. Blir ikke noe fint resultat. de beste er å sveise det igjen å slipe slipe slipe. Det beste resultatet får du når du er nede på rent metall. Har heller ikke prøvd ut noe særlig med sparkel. men det går jo å se om det er å få tak i noen form for sparkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på, klarlakk, finnes det?

Med tanke på polerte felgkanter vil jo det være en fin ting.

Men kan da senter være lakkert med vanlig lakk før pulverlakkering?

Eller kan senter pulverlakkeres først?

Klarlakk finnes. Polerte felgkanter med klarlakk på burde jo være god fisk. siden den tåler en god del.

Senter på felgen må først lakkes med pulverlakk på scratch metall også eventuellt legge et lag med klarlakk oppå. blir et slitesterkt og holdbart. Jeg skal snart lakkere sykkelfelgene mine. Der legger jeg først et lag med svart 95 gloss + klarlakk 95 gloss tror jeg den er. Skal slenge inn noen bilder da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...