Gå til innhold

Hvordan fungerer/styres termostaten? Bmw 535i E39

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her. Misstenker termostaten min for å ikke åpne slik den skal.

Er det noen som vet hvordan den typen termostat som står i en 535i E39 fungerer. Har prøvd å kokt den for å se om den åpner, står 105 grader termostaten så hittil har jeg ikke klart å få den til å åpne siden vannet koker ved 100 grader slik som dere alle vet:P

Bilde av min type termostat:

2upsps0.jpg

Som dere ser er det to "pinner" eller en slags plugg på termostaten som skal tilkobles, og på innsiden ligger det en slags duppeditt som jeg lurer på hva egentlig er, se bilde:

33y18qb.jpg

105 grader og 11,5 ohm står det.

Er dette en slags varmekolbe som skal varme opp til de siste gradene slik at den når 105 grader eller er dette noe helt annet..

Er bare interesert i å vite hva og hvordan termostaten styres siden jeg ikke får den til å åpne så må det jo være en føler eller noe slikt som er gåent. Termostat og vannpumpe er forresten nye..

Takker for alle svar =)

Skrevet

Trengs ikke varmes opp den termostaten nei, vann under trykk kan gå langt over 100 grader uten å koke, lurer litt på om det ikke koker ved 120 grader ca og da har jo termostaten din åpnet for lenge siden, selv om jeg synes det var litt høyt med 105 grader da men.

Har du tilgang på en trykkoker så kan du vel sjekke om den åpner.

Skrevet

Leste på nett at termostaten skulle åpne ved 85 grader så syntes det var rart at den var merket med 105 grader da. Kluet er at når bilen kommer på driftstemperatur så koker det i ekspansjonstanken. Ser ikke ut som om termostaten åpner i det hele tatt siden det koker. Må være ett eller annet som ikke fungerer siden termostaten ikke åpner slik den skal....!?

Skrevet

Er du sikker på at den måler vanntemperaturen? Har jo prøvd men termostaten åpner jo ikke av den grunn. Hørtes pussig ut at den nye termostaten skulle vært gåen isåfall. Eller er jeg nødt til å koke termostaten med 12v tilkoblet liksom?:P

Skrevet
Du sier du har kokt den... Dvs at du har flushet systemet...

Har du klart å lufte skikkelig?

Klarer å få systemet til å sirkulere ja, når jeg snakker om å koke termostaten mener jeg fysisk i en gryte for å se om den åpner..

Gjor et forsøk med den gamle termostaten der jeg tok ut innmaten slik at den sto åpen hele tiden og da står bilen stabil og går. Når jeg ikke gjor dette så kokte bilen når den nådde driftstemp. Men med en åpen termostat så mister jeg temp i coupe ved drift og dette er ikke en aktuell løsning.

Det jeg vil frem til er at jeg har et problem en eller annen plass som gjør at termostaten ikke åpner opp ved riktig temp. og da koker hele systemet siden den ikke slipper igjennom..

Angående den linken så kommer jeg kun inn på GS bildeler sin andre side der en skal velge bil. Tror du må åpne selve bildet som en egen side for så å kopiere linken..

=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...