Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg kan gi deg et eksempel igjen jeg.

Jeg personlig synes det er lov å handle på egenghånd når noen stjeler F.eks felger av meg.

Det går ikke an å synes at noe er lov. Vi har et lovverk, forhold deg til det som alle andre!

Om du synes at det er på tide med en lovendring eller at enkelte lover skal revideres, er det selvsagt lov å komme med saklig begrunnelse på hvorfor det. Å komme med begrunnelse à la "vi gjør som vi vil"-mentalitet er ikke spesielt saklig.

• Svar 256
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jørgen.. de here 18 år strekene dine har vi diskutert andre plasser.. så lukk brød boksa..

Galro.. her er ikke snakk om å drepe noen..

Enkelt og greit galro.. hva hadde du gjort om noen hadde stjelt felga dine.. du vet hvem det er.. anmelder.. får beskjed om at saken er henlagt.. felga er borte..

Går du bare og kjøper nye? isåfall er du tosk..

Skrevet

Galro.. her er ikke snakk om å drepe noen..

Det er snakk om å skade noen. Uansett så er det ikke snakk om hva dette eksemplet dreier seg om, men prinsippet som ligger til grunns for "vi gjør som vi vil"; Jeg spørte om jeg kunne få gjøre som jeg ville, eller om det bare gjaldt deg.

Enkelt og greit galro.. hva hadde du gjort om noen hadde stjelt felga dine.. du vet hvem det er.. anmelder.. får beskjed om at saken er henlagt.. felga er borte..

Jeg har allerede foreslått å ta en av personens eiendeler i besittelse til du får erstatning for det ham har gjort, eventuelt selge det om personen ikke ser seg villig til å erstate.

Skrevet

Eg veit ikkje eg, men slik "gjeng" greier som du snakker om som "vi på verkstedet" er hvertfall 18 år fakter.. Om en tar noken på fersk gjerning kan situasjonen bli litt "opp til deg" der mangen har blitt hyllet i media f.eks gamle pensjonister som har tatt loven i egne hender og holdt innbrudstjuver til politiet kjem.. MEN å drive noke mobb der en i ettertid skal ordne opp med vold løyser ingenting.. men som sagt alt ligger litt i korleis situasjonen er, tar en noken på fersk gjerning funker kanskje vold, men å ta loven i egne hender " i ettertid" blir feil, fordi då er du egentli ikkje bedre enn tyven sjøl...

Skrevet

Gjeng..? vi er en gjeng med kompiser og venner og ei vennine som deler et verksted.. ergo vi er en gjeng som har plassen!

Men om det er sloss kamp er det en mot en.. Å dra med kompiser er bare feigt.. man får stå for det selv..

Vel galro.. du vil ta noe som er deres i pant til de ordner opp for seg? hvordan får du til det da? da må du jo.. hmm ja nettopp ta det mot deres vilje.. ergo tyveri..

Enkleste er og banke dem tverrt og få igjen det som er ditt.. Politiet får ikke gjort noe med det uansett.. bare og gjøre som tyvene.. nekte for at det var du som gjorde det..

Skrevet

Vel galro.. du vil ta noe som er deres i pant til de ordner opp for seg? hvordan får du til det da? da må du jo.. hmm ja nettopp ta det mot deres vilje.. ergo tyveri..

Jeg har allerde vist til aktuelle lovparagrafen (dog ikke tredd i kraft enda) som åpner for å benytte seg av "lovbrudd" av lignende art som det opprinnlige lovbruddet. Altså ta noe til tilsvarende verdi for at personen skal få et incentiv for å gjøre opp etter seg.

Er det bare jeg som blir sliten av å lese kranglinga til OLEZZ og Galro ?

geez.

Krangling som dette minner meg om mopedportalen ;) altså et forum for folk fra 14-17 år...

Beklager.

:oops:

Skrevet

Ja du ordla deg slik att en kunne forstå att det var "gjeng" med galninger på verkstedet.. Men du er ikkje enig i att det har mykje med korleis situasjonen er ? blir det tatt på fersk gjerning ja då har du bevis, hold dei der til purken kjem.. vist ikkje, anmeld det og sjå ka som skjer..

Skrevet

Klart det har mye med situasjon og gjøre jørgen.. men å holde dem der til politiet kommer? prøvd og få tak i politi midt på natta du? dem e jo aldri å få tak i og bryr seg ikke om at noen prøver og stjele noen felger..

Vi ringte politiet da vi var på rudskogen.. de var opptatt fikk vi beskjed om.. da ordnet vi saken selv mens pro sec så på hele greia.. Så siden de ikke brøt inn så er detta da tydeligvis akseptert der..

Skrevet

Kentan:

"Har flere kjenninger som en gang omtrent levde av å låne biler og selge i deler.. ingen av disse er aktive lenger pga at de har fått utroli mye juling opp igjenom tidene.. de gikk fra en rundjuling til neste.. "

Var det ikke så at de slutta å stjele når de fikk en skikkelig omgang juling, som du sa? Du motsier deg selv her..

Forøvrig, la oss si at det er en jævel som er rundt å stjeler, det blir samla opp annmeldelser si 10stk. Det skjer ikke noe på enkelt tilfella, men så fort de tar han på noe etter det ser de: Åja, han har vært innblanda i 10 andre lovbrudd ja, som vi ikke har fått tatt han på.

Da har det en betydning på straffa han får....

La oss si i værstefall at du kommer over en tyv, skam slår han, treffer feil, si feks tinningen, eller at han får noe pustebesvær og allerede har astma, der står du og denger løs på han og han får ikke puste (bare sånn random eksempel).

Du vet IKKE hvordan helsa til den personen er. I værstefall så tar du et liv. Og det er ikke så lett å legge det på selvforsvar når du har slått han med slegge, og stått å denga på han en god stund...

Så værste scenario: Du får fengselstraff for drap. Du får ikke jobb igjen (isåfall en drittjobb). Du får et helvetes rykte. Og, ja nå er det ikke sikkert med den psyken du fremstiller her at du har da, men de fleste normale folk hadde ikke klart å sovi godt om kveldene etter å ha tatt et liv.

Så hvorfor, når du har overmanna tyven, fått delene/tinga dine tilbake, ta å ringe politiet. Istedenfor å banke livskitten ut av han...... Du taper jo ikke en krone på det.

Skrevet
Får da virkli håpe det var eit engangstilfelle.. men fekk du/dokke virkli bruk for øks hagesaks slegge og balltre ?

Øksa fikk vi bruk for da vi rigga opp teltet.. manglet noen stenger så hogget ned litt skog og brukte..

Balltrea er som tidligere nevnt i tråden lakkede og egentli en dekor inne i bussen..

Hagesaksa fikk vi aldri brukt.. Den lå i bussen da den ble kjøpt.. siden har den ligget..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...