Gå til innhold

Eu godkjennelse av russebuss

normzzz
 Share

Anbefalte innlegg

Nå er det vel sånn at russebusser blir litt særbehandlet. Så

å godkjenne før ombyggeng hadde ikke funka.ar.

Det er klart det hadde lønt seg å Eu-godkjenne bussen før de satt i gang med rivningsarbeide og byggearbeide. Hadde de gjort dette fra starten av hadde bussen vært Eu-godkjent og da faktisk lovlig (i den forstand at den er i teknisk ok). Kanskje ikke på ombyggingen innvendig, men det hindrer alikevel ikke bussen fra å ha skilter. At både russebiler og busser har litt sære krav er det ingen tvil om. Så vidt jeg vet er det ikke påkrev med godkjenning hos biltilsynet, men det er anbefalt å få et russeoblat da biler/busser med disse normalt ikke vil bli utsatt for teknisk kontroll i løpet av russetiden. På busser er det hvertfall påkrevd at en elektriker kan dokumentere og stå til ansvar for 230v anlegget i bussen dersom dette er montert. Dette står det mer om på www.vegvesen.no/russ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ser ut som EU-kontrollen og den "særkontrollen" for russebusser er delt. Du kan altså ta eu-kontroll hvor som helst.

Den "særkontrollen" er frivillig, men det betyr jo ikke at ting ikke må være iorden selvom man dropper den. Når politi/vegvesen har kontroll av bussene ila. russetiden blir de som har bestått "særkontrollen" vinket forbi mens de andre blir sjekka...

Det var iallefal det jeg fikk ut av denne linken:

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Sesongbehov/Russebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel sånn at russebusser blir litt særbehandlet. Så

å godkjenne før ombyggeng hadde ikke funka.ar.

Det er klart det hadde lønt seg å Eu-godkjenne bussen før de satt i gang med rivningsarbeide og byggearbeide. Hadde de gjort dette fra starten av hadde bussen vært Eu-godkjent og da faktisk lovlig (i den forstand at den er i teknisk ok). Kanskje ikke på ombyggingen innvendig, men det hindrer alikevel ikke bussen fra å ha skilter. At både russebiler og busser har litt sære krav er det ingen tvil om. Så vidt jeg vet er det ikke påkrev med godkjenning hos biltilsynet, men det er anbefalt å få et russeoblat da biler/busser med disse normalt ikke vil bli utsatt for teknisk kontroll i løpet av russetiden. På busser er det hvertfall påkrevd at en elektriker kan dokumentere og stå til ansvar for 230v anlegget i bussen dersom dette er montert. Dette står det mer om på www.vegvesen.no/russ

Som du ser har jeg nå lest meg opp på dette og er enig med deg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "særkontrollen" er frivillig, men det betyr jo ikke at ting ikke må være iorden selvom man dropper den.

Selvsagt ikke (og der har du et poeng), men om bussen er Eu-godkjent fra starten og de var klar over at de hadde et ulovlig montert horn el. liknende hadde det vært vesentlig lettere å rette opp i den feilen ved en teknisk kontroll enn det å faktisk ikke ha en buss du kan bruke på veien fordi du må rette opp småfeil på småfeil for å få den igjennom Eu-kontroll. Det enkleste er jo imidlertid å gjøre alt etter boka, men å utføre Eu-kontrollen før riving/bygging av bussen hadde vært det beste og enkleste. For så å utføre den frivillige russeoblat-kontrollen.. ;)

Edit: Og da er vi selvsagt mer på bølgelengde, hilmar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...