Gå til innhold

DITEC Lakkforsegling

raynik
 Share

Anbefalte innlegg

Hehe okei skjønner! Nei så klart ønsker jeg en bil som er over middels blank! Men om jeg dropper lakkforsegling og kjører lakkrens + polering på bilen, burde vell det være greit! Noen steder du vet om som de gjøre en bra jobb?

Det blir ganske bra om du tar jobben selv også vil jeg påstå. Det å fjerne riper må det nok brukes maskin på, for ellers tar det laaaang tid... Men en del produkter som brukes for hånd skjuler mye riper, selv om du vet at de ligger der fremdeles hehe

Hvor i landet bor du, og hva kan du tenke deg å betale for en slik jobb (ripefjerning)?

Om man bruker feks meguiars synthetic sealant, kan man polere bilen ved seinere anledning? Noen som nevnte at man ikkje skal polere etter forsegling.

Er ikke noe problem å polere bilen igjen ved en senere anledning, men du må være klar over at den gamle lakkforseglingen forsvinner igjen når du polerer. Er sannsynligvis derfor du har hørt at du ikke skal polere etter forseglinga.

Kan være greit å "dele" året i 4. Polering i april og oktober, og bare ekstra pålegging av lakkforsegling i juli og januar. Da holder du hele tiden lakken godt beskyttet. Om det er Meguiars #21 du mente med Synthetic Sealant, så er denne veldig bra. Skal lett holde 6mnd, gjerne opp mot et år også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk for svar :) Men det burde vel holde med polering og voksing? Og dele opp som du sa med en ekstra påføring av voks istede? Lest om eit produkt frå meguiars som heite Cleaner Wax Liquid, det er polering med litt slipeeffekt samt voks i ett produkt. Ser det selges mykje av det. Men er det å anbefale? Eller er det mykje betre med polering og voks kvar for seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Men det burde vel holde med polering og voksing? Og dele opp som du sa med en ekstra påføring av voks istede? Lest om eit produkt frå meguiars som heite Cleaner Wax Liquid, det er polering med litt slipeeffekt samt voks i ett produkt. Ser det selges mykje av det. Men er det å anbefale? Eller er det mykje betre med polering og voks kvar for seg?

Dersom det ikke er lenge siden du har polert bilen trenger du jo ikke gjøre dette igjen, men bare legge på voks. Husk at man kan legge voks oppå en lakkforsegling/sealer, men aldri motsatt. Grunnen er mens lakkforseglingen binder seg til lakken, så legger voksen seg som et lag oppå. Dermed vil ikke lakkforseglingen fungere så bra om du legger den oppå et lag med voks.

Cleaner wax er den mest solgte voksen i USA visstnok, så kan jo ikke være helt håpløs :wink: Fordelen er jo at den både renser og legger igjen beskyttelse, men er jo en del kompromisser som må gjøres for å lage slike produkter. Tenk deg at du skal bruke bilen din både på bane og på landevei. Hva er da best; et sett gatedekk og et sett slicks, eller kjøre på gateslicks som prøver å kombinere det beste fra begge verdener? Et produkt som er spesiallaget for en ting er som regel bedre enn et som prøver å dekke flere områder.

Det er ikke slipemidler i denne, så den vil ikke fjerne riper og swirls. I bestefall er det nok litt midler i denne som hjelper til å skjule ripene, men det forsvinner jo etter en del vask, og du ser ripene like godt igjen

Fordelen med denne er jo at den sparer deg for en del tid, men hastverk er lastverk, og jeg vil tro du får bedre resultater om du tar polering og voks hver for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det ikke er lenge siden du har polert bilen trenger du jo ikke gjøre dette igjen, men bare legge på voks. Husk at man kan legge voks oppå en lakkforsegling/sealer, men aldri motsatt. Grunnen er mens lakkforseglingen binder seg til lakken, så legger voksen seg som et lag oppå. Dermed vil ikke lakkforseglingen fungere så bra om du legger den oppå et lag med voks.

Cleaner wax er den mest solgte voksen i USA visstnok, så kan jo ikke være helt håpløs :wink: Fordelen er jo at den både renser og legger igjen beskyttelse, men er jo en del kompromisser som må gjøres for å lage slike produkter. Tenk deg at du skal bruke bilen din både på bane og på landevei. Hva er da best; et sett gatedekk og et sett slicks, eller kjøre på gateslicks som prøver å kombinere det beste fra begge verdener? Et produkt som er spesiallaget for en ting er som regel bedre enn et som prøver å dekke flere områder.

Det er ikke slipemidler i denne, så den vil ikke fjerne riper og swirls. I bestefall er det nok litt midler i denne som hjelper til å skjule ripene, men det forsvinner jo etter en del vask, og du ser ripene like godt igjen

Fordelen med denne er jo at den sparer deg for en del tid, men hastverk er lastverk, og jeg vil tro du får bedre resultater om du tar polering og voks hver for seg.

Takk for eit grundig svar :) Høres veldig riktig ut det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy at det ble liv her igjen. har nå hatt Ditec i 1 år på Porschen min. min begrunnelse for å bruke Ditec er at bilen vaskes daglig i sommerhalvåret og når jeg er hjemme på fri så vil jeg ha muligheten til å bruke bilen og samtidig vite at den har ett skinnende utseende til en hver tid. Er selv bilentusiast på mine knær, men er ikke alle som har interesse for å pollere og knikke til en hver tid. Jeg har andre biler som jeg heller bruker tiden på.

Resultetet av Ditec må jeg så meg fornøyd med, veldig lett å holde ren og alltid skinnnende blank.

vil absolutt ikke si at Ditec er for folk som ikke har interesse for bilen sin.

krsxlcs58o7dc3lhkwsz.jpg

k2ih1aiw4nrssexkp6qo.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy at det ble liv her igjen. har nå hatt Ditec i 1 år på Porschen min. min begrunnelse for å bruke Ditec er at bilen vaskes daglig i sommerhalvåret og når jeg er hjemme på fri så vil jeg ha muligheten til å bruke bilen og samtidig vite at den har ett skinnende utseende til en hver tid. Er selv bilentusiast på mine knær, men er ikke alle som har interesse for å pollere og knikke til en hver tid. Jeg har andre biler som jeg heller bruker tiden på.

Resultetet av Ditec må jeg så meg fornøyd med, veldig lett å holde ren og alltid skinnnende blank.

vil absolutt ikke si at Ditec er for folk som ikke har interesse for bilen sin.

krsxlcs58o7dc3lhkwsz.jpg

k2ih1aiw4nrssexkp6qo.jpg

Nå har du en stor fordel med at du har en sølvfarget bil der swirls og andre små defekter som kommer ved vask så å si er usynlig, og ikke vil redusere utseende like mye som på en bil som har mørkere farger. Likevel vil det nok være ganske mye småriper der, men som er vanskelig å få øye på med mindre du vet veldig hva du skal se etter #-o

Kanskje litt feil å formulere meg med å si at Ditec er for du som ikke har interesse for bil, men jeg mener at dersom du er genuint opptatt av at bilen skal være så blank som over hodet mulig vil du få bedre resultater ved å polere den selv og ikke bruke Ditec. Med Ditec kan du ikke polere bilen pga garanti, og jeg regner ikke med du er interessert i å bryte med den garantien du har på den.

Forresten, du må gjerne komme innom med bilen, så skal jeg vise deg at det er litt å hente på glansen på bilen, selv om det bare er et år siden Ditec behandling, og at du har sølvfarget bil :P Skal ta den billig hehe

Og RÅ garasje du har! Litt misunnelig merker jeg :applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke noe fasitsvar på hva du må gjøre akkurat. Er noe du bare må bestemme selv...

Trenger ikke å polere etter 6-10 vask nei. Selv vasker jeg nok bilen minst annenhver dag på sommeren, men hvor ofte bilen må vaskes kommer jo an på dine vaskerutiner og slikt. Bruker du mye sterke kjemikalier må de legge på voks ofte, og er du ikke forsiktig under vask får du fort mye riper og dermed tenker hvertfall jeg at det er behov for å polere oftere enn dersom du ikke er like forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, er nok noen i nærheten av deg som også kan ta bilen din dersom du ikke er interessert i å gjøre det selv. Kan anbefale å gå inn på dcn.no og legge inn en forespørsel der om noen kan ta bilen din. Er nok noen som kan ta på seg jobben...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en 2007 mod Honda CR-V når den var 1 år gammel. Den var Ditec behandlet når den var ny og fikk en rebehandling samme uka som jeg kjøpte den. Jeg må si meg fornøyd med resultatet og holdbarheten. Lakken var like fin i over ett år etterpå og lite steinsprang og lett å holde ren, så absolutt et produkt jeg kan anbefale.

Men jeg valgte å ikke fortsette med ditec for jeg er over middels interessert i polering og sittet å lest på forumet til detailersclub.no til øyet har vært både sårt og vått (det er myyyye lesestoff og 15 jungler med produktanbefalninger, det er lett å bli forvirra) Jeg har plass inne å stå å polere samt vaskeplass med steamer.

Hvis grunnarbeidet med å korrigere lakken blir gjort skikkelig og en får fjernet alt av swirls, hologrammer og annet rusk og møkk og følger opp med gode produkter og legger på en god wax til slutt, så kan en oppnå en helt hinnsides dybde og "wetlook" i lakken som tar deg herifra og til himmels, og får folk til å snu seg etter bilen din når du kjører. Hvis dette er nirvana for deg så er ikke Ditec noe å satse på.

Å spørre om ditec behandling inne på detailersclub.no blir helt feil, de er jo på en måte konkurenter, og alle fighter jo for seg og sitt.

Så kort fortalt er ditec behandling for de som ikke har plass, tid, lyst eller mulighet et fullgodt alternativ. Det blir ikke det samme gode resultatet men er "slitesterkt", det kan jeg skrive under på.

MVH

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra skrevet mandresen :D

Kom på at jeg hadde gått over en bil med Ditec tidligere, og her er litt bilder. En del tror at lakken er "udødelig" med en gang du behandler den med Ditec, men disse bilene taler vel for noe annet...

index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=5065

index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=5066

Etter litt TLC ble den matte hinnen på lakken fjernet, samt en del småriper:

index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=5073

index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=5075

index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=5076

Så ja, det er forbedringspotensiale på en bil som er Ditec-behandlet. Du kan kanskje si at det var veeeeldig lenge siden denne bilen ble behandlet, men det var fremdeles forsegling på den så kan ikke ha vært altfor lang tid siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 months later...

Er det slik at en ikke kan polere bilen etter Ditec behandling?

Skal selv Ditec behandle bilen i morgen..

Nettopp kjøpt den, og forrige eiger har vasket bilen med svamp uten og spyle av all dritten så det er masse fine riper i den.

Det er derfor jeg skal behandle den.. Først skal de lakkrense den så Ditec behandle den.

Håper på bra resultater og att ripene forsvinner, men ønsker og polere selv ett par ganger i året.

Blir som en tjuvstart bare, orker ikke ta den grusomme jobben med lakkrens på ny bil. Da blir jeg bare frustrert:p Så starter jeg selv med poleringen etter "proffesjonelle" har tatt den værste jobben;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan ikke polere over Ditec..... skal ha etterbehandling annet hvert år, evt hver år..

men bilen holder seg veldig bra uansett hvor mye du vasker..

vask og tørk... så skinner den så fint.. litt annen glans en polert bil men meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

onkel hadde sin volvo xc 70 inn til slik behandling. bilen var da 2år gammen og kjørt som taxi. nesten 200 k.km. som dere vet får taxilakken ofte gjennomgå litt. de hadde ikke tatt mye lakkorigering før de la beskyttelsen for å si det sånn. guud hvor den så ut i sola.

men dette er kanskje noe mannen i gata ikke tenker over? så de tar litt lett på det?

jeg skal hvertfall ikke sende bilen min til gjengen der når jeg så det der. og ja, jeg så bilen når den var nybehandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...