Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 523i har nå gått 241.000km 90% av dette er langkjøring.

Ligger på 35-40.000km i året.

Den har ikke oljeforbruk og maler som en katt.

Men hvor langt kan man regne sånn ca en slik motor holder? jeg får så ymse tilbakemelinger. men det er jo ofta fra folk som ikke har BMW.

Noen tips :?:

Skrevet

En kar på jobben har en 528ia, fra -97 den har rullet 290000 km. Den går helt fint og er akkurat som ny, virker det for meg.

Jeg tror ikke du skal være bekymret for motoren, så lenge den har ren olje, og ikke blir kjørt for hardt når den er kald, så tror jeg nesten alle motorer går LANGT.

Sjekket kamakslingene på en kompis sin e34 520i, som har rullet 268000 km. Det var INGEN antydninger til slitasje merker på kammene, du kunne ikke se at de var brukt i det hele tatt.

Skrevet

Uhyggelig langt. :D

Med fare for at dette ender opp som en diskusjon med flisespikkeri rundt alskens detaljer rundt motorteknologi og vedlikehold, så tør jeg påstå at en motor som behandles pent, ikke dras opp til rødmerkinga hver dag, og får oljeskift med passende mellomrom går leeeeeeenge. Og det er uavhengig av merke og type.

Vi som er litt over middels glad i bilen vår passer nettopp på sånne ting, i tillegg til at man stopper med en gang man merker at noe er galt i form av ulyder, eller at motorkarakteristika endres på andre måter.

Om motoren ikke viser åpenbare tegn til slitasje, vannforbruk, overoppheting, oljeforbruk, ulyder eller lignende, så kan du sikkert risikere å "slite" med bilen din i minst 100.000 km til, og kanskje enda lenger uten de store problemene. ;)

Skrevet

De går langt. Min nærmer seg 300000 og høres helt frisk og fin ut.

Så det er bare å ta vare på den, og unngå å ligge på turtallsperra hele tida.

Langkjøring er bare fint.

Og husk at u USA kjører de bilene sine 200000 miles, og enda da er den ikke gått ekstremt langt. Ser mange nærmer seg 300000 miles uten motorbytte, og det er langt!

Skrevet

En kompis av meg overhalte sin M50 B25 som skoleprosjekt i fjor, den var gått 310 000. Brukte litt olje, men ingen tegn til Merkbar slitasje i hverken sylindervegger eller på kamaksler. Ventilstyringene var også som ny. Ingen ulyder eller noen ting.

Så bare man passer på dem, og skifter olje ofte, går de nok ganske langt vil jeg tro.

Skrevet

Bilen min(1999 320d) har nå passert 386.000km.

Jeg skifter olje hver 10.000km, egentlig bare på grunn at da er det enkelt å huske det. Kunne sikkert strekt det til 15-20...

I hvertfall bruker den ikke olje mer enn et par millimeter ned på pinnen mellom hvert oljeskift. ca 1/5-del ned fra maxmerket mot min.

Bilen går som ei kule, og jeg er ikke bekymret for motoren i det hele tatt. Jeg kjøpte bilen for 4 år siden, og da hadde den gått 280.000km.

Skrevet

Min e39 535ia har rullet 254000km. Kan vel si at den også maler som en katt:) like lettstartet i alle slags temperaturer. automatkassen er også helt fantastisk.

Man ser jo at noe sånt som f.eks en opel omega fra 94-95 ruller 4-500000km før de tar kvelden. så jeg vil tro at bmw ruller minst like langt, men vedlikehold har jo selvfølgelig alt å si. gir man faen ifra dag 1 blir bilen fort oppbrukt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...