Gå til innhold

SMG - Noen som har erfaring med SMG?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 325Ci SMG Clubsport (2002)

Og når jeg setter i "Sport" og trykker over max "throttle" så er det akkurat som det slår i bak-akselen når den girer.. så det får en feeling av at det "lagger" litt når man girer.. Det virker som en over middels påkjenning for bilen, er dette normalt/trygt?

Skal jo ha bilen inn på bruktbil test på torsdag, men er greit å kanskje få noen tips/erfaringer her først!

På forhånd takk!

Skrevet
Hm, jeg tror muligens at feste i karossen er ryki, der man skrur bak stilliga fast. Er et kjent problem på E46 det.

En veldig enkel metode og finne ut på om det er "subframe disaster" på er å la bilen trille bakover, også rivstarte fremover. Da hører du fort om det er lyder i bakakselen som ikke skal være der...

Skrevet

Denne smg kassa er en gaske mye mere u presis en den som sitter M3 bilene ,har ikke like god kjørefølelse ved opp og nedgiring. Har en følelse at di fleste av disse bilene her i landet (325 smg) har hat mange eiere også ? tilfeldighet ?.

Skrevet
Denne smg kassa er en gaske mye mere u presis en den som sitter M3 bilene ,har ikke like god kjørefølelse ved opp og nedgiring. Har en følelse at di fleste av disse bilene her i landet (325 smg) har hat mange eiere også ? tilfeldighet ?.

Vel, jeg er eier nr 3. Og bilen har ikke gått mer enn 68000km.

Skrevet

Forresten så kan man ikke forvente at den girkassa er like god som en i m3. Er noe prisforskjell på de bilene ^^

Skrevet
Hm, jeg tror muligens at feste i karossen er ryki, der man skrur bak stilliga fast. Er et kjent problem på E46 det.

Jeg er ikke mekaniker så det er ikke godt å si, er ikke bare at overføringen er så kraftig at det lager rykk da ?

Skrevet
Det kan være noen foringer baki der som er slitt ihvertfall. Er ikke noen racer på dette, men lurer på om det er traversforing?

Ser ut som jeg må presisere dette på IF Bruktbil testen som skal foretas på et merkeverksted her i Moss på torsdag, kanskje de ser litt ekstra på det.

Men det er kun i sport-programmet dette skjer..

jeg vet jo at det ikke anbefales å bruke "launch control" hverken på min bil eller på m3'n.

Så det er jo muligheter for å utføre påkjenninger på bilen som kanskje ikke er helt god for den.. men det ville vært rart om bilen ikke taklet å gire fort i sports-programmet..

Skrevet

En veldig enkel metode og finne ut på om det er "subframe disaster" på er å la bilen trille bakover, også rivstarte fremover. Da hører du fort om det er lyder i bakakselen som ikke skal være der...

Takk for tipset, skal prøve det imorgen.

Har ikke merket noe til det ennå..

Kompisen min sa at siden bilen har stått endel stille på vinterhalvåret at kanskje det trengs ny smøring eller lignende i drivverket.. vet nå ikke helt det, men jeg skal jo spørre på BMW-verkstedet nå på torsdag.

- Utgangspunktet mitt her er at jeg ikke vil forårsake noe som kommer til å koste mer enn det smaker..

Skrevet

For å sjekke subframe så er det vel enklere å se under bilen enn å rygge og herje. Jeg tror det kan være en foring. Skal tåle å gire i sport mode, men launch control hadde jeg styrt unna. Jeg har aldri prøvd den engang...

På M3 kan du sjekke foring ved å ligge i ca 80 eller noe, også gir du full gass og slipper. Gjør dette flere ganger etterhverandre, også prøver du å se om bilen vandrer/vingler mot siden bak.

Har problemet vært der hele tiden eller kommet nylig? Er det kun når du girer på høyt eller lavt turtall i sport mode?

Skrevet
For å sjekke subframe så er det vel enklere å se under bilen enn å rygge og herje. Jeg tror det kan være en foring. Skal tåle å gire i sport mode, men launch control hadde jeg styrt unna. Jeg har aldri prøvd den engang...

På M3 kan du sjekke foring ved å ligge i ca 80 eller noe, også gir du full gass og slipper. Gjør dette flere ganger etterhverandre, også prøver du å se om bilen vandrer/vingler mot siden bak.

Har problemet vært der hele tiden eller kommet nylig? Er det kun når du girer på høyt eller lavt turtall i sport mode?

Vel, M3 har mer dreiemoment og hk så det kan hende det reagerer ulikt på 80 og bånn gass.

Men jeg skal prøve..

Har ikke tenkt konsekvent over det, jeg kjøpte bilen forrige fredag, så jeg har ikke fått testet så alt for mye, og det er derfor jeg kjører bilen på bruktbiltest imorgen.

Er litt usikker på det med lavt og høyt turtall, får ta meg en tur idag og se.! :)

Skrevet

Uansett, jeg hadde bilen på bruktbiltest og de fant ingen feil på kassa eller festet til kassa, så da antar jeg at det er som det skal. I verste fall har de jo godkjent bilen for garanti på 6 mnder / 8000km.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...