Hawkon88 Skrevet April 21, 2009 Skrevet April 21, 2009 Jeg vraket jo bruksbilen min etter en utforkjøring 07.04. Bilen bak meg ringte til politiet, så purken, sykebil og brannbil kom på stedet, selvom jeg bad spesielt til bakenforkjørende å ikke ringe, og heller finne en stein å knuse ruten med for å få meg ut. Jeg hadde da allerede vært lenge nok i bilen (ca1min) til å ta en "realitycheck", hvor jeg hadde vondt, hvor omfattende det var, hva som hadde skjedd, osv. og var nærmest bestemt for å ordne opp etter meg selv. Jeg holdt også på å ringe til naf for å hente bilen da kuken i bilen bak kom. Konsekvensene av utforkjøringen var kondemnert bil, med kun ansvarsforsikring, og uten andre skader enn på bilen, og en god strekk i ryggen min. Siden dette var kun 1dag før påskeferien, var jeg kun sykemeldt en dag (onsdagen) da jeg opprinnelig hadde betalt fri ut det sykemeldingen gjaldt. Da politiet kom på stedet tok de alkotest (negativ seff) og spurte rutinespørsmål om hva som hadde skjedd osv.. Følte jeg gav fornuftige svar på dette, selvom jeg framdeles ikke husker hele episoden. Hele veien, tilogmed da jeg var innesperret i bilen, var jeg fast bestemt på at jeg jeg skulle "klare dette selv", og at politiet ikke skulle komme. Resultatet ble jo sikkert 100 000 i utrykningskostnader, for egentlig ingen nytte.. OG politiet vil ha meg inn til avhør på torsdag. Bjarne betjent som ringte til meg fortalte at dette var nærmest rutine, men at det normalt sett varte 2-3?!?!?! timer. Advokaten min kunne bekrefte dette. Jeg risikerer å miste lappen, (er taxi sjåfør på siden, og bruker bil ofte i vanlige jobben også. I periodene jeg er utleid er det såpass dårlig bussforbindelse at det er umulig å komme seg på jobb) Jeg risikerer også å få bot for å være uaktsom/ikke klarte å stoppe for hver eneste hindring- men ser på 4-5000 i bot som at politiet ønsker å være kjip dersom dette skal skje. Disse "flytende" bøtene baserer seg på grunnlønn eller total årsinntekt? Etter som jeg jobber "endel" overtid, er årslønnen ganske akseptalbel for en 20åring.. Ting som politiet kan kuke seg med: bakdekkene var ganske slitt- men trolig lovlige. Felger/dekk var ikke godkjent i vognkort. Jeg hadde vært på nattskift og var "trøtt" stille tvil om katten som løp ut i veien tro at farten var høyere enn jeg har sagt Hvor mye skyld bør jeg inrømme? Blir det "kryssavhør?" hvor jeg blir spurt samme spørsmålene om og om og om igjen for å sjekke om forklaringen min spriker? Hva risikerer jeg/bør jeg ha med advokat? Dersom de ønsker å beslaglegge lappen min, hva bør jeg gå med på? Etter at jeg tapte 40 000 på denne bilen, og skal på skole til høsten- ser jeg ikke at jeg har råd til noe store rettsakskostnader, men jeg er ganske prinsippiell av person- og lar meg ikke pille på nesen heller..
sveinis Skrevet April 21, 2009 Skrevet April 21, 2009 Auda, bra det gikk fint med deg, i alle fall. Tror du kan ta det veldig rolig ang. det avhøret. Det er ren rutine dersom de ikke har funnet ut noe som gir sterk mistanke om uaktsom kjøring, eventuelt klare bevis på ulovlig ombygget bil etc. Har du ikke gjort noe ulovlig, har du jo ditt på det reine??
336mik Skrevet April 21, 2009 Skrevet April 21, 2009 Har du allerede en advokat inne på saken,så er dem nok litt mer forsiktige med å ta lappen din,og hvis det ikke er personskade,så skal ingen utrykning forekomme. En ting som er verdt å tenke på er at hvis de ville tatt lappen din,så hadde de tatt den for lengst. Med tanke på hvor KRIMINELL man er da man kjører bil,så vil dem muligens prøve seg på et litt strengt avhør,men stå på din sak,og er ting uklart for deg,så gi utrykk for dette,men referer til tidligere kjøring(feks at du alltid kjører forsiktig,og at du er forsiktig med ditt førerkort,siden du er avhengig av lappen i din (bi)jobb).
Hawkon88 Skrevet April 21, 2009 Forfatter Skrevet April 21, 2009 nja altså, jeg hadde vondt i ryggen, og ble kjørt med sykebil til legevakten, hvor jeg var til observasjon noen timer.. Noe jeg syns var unødvendig. Dette skjedde mest fordi jeg ble rådet til å ligge i sengen HVIS det skulle være noe mer alvorlig.. For å fjerne spenningen fra musklene. Hadde jeg ødelagt/knukket noe, ville jeg sannsynligvis merket stråling i beina eller lignende i de 5minuttene det tok før politiet fikk kommet på plass å knust ruten. Pga dette med ryggen de sannsynligvis kjørte med blålys- i tillegg til at det er gøy selvfølgelig. Sykemeldingen ble skrevet fordi legen satt meg på paragin forte- og pga disse- kunne jeg ikke jobbet uansett. Jeg har kun snakket med min far sin advokat. Jeg fikk igjen lappen på stedet etter at de hadde sjekket personalia. Angående historikken min hvor jeg kan ligge inne i noe slags register er følgende: Satt bakpå med lettmc da jeg var 15 uten hjelm, 3 bøter i fotobokser, maks 12kmt over grensen. (kun firmabiler) og en sløyfing av påbudt kjøreretning. Jeg skal også angivelig være anmeldt for gjentagende generell høy hastighet/dekkhvining i krysset inn i byggefeltet vårt.. Ellers kan det legges til at jeg pleier stortsett å kjøre pent. Men det er først når en kjører fort at bilen blir lagt merke til. Når jeg da tilbringer over 30 000km i året utenom jobb for det meste innen en radius på 1mil, og jeg kanskje kjører merkbart fort (ikke nødvendigvis svin) i 3% av disse km- når forholdene ligger til rette.. Personlig hadde jeg egentlig sett meg ferdig med å være i risiko alder/tiden, og anser meg som en dyktigere sjåfør enn gjennomsnittet på veiene. Synd politiet ikke nødvendigvis er enig med meg. Jeg vet også at jeg kanskje er en smule paranoid- men dersom jeg har grunn for å være nervøs for avhøret, er det trolig best å være godt forberedt. Ikke glem at det er jobben til politiet å avhøre folk- og at trolig har godt med erfaring for å sjekke de sprikene i fortellingen min jeg har. Hvor pliktig er jeg til å svare på spørsmålene? Hvilken tone er lurest å ligge seg på? I jobbsammenheng opplever jeg stortsett å bli tatt for å være mest seriøs/på alvor når jeg framstår som amper for å fremme meningene mine. Selvfølgelig på et saklig nivå, men er det slik at en irritert tone forsterker en eventuell mistanke? Slik jeg ser for meg å framstå, vil jeg være saklig, høflig, og heller bestemt på punktene de prøver å henge noe på meg..
Jay-O Skrevet April 21, 2009 Skrevet April 21, 2009 Bare si det som du oppfattet det. Ikke sett deg på bakbena, men heller svar etter beste evne. Husk at skal du lyve, må du vite sannheten, ikke lyv på ting som du ikke husker eller er uklart for deg. Ikke oppgi mer informasjon enn nøyaktig det betjenten spør om, ikke mer, ikke mindre. Få pustepause i mellom ved å be om vann/kaffe, kanskje han henter, kanskje ikke, men bruk tiden til å formulere deg korrekt så det er ikke noe tvil om hva du prøver å formidle. Gjenta med påfyll etter behov. Det er lett å bli stresset og komme med "ehhh" og "øøøhh", noe du helst vil unngå. Det går nok bra, de vil bare ha klarhet i hva som har skjedd.
S.Nilsen Skrevet April 21, 2009 Skrevet April 21, 2009 Jeg havnet i dette uføret for noen år side! Det var lite hYggelig ja!jeg fikk sleng i en tid hvor normalt sommer dekkene skulle være av..men føret til og bynne med var sommerdekk føre,men på en viss strekning var det speil is!traff ett autoværn som ble revet ned og gikk rundt!fikk bare blå merker!heldigvis men ble hentet i sykebil fordi jeg besvimte av trykket da jeg traff autoværnet.dagen dærpå måtte jeg til avhør og det ble rettsak av det..men jeg ble frikjent selv om bakdekkene var dårlig!purken tok bilde av alt når det gjelder plass,dekkene,og snakket med div vitner så jeg ble frikjent!dette skjedde i 80!!så tørr ikke tenke på hva som hadde skjedd hadde det vært høyfart! Så lenge du ikke har dratt på og kjørt galning har du ikke noe og frykte.. Tapte 70k på bilen! Så jeg har fullkasko uannsett på bilene mine fremover!!
Simpel Skrevet April 21, 2009 Skrevet April 21, 2009 Ser nå ikke ut som du har gjort noe direkte ulovlig. Hvis du prøver deg på en bløffhistorie kommer de til å finne ut at du bløffer, det er jobben deres. Hvorfor denne bekymringen over dyre utrykninger?
Haug530D Skrevet April 21, 2009 Skrevet April 21, 2009 Ser nå ikke ut som du har gjort noe direkte ulovlig. Hvis du prøver deg på en bløffhistorie kommer de til å finne ut at du bløffer, det er jobben deres.Hvorfor denne bekymringen over dyre utrykninger? Nei lurer jeg også på, for det første så var det ikke du som ringte og for det andre så er det vi skattebetalere som må betale dette, så lenge man ikke går bevisst inn for å kødde ringe til de skal man ikke betale ett rødt øre.
MonicaM3 Skrevet April 21, 2009 Skrevet April 21, 2009 Ved en bilulykke skjer det automatisk en trippel varsling. Dvs; ringer vitenet inn til politiet pga en ulykke vil dem varsle ambulanse og brann. Man skal ALDRI ha dårlig samvittighet eller lignende for å ringe til brann/ambulanse! Kjenner ingen ambulanse folk som har sagt etter ett oppdrag "dette var ikke nødvendig å dra ut for". Samme med brann... Det er det jobben går ut på. Ingen oppdrag er "bomtur". Dette vil ikke følge deg i en evt rettsak hvis det er det du er redd for.
Simpel Skrevet April 21, 2009 Skrevet April 21, 2009 Ikke engang om du er så dum at du gjør noe så uttrykkelig forbudt som å hoppe fallskjerm i Trollveggen, og du setter deg fast må du betale redningshelikopteret. Du kan riktignok få en bot, men den er ikke i nærheten av timeprisen på et Sea King helikopter...
MonicaM3 Skrevet April 21, 2009 Skrevet April 21, 2009 Han vil IKKE kunne få noen bot på noen som helst måte fra verken brann eller ambulanse i dette tillfellet. Det skal hardt la seg gjøre å få det fra ambulanse. Brann kan du få det ved å utløse brannalarmen på faenskap på feks skoler
Simpel Skrevet April 21, 2009 Skrevet April 21, 2009 Ser ikke noen grunn til at det skal være noen straff i denne saken her. En vanlig utforkjøring, hendelig uhell. Ingen promille, ingen påkjørte eller noenting. Tror ikke det avhøret er noe annet enn en formalitet, det skal jo være litt papir når det er en trafikkulykke med personskade.
oddis Skrevet April 21, 2009 Skrevet April 21, 2009 Jeg ville heller ikke tatt det så tungt. Du fikk tilbake lappen på stedet, det er et meget godt tegn. Ta med deg en advokat i avhør. At en person som kommer til et ulykkessted ikke velger å høre på en person som er innesperret i bilen har jeg og forståelse for, ennå det i dine øyne var litt unødvendig å ringe. Det er yttest sjelden man klarer å være så kald og besluttsom når man har vært ute for en ulykke og adrenalinet pumper i kroppen. Besluttningene behøver ikke være like rasjonelle. Har dessverre vært førstemann på ulykkessteder to ganger hittil, der den ene var dødsulykke. Og personer som har beordret meg til å hjelpe noen andre før seg selv har endt opp døde innen 10 minutter etterpå. Det er IKKE moro i etterkant, uansett hvor lite skyld du hadde for hans død.
Lars89 Skrevet April 21, 2009 Skrevet April 21, 2009 Noen som vet hvor lang tid det vanligvis pleier å ta før Poltiet kaller inn til avhør? Er 7 uker siden jeg smalt bilen i fronten på en Passat... Ikke hørt en ting fra Politiet. Var "borte" 2-3 uker pga medisiner, men er skrevet ut av sykehus nå og antar de anser meg som frisk nok til avhør da? Lappen har jeg i lomma og tenkte jeg skulle prøve å kjøre litt snart... Gjør jeg noe ulovlig da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå