Toastjern Skrevet Mai 22, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 22, 2013 Noen her inne som har en 318is med m42b18 som kunne gjort meg en tjeneste? Jeg sliter med å få montert sammen de to delene innsuget består av, finner ikke ut av alle slangene, og kontaktene hvor det skal. Vi merka ingenting når vi tok det ifra hverandre (stressa litt da)... Har heller ingen ide om åssen coilene er montert, da det var fordeler på gamle motoren.. Så langt har jeg kommet.. Denne demonterte fattern, uten å vite helt hva det er.. Noen som vet? Mener jeg har sett den på ETK til m42b18.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Toastjern Skrevet Juli 5, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 5, 2013 Ingen? Triller bilen snart utfor bakken her : p Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Toastjern Skrevet Juli 10, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 10, 2013 Da er bilen igang igjen Noen som har mye peil på m42 motor? Jeg sliter litt med å få lufta kjølevæska... Bilen blir fort varm og får liksom ikke til luftinga helt tror jeg. Denne motoren har ingen lufteskrue ved termostathuset så vidt jeg kan se, husker M40 motoren som satt i før hadde det. Tips tas imot med åpne armer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
summitjohnsen Skrevet Juli 11, 2013 Share Skrevet Juli 11, 2013 ane ikke kordan det e me dissa, kansje di e sjøll luftanes? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Juli 11, 2013 Share Skrevet Juli 11, 2013 Disse har vel bare lufteskrue ved påfyllingslokket på radiator. På disse gamle motorene, pleier jeg å heise bilen opp litt i front, slik at lufteskruen kommer høyere opp i systemet. (noen verksteder anbefaler dette, andre sier det er meningsløst) Ellers setter du varmeapparat på full guff, på full varme. Pleier å kjøre en bjelke mellom setet og gasspedalen. Hvis du har bil med gasswire kan du også trekke litt i denne, oppå motoren og sette i spenn. Rundt 1500ish rpm pleier å gjøre susen. Deretter står jeg med radiatoren med vann/kjølevæske i hånden og følger med på nivået. Går litt frem og tilbake for å sjekke driftstemp i instrumentpanel. Lufteskruen pleier jeg å ha bra åpen frem til det begynner å renne av den, da skrur jeg den akkurat nok igjen til at det bare siver luft ut, uten å renne ut væske. Hvis det begynner å renne over fra påfyllingshullet, åpner jeg lufteskruen mer og lar det renne litt ut der, så skrur jeg den litt ned igjen. Når det kommer til selve påfylling av vann/væske, pleier jeg å holde nivået over det lille firkantede hullet på veggen, like under påfyllingslokket. Du vil da se boblene/luften komme ut derfra. Så står jeg gjerne sånn i 10-15 min (eller frem til driftstemp holder seg i/når midten en stund, bare for å være sikker) Thats it Dagen etter/senere peiler du væsken ved kald motor, uten å ha startet den selv i et sekund. Fyller som regel på et par desiliter til da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Toastjern Skrevet Juli 11, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 11, 2013 okei, skal prøve dette når jeg kommer hjem Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Toastjern Skrevet Juli 11, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 11, 2013 Ehm... Fortsatt så går den varm. Rant ut over en halv 10liters bøtte med kjølevæske. så jeg det har vel ikke vært noe luft i systemet. Tok ut termostathuset og sjekka det først. Det er helt, termostaten åpner på 92 grader... Er litt rådvill jeg nå... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haybimmsen Skrevet Juli 11, 2013 Share Skrevet Juli 11, 2013 Åpna ikke den litt seint ?:s Min åpner på 88. må montere større radioator, Hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Toastjern Skrevet Juli 11, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 11, 2013 Jo, jeg synes det kanskje var litt høy grad. Men fikk den orginal ifra GS da, så mente kanskje det var riktig... Ikke synes jeg den åpne seg så mye når jeg kokte den i kjelen heller.. Skjedde ikke noe ordentlig før vannet kokte.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Juli 11, 2013 Share Skrevet Juli 11, 2013 Høres merkelig ut. Har du sjekket at viften virker som den skal? Kan ikke komme på så mye annet. Min 318is hadde el. Vifte med 2 trinn, men den ville ikke starte av seg selv og trinn 1 var fucket, så jeg måtte skjøte den på styrestrøm (permanent trinn 2/full blås) for at den ikke skulle koke på tomgang eller i køer. Bortsett fra vifte tenker jeg lekkasje. Enten væske ut og luft inn, eller bare luft inn. Ville tatt en grundig sjekk av hele kjølesystemet, inkludert vannpumpen!! Kan være skovlene inni er oppløst, uten at det er kommet skikkelig slakk eller lekkasje enda. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZhilleN Skrevet Juli 11, 2013 Share Skrevet Juli 11, 2013 Hvis du har ny termostat kan det hende det er en feilproduksjon på termostaten din, akkurat som den jeg fikk når jeg bestilte ny, fikk en ny tilbake og problemet ble løst Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Toastjern Skrevet Juli 11, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 11, 2013 Høres merkelig ut. Har du sjekket at viften virker som den skal? Kan ikke komme på så mye annet. Min 318is hadde el. Vifte med 2 trinn, men den ville ikke starte av seg selv og trinn 1 var fucket, så jeg måtte skjøte den på styrestrøm (permanent trinn 2/full blås) for at den ikke skulle koke på tomgang eller i køer. Bortsett fra vifte tenker jeg lekkasje. Enten væske ut og luft inn, eller bare luft inn. Ville tatt en grundig sjekk av hele kjølesystemet, inkludert vannpumpen!! Kan være skovlene inni er oppløst, uten at det er kommet skikkelig slakk eller lekkasje enda. Er ikke noe elvifte på min? Er bare viskosekobling+vifta.. Og den fungerer som den skal, for den greier jeg ikke å stoppe når motor er varm. Bilen lekker ikke noe under ihvertfall.. Kan nevnes at den er skikkelig kvial å få til å gå normalt på tomgang. Den sliter med holde seg igang.... Skal sjekke vannpumpa i morra... Hvis du har ny termostat kan det hende det er en feilproduksjon på termostaten din, akkurat som den jeg fikk når jeg bestilte ny, fikk en ny tilbake og problemet ble løst Hadde den i kjelen nå og synes det åpna seg veldig lite. Det skjedde ikke så mye før vannet faktisk fosskokte. Hvor mye skal den ventil greia inni termostaten egentlig åpne seg? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Toastjern Skrevet Juli 12, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 12, 2013 bilde av vannpumpa: Når jeg vrir om på tenninga, så starter tempviseren midt på blåfeltet omtrent, dette skjedde aldri med den gamle motoren. Kan det ha noe å si? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZhilleN Skrevet Juli 12, 2013 Share Skrevet Juli 12, 2013 Er ikke tempføleren din som kødder med deg da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jpse36 Skrevet Juli 12, 2013 Share Skrevet Juli 12, 2013 Er ikke tempføleren din som kødder med deg da? ikke hvis bilen koker har du sjekket viskosekoblingen? vet disse motorene har problemer med topper som sprekker/blir skjev pga varmgang. men det kontrollerte du vel før du monterte sammen? planslipte du toppen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå