Gå til innhold

Kald eller varm luft til luftfilter

Gislius
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg var nettopp på tråden me GS bildeler, ettersom jeg har fått et filter som ikke passet bilen min, og ikke delene jeg ble lovet i esken..

Men!

Så sier jeg at det mangler denne:

p7d5r9vcczq8n8tu7v7i.jpg

Så går han og ser i en annen eske, og sier den ikke skal følge med.. Noe han forrige jeg snakket med sa..

SÅ! kommer det jeg stusset litt på, han sier det ikke skal være med den dingsen jeg viste nå, for den flexislangen som følgte med hos meg skulle ned til eksosen for å få varm luft inn til filteret..

Å jeg har alltid trodd, er faktiskt ganske sikker på at jeg skal ha mest mulig kald luft inn..

Er det jeg som er helt på tur, eller har han rett?

Ble forresten sagt at de skulle sende et nytt sett å se om det passet.. Men, vist ikke rette delene følger med så =/

Gisle ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha sprøe folk er hvilken gs er dette ? ville ikke hatt luft fra eksos jeg :) er kansje derfor folk bygger scoop og lignene til filter. får plass til mer kald luft en varm luft :)

GiljeN

først.. er jo ikke eksos som taes inn da vettu :lol: bare varmlufta fra manefoilen 8)

blir vel ikke plass til mere luft vell:) men kaldere lufta er jo mer kan den utvide seg i varmen 8) moppen min jikk alltid bedre når d var kaldt :D

GiljeN

bil er dette til? forgasser? mange forgassermotorer har dette systemet. og det er bra. vist du har det på din bil. bare sjekke det du:)

men det med varmluft har nesten samme funksjon som shoke. veldi nytti i kaldt vær. har hatt slik på mange biler. på taunus og granada og 93 mod audi 80 var dette termostatstyrt. og slo seg etter som tempen på motor steg:) på min første bil 76 mod Datsun 120A ver det slik at det var en bryter på luftfilteret som jeg kunne velge mellom varm/kald luft. kjørte varmt til motortempen var bra, så slo jeg over:)

savner den biln ass:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er en m52b20 jeg har..

Men nei, forventer ikke noe effektøkning, er kun etter lyden.. Men jeg forstår ikke hvorfor han ville jeg skulle ha luft fra rundt eksosen:S

Og så vil jeg jo ha det som er lovet! filteret så helt anderledes ut og..

Som du sier, det med scoop etc, folk som legger filter i lykkt osv...

Men jeg får nå se når neste sett kommer, om det gir mer mening og om det passer =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja men lyden og effekten har ikke ha noe med det røret til eksosen å jøre. det røret (vist du har det) kobler seg ut når motorn er varm.

ja mere kaldluft er bra.

har du forgasser motor?

vist dem har fått med seg hvilken motor du har, så har dem nok gjort en feil. men vist du har slik (rør) til eksosen originalt så har dem gjort rett:)

se hva du har først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gasser nei,..

han mente jeg skulle legge den der, og stripse fast eller no.. følger liksom strips me i pakken =/ jalla møkk...

Akk akk.. får se litt til imorgen på dette, men i og med at filteret ikke passer på luftmassemålren såååå...jaaa :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luft utvider seg når det blir varmere, pga større bevegelsesmengde i atomene osv. Det vil si at du får mer luft per m^3 med kald luft enn med varm luft.

LMM skal kunne måle og justere bensinmengde utifra målingene, men det er jo mer optimalt å få mer luft inn i motoren, da en kan forbrenne i motoren med mer fullstendig forbrenning og dermed noe bedre effekt. Merkbart blir det ikke, men får en for mye varm luft inn, er det vel en sjangse for at motoren får for "rik" blanding på bensin.

edit: m^3, ikke m^2 naturligvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo en nestne lik den originalt, som tar inn luft fra grillen, og så feste slangen på å få luft rett på filteret ;)

Men deter godt jeg ikke var helt på tur her^^

Får gi dem en sjangsne, å se hva jeg får i posten neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kald luft skal det være. Et trailertriks jeg har hørt er å legge tørris rundt luftinntaket, nettopp for å få mer luft og dermed mer brann i motoren. Et sånt knep som gjør at de slipper å gire ned når de skal opp Måbødalen.... eller noe sånt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...