Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fant ut at det ble litt kjedelig med vanlig "alu" interiørlister i en ellers ganske spesiell bil med mye blått som går igjen. Derfor ville jeg lakke de i bilens farge, i mitt tilfelle, lemans blå. Hele prosessen bør ikke ta lenger enn en formiddag.

Tenkte jeg skulle klina sammen en steg-for-steg-guide om noen skulle være interessert i å gjøre dette selv. MERK: Jeg tar ikke ansvar for noe som måtte skje med listene dine eller bilen din om du følger min "guide". Setter du fyr på bilen din, er det din feil.

(Beklager nok engang for dårlige bilder, har enda ikke kjøpt meg kamera..)

Du trenger:

- Liten flat skrutrekker

- Stor flat skrutrekker

- Stjernetrekker

- Teip

- Zalo, vann og klut

- P400 pussepapir

- Gramos orginal takrags (støvklut)

- Sprayboks med farge

- Sprayboks med maling

- Pistolgrep til sprayboks

- Avis

Demontering:

xm08axjb72b1rp6da1b5.jpg

Teip rundt hodene på de flate skrutrekkerene dine for å unngå skader på interiøret. Jeg begynte på passasjersiden helt ute ved døråpningen. Bruk Fingerene til å presse høyresiden av "innfattningen" til lista ut fra bilen så du får lirket den lille skrutrekkeren med teip på under lista. Bøy så mye opp at du får den store innunder. Prøv å dytt den så langt inn som du klarer mot "piggen" som holder den på plass på undersiden. Bøy så utover til lista løsner fra festet.

1y46tnbbb0r07yt2h6nn.jpg

Heretter kan du bruke labbene dine. Men vær forsiktig og ta så langt inn mot neste "pigg" som du klarer for å reduserer risikoen for å brekke lista.

ksp2f1hlyonnuzx40um3.jpg

Når lista over hanskerommet er av, går lista som er over cd-spilleren lett. Benytt samme metode her:

6f8hvj7f6fswy98lrhj6.jpg

vnttux78ux6ahvsgkeiy.jpg

Lista rundt lysbryteren blir på samme måte. Bruk skrutrekkerene flittig og vær forsiktig med interiøret ditt. Det går ganske lett å løsne de, men skal de være kranglete er det bare å ta seg god tid ettersom festene som holder lista på plass kan være litt treige.

yo1krbmu8bixdvllftt6.jpg

Når det er overstått, gå løs på lista rundt girmansjetten og vindusheisknappene. Begynn med å presse selve ramma rundt girmansjetten inn og opp for å løsne den.

rxiwfy1c1u6elif2bwvn.jpg

6x03kotjezj26nlya8es.jpg

Når den er løs, drar du den ganske enkelt bare over girkula, du trenger ikke ta den av. Nå er det eksponert to skruer i bakkant av lista. Løsne disse og dra opp hele lista.

waiq5v99hhwd0hhv2qz0.jpg

Løft litt opp så du kommer til under lista og får løsnet selve bryterene til vindusheisene. Det kan være enklere å løsne kablene først og heller ta ut knappene når lista er løs.

0pu9qpel3crlywg11xn7.jpg

Åpne døra og begynn i ytterkant av lista med liten-stor-skrutrekker-trikset for ikke å gjøre skade på selve døra. Det går ann å ta dette med klypa også, men er listene aldri tatt av før kan de sitte som bæsj i kram snø.

s1vwvu0qeblvzkxii38d.jpg

Samma løsning her som på de andre listene, jobb deg innover lista og løsne klipsene så nærme som mulig.

66mi6poms58hnn860owc.jpg

Forberedning til lakk

Ta med deg listene inn på stuebordet og vær sikker på at du har dratt unna duken til mor, ellers er du fucked. Jeg lagde en ganske feit blanding med nesten 50/50 zalo og vann på en klut før jeg begynte å skrubbe listene skikkelig. Gå over et par ganger etterpå med rent vann for å få vekk all såpa.

arbbfrrhkmfv0yeqhjvw.jpg

gzcfim3223jz8p8joy1x.jpg

Ta med deg listene utafor før du iverksetter pussing, ellers er du fucked da også.. Listene skal pusses kun for å matte de ned, du trenger ikke dra på så mye at plasten smelter og pussepapiret tar fyr. Jeg klipte opp arket med pussepapir og gikk lett over alle listene.

5er1zcgzouwoyw86o93f.jpg

Når alle listene er tatt går du over med støvkluten for å fjerne alt av pussestøvet(Denne kluten var faktisk helt genial!)

n72xrjsbh37m59cpkajo.jpg

Listene ferdig matta ned og tørket på stuebordet igjen:

k7jms4mn7678wwk0bu05.jpg

Lakkering:

Finn fram nødvendig verne- og lakkeringsutstyr før du finner deg en fin plass å stå og sleng ut avispapir eller annet dersom du ikke ønsker å male gulvet. Jeg hadde ingen bedre alternativ enn en garasje med grusgulv, men det fungerte bra selvom.

cf8yr25lxfo50z85kc1i.jpg

Malingen kjøpte jeg hos meyer fargehandel AS i Tønsberg. De lager fargen til deg på cirka 10 minutter.

q7r1p3lb99vgtuamt0ap.jpg

Det pistolgrepet til sprayboksen var helt genialt og gjorde ting veldig enkelt.

2zuz944imxirbjlop6w7.jpg

Gjør som på tv, gå fra en side til den andre med jevne bevegelser så blir det så bra atte :)

7q5yk8grs5pgemslmwpg.jpg

Alle listene lakkert 1 strøk:

6wc9oye9vf6z7zr9qirl.jpg

Jeg lot listene tørke cirka 40 minutter mellom hvert av strøkene. Da var de tørre nok til at jeg kunne forsiktig stryke over med støvklut mellom hvert lag med lakk for å få vekk alt av støvpartikler og lignende.. Boksen min holdt akkurat til 2 strøk med maling. Jeg fulgte opp med 3 strøk med klarlakk

wii00tzouukcmgrtnfuh.jpg

Jeg tok så listene inn og lot de tørke i cirka 20 timer før jeg gikk løs med autoglymen. Etter første poleringen merket jeg stoooor forskjell på lakken. Gikk fra å være litt ruglete og nesten klissete til å bli supersmooth. Jeg banka på med en omgang til og fikk enda bedre resultat!

09yralufv70qc6tqeo1q.jpg

Montering:

Da kom tiden til det steget som umulig kan gå fort nok, få alt sammen på plass. Gjør motsatt av demonteringa og du er i mål. Du må nok hamre litt med hånda, bare vær forsiktig og slå rett oppå klips/pigg. Jeg ble utrolig fornøyd med resultatet og syns dette passet bilen mye bedre enn "alu".

FØR

h8uvzvh1h18xwimcmg4x.jpg

ETTER

mzhael06f0xptfz635xk.jpg

112b0p79xopng03n3zga.jpg

znt61i45wxmg3t428igk.jpg

Skrevet

så bra ut det der, men jeg ville ikke brukt salo vann, salo er det fett i, det må bort, så da funker det bedre med silikon fjærner etterpå. en annen ting er at det helst burde vært grunning, sinkgrunning er ikke dumt:)

Skrevet
så bra ut det der, men jeg ville ikke brukt salo vann, salo er det fett i, det må bort, så da funker det bedre med silikon fjærner etterpå. en annen ting er at det helst burde vært grunning, sinkgrunning er ikke dumt:)

zalo er konge til å vaske med. Bruker også 50/50 blanding i dusjflaske til felgvask. Gjør man det skikkelig er det bare å spyle felgene rene neste gang. Har også brukt det i motorrom med svært gode resultater :) Jeg kjørte selvfølgelig ikke på her uten å forhøre meg med fagkyndige. Duden i butikken sa jeg ikke trengte grunnning på mine lister dersom jeg matta listene med pussepapir. og det virket som vedkommende visste hva han pratet om. - Jeg ble iallefall svært fornøyd med resultatet :D

Skrevet

En siste ting er polering..

Man venter vel vanligvis med å polere en 14 dager.. Spørs jo litt hva du polerer med, men den må være diffusjonsåpen slik at løsemidlene i sprayen får dunste fritt ut..

Dersom du tetter lakken, så vandrer løsemidlene innover, og siden de da ikke kommer lengre enn til plastikken, stopper de der og vil i noen tilfeller gjøre at lakken slipper fra plastikken..

Roper ikke varsku, men er sikkert ikke dumt å følge det rådet..

Skrevet

zalo er konge til å vaske med. Bruker også 50/50 blanding i dusjflaske til felgvask. Gjør man det skikkelig er det bare å spyle felgene rene neste gang. Har også brukt det i motorrom med svært gode resultater :) Jeg kjørte selvfølgelig ikke på her uten å forhøre meg med fagkyndige. Duden i butikken sa jeg ikke trengte grunnning på mine lister dersom jeg matta listene med pussepapir. og det virket som vedkommende visste hva han pratet om. - Jeg ble iallefall svært fornøyd med resultatet :D

Visste ikke at det var fett i zalo.. Zalo er jo fettløselig og fjerner alt fett.. Vasker man fett med fett? :lol:

Uansett, mattsliping er helt greit det altså.. Ville nok grunnet med plastprimer for å være sikker, men det virker som om det går greit til slikt bruk så ingen fare ;)

Åssen syns du 400 var? Jeg ville nok anbefalt 600 papir, men så lenge det ikke ble riper fungerer det jo..

Når det kommer til zalo på felgene, fjerner zalo de naturlige oljene i lakk, og vil etterhvert tørke den ut.. Så det er "no-no" på lakk.. På felgene ville jeg gått til innkjøp av en skikkelig syrefri rengjører, og deretter polert, men det er en helt annen sak :)

Så pent ut!

Skrevet

Sikkert et godt råd, Breitbau.

Jeg kan jo være en prøvekanin på dette her =)

Har blitt fortalt at lakken ikke er ferdig herdet før etter 3 uker, men hadde ikke sjangs i havet til å vente så lenge. schmack schmack, ting må gå fort :D Et annet poeng er at disse listene skal være innendørs, altså ikke bli utsatt for steinsprut, kontinuerilg såpevask, skrubbing, vær og vind. Viser det seg at det mot formodning skulle gå til helvette, er det ikke værre enn å nappe av og gjøre ting annerledes. Jeg syns faktisk det var gøy å holde på med :)

Skrevet

Jaja.. Absolutt.. Derfor jeg ikke roper varsku, fordi det under disse omstendighetene, både uten grunning og med polering sikkert går helt fint ;)

Pent ble det.. ;)

Skrevet

Shit! Denne har jeg ventet lenge på! Jeg skulle ha en lakkerer til å lakke dem for meg.. 2500 kr. Uaktuelt for min del.

Hva betalte du for lakk, pussepapir, klarlakk, støvkluten og poleringsmiddelet?

(og sprayepistolen er ikke helt nødvendig, eller?)

og ikke for å praye topicet ditt, men tror dere å lakkere mine lister i samme farge som bilen vil bli bra hos meg og selv om jeg har sølvgrå bil? Har treinteriør nå :-/

Bra DIY! Nå skal det handles lakk.

Skrevet

Så jo veldig bra gjennomført ut. Har aldri klart å bestemme meg for om jeg liker det (lister i bilens farge), men det er jo en kul mod. Bare litt synd at du gikk løs på aluminiumslister da, de er dyr :)

Skrevet
Shit! Denne har jeg ventet lenge på! Jeg skulle ha en lakkerer til å lakke dem for meg.. 2500 kr. Uaktuelt for min del.

Hva betalte du for lakk, pussepapir, klarlakk, støvkluten og poleringsmiddelet?

(og sprayepistolen er ikke helt nødvendig, eller?)

og ikke for å praye topicet ditt, men tror dere å lakkere mine lister i samme farge som bilen vil bli bra hos meg og selv om jeg har sølvgrå bil? Har treinteriør nå :-/

Bra DIY! Nå skal det handles lakk.

Takk takk! Det kom på 600 kroner. Også er det noen rabbatter her og der på butikken. Blant annet om du er med i boligbyggelaget, 15% var det vel. Er iallefall en mye snillere pris enn lakkerer. Skogen hører hjemme i snekka di - lakk listene! :D Jeg ville absolutt valgt samme farge som bilen eller svart. Når du har samme farge som bilen så glir liksom interiøret sammed med det utvendige når du f.eks. har åpen dør da fargen går igjen i dørkarmene også.

Og ja, pistolgrepet kommer du ikke til å angre på. Kostet en hundrelapp men fydæven det var det verd. Mye mer kontrollert når du holder på.

jeg tror 3lag med klarlakk er langt mindre en hva man har utvendig på biler. men er ikke sikker. Etter 2 poleringer er det glatte å ta på, men er ikke som et polert panser - jeg fikk iallefall akkurat den finishen jeg lette etter =) mer klarlakk og polering så blir de vel glatte som bare det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...