Gå til innhold

Hjelp - E46 - Airbag sensor i passasjersete... (rettet)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far min har en 99mod 318 hvor airbaglampa lyser. Etter en diagnose ble det slått fast at det var sensor til passasjersete som feiler.

Nuller man feilen er det OK helt til noen bruker bilen / sitter i setet. Noen som har noen tips til hvordan det feiler eller ev har noe koblingsskjema for dette?

Lurer litt på hvor sensor sitter... Er det i forbindelse med setebelte-feste, er det en annen sensor i puta som merker om det sitter noen der osv osv....

Alle råd og tips for eliminasjon av feilen mottas med takk :-)

Skrevet

Det er en matte som sitter i seteputa. Denne blir fort ødelagt hvis du f.eks. lener deg inn i bilen med kneet i setet. Er sikkert no sånn som har skjedd.

Du må altså bytte ut den matta

Skrevet

"Etter en diagnose ble det slått fast at det var sensor til førersete som feiler.

...til noen bruker bilen / sitter i setet"

Førersetet? Mener at det ikke er noen sensormatte i førersetet. Det er fordi ved kræsj vil bilen alltid anta at det er en fører av bilen. Men på passasjer siden er det en sete-sensormatte, for å spare på airbaggene i tilfelle kollisjon og ingen sitter på. Kanskje det er noe annet på førersetet...don't know.

Jeg har iallfall ordnet en matte-erstatter til noen hundre kr. Har beskrevet det i min worklog tråd - se link.

Skrevet
"Etter en diagnose ble det slått fast at det var sensor til førersete som feiler.

...til noen bruker bilen / sitter i setet"

Førersetet? Mener at det ikke er noen sensormatte i førersetet. Det er fordi ved kræsj vil bilen alltid anta at det er en fører av bilen. Men på passasjer siden er det en sete-sensormatte, for å spare på airbaggene i tilfelle kollisjon og ingen sitter på. Kanskje det er noe annet på førersetet...don't know.

Jeg har iallfall ordnet en matte-erstatter til noen hundre kr. Har beskrevet det i min worklog tråd - se link.

Min feil i oprinnelig tråd. Er passasjersetet :oops: Da regner jeg med at det er denne matten som må byttes. Har tatt ut stolen nå og det ligger en sånn der... Sjekker tråden din for fler tips. Takker så mye...

Skrevet

Ja tenkte meg at du skrev feil i 1st post. Jeg har ikke byttet matten, bare en lure elektronikk. Ville ikke bytte matten fordi det ble dyrt og mer arbeid, og mest fordi matten kan lett bli defekt igjen.

Uannsett, lykke til!

Skrevet

Har som sagt tatt ut setet (var en del jobb så skjønner at verkstedet skulle ha en del for den jobben), så da blir matta byttet...

Selve matta fant jeg ikke på GS, kom ikke inn med linken over heller... De hadde den hos Schmiedmann til 1080,- (org). Sjekke hva de skal ha på BMW i dag. Er prisen lik er det enklere og kjøpe hos BMW.

Satser på at det blir i orden igjen med ny matte :-)

Takker!

Skrevet

jeg har også dette problemet på passasjersiden på min e39. Da det oftest er jeg som kjører, er det dama det da går utover hvis vi kræsjer, dermed så vil jeg gjerne ordne detta :lol: Er det ikke en mulighet å fikse det slik at den alltid er på, altså at den alltid registrerer at noen sitter der? Sikkert sensoren som er ødelagt på min og, men hva må man evnt gjøre for å ha den aktivisert hele tiden?

Skrevet
jeg har også dette problemet på passasjersiden på min e39. Da det oftest er jeg som kjører, er det dama det da går utover hvis vi kræsjer, dermed så vil jeg gjerne ordne detta :lol: Er det ikke en mulighet å fikse det slik at den alltid er på, altså at den alltid registrerer at noen sitter der? Sikkert sensoren som er ødelagt på min og, men hva må man evnt gjøre for å ha den aktivisert hele tiden?

Den slår ut uansett ;) Så dama di er trygg sånnsett.

Skrevet

Det jeg (og wabby, tror jeg) mente er at når bilen oppdager feil på sensormatta vil den aktivere airbagen uansett, siden den ikke vet om det sitter noen i setet eller ikke...

Med matta inntakt vil den selvfølgelig bare løse ut airbagen når den merker at noen sitter der.

Skrevet
Slår airbagen ut uansett? Hva er vitsen med sensorene da?

Vitsen er å ikke løse ut flere airbager enn nødvendig med bare føreren i bilen.

Skrevet
Det jeg (og wabby, tror jeg) mente er at når bilen oppdager feil på sensormatta vil den aktivere airbagen uansett, siden den ikke vet om det sitter noen i setet eller ikke...

Med matta inntakt vil den selvfølgelig bare løse ut airbagen når den merker at noen sitter der.

åh er det sant? Det sa ikke bmw til meg, men kan godt hende det er pga de ville ha ekstra penger inn i kassa for matte og arbeid. Ble forklart at "airbaggen ikke vil gå av, pga matte sensoren er defekt - dessuten skal man ikke kræsje vel :)"

Men det høres veldig fornuftig ut at airbag skal utløses når mattesensoren svikter. Tror heller på at dere har rett :) takk for opplysningen (dog greit å bli kvitt lampa)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...