Gå til innhold

Godt nok anlegg E34?


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle begynne å bygge litt annlegg i min E34 snart. Jeg er helt nybegynner når det kommer til stereo, og lurer bare litt på hva som vil funke bra i bilen min? :) Det sitter jo originalt 5,25" høytalere både foran og bak. Dette blir vel det første som byttes ut. Holder det å gå for nye 5,25" eller burde man gå for 6,5"? Mye jobb å mekke til plass til dette?

Har satt sammen en liten pakken som jeg vurderer å kjøpe. Hva synes dere om den?

Takk for alle svar! :)

http://www.elutstyr.no/shopping_cart.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsterkeren er grei nok til å drive de ekstra høytalerene, men er alt for liten dersom du planlegger av å dra nytte av subwooferen. Den leverer kun 2x80W RMS ved 2ohm eller 2x60W RMS ved 4ohm. Full ytelse på subwoofer-elementet ligger på hele 800W RMS ved 4 ohm så dersom du ønsker å utnytte potensiale som ligger i denne bør du nok ha en monoblokk. Det du må se etter når du skal finne en passende monoforsterker er at den bør levere 800W RMS ved 4 ohm, den bør med andre ord levere så nær max ytelsen på elementet som du kan komme.

Dette er selvsagt for å yte så nært optimalt som mulig, du kan også ta en forsterker som yter litt mindre for å få en hyggeligere pris. Det kommer selvsagt an på hvor mye du vil legge i byggingen.

Dynabel BF7501 er et eksempel på en forsterker som leverer nært max, den klarer 750W RMS ved 4 ohm men koster dog 5998,-.

Harman Kardon CA-1500M er en forsterker som yter ca halvparten av hva den forrige forsterkeren klarer på max, altså 360W RMS ved 4 ohm's belastning. Den er med andre ord ikke like kraftig, men du får den til under halvparten av hva den andre koster. Pris for denne er 2490,-.

Dette er bare eksempler på forslag, håper det var til hjelp :)

NB: Husk at jo større anlegg, desto større strømforbruk. Har du litt peiling på elektroteknikk (kvadrat på kabler i forhold til strømforbruk, valg av passende sikringer, behov for større dynamo osv) går dette greit. Men ønsker du å være på den sikre siden, ta kontakt med profesjonelle som driver med dette til daglig. De kan tilpasse alt av utstyr etter dine ønsker og tar selvsagt hensyn til alt av detaljer samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forsterker bør være større en høytalerne den skal drive, det er lettere å sprenge høytalere med for liten forsterker, en større forsterker jobber også mye lettere å blir ikke så varm og man trenger ikke risikere at sikringer ryker i hytt å gevær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, går man ut fra at det skal kjøres på full guffe mesteparten av tiden bør forsterkeren ligge over maks effekten på elementet/elementene det skal drive nettopp for å unngå forvrengning og skade på utstyret. Er ønsket at en bare skal forbedre lydbildet i bilen trenger man ikke dette, men da må man samtidig være obs på at å tyne opp volumet til det maksimale med en mindre forsterker kan ødelegge utstyret. Samtidig er det viktig at den ikke er alt for lav heller! Så alt etter behov og bruk.

Men som sagt, det lureste når man ikke har spesielt med erfaring innen dette er å ta kontakt med en butikk/firma og få dem til å sette opp en komplett pakke ut fra dine ønsker og ditt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tipsene og hjelpen :) Er som sagt ikke noen ekspert på stereo. Men hvis jeg i første omgang bare bytter ut høytalerne foran og bak, trenger jeg egen forsterker til de? Hvis man må ha forsterker som er større en komponentene? For i selve spilleren er det vel 4x52W, holder dette, eller et det sjangse for å ødelegge høytalerne som dere sier? Og vil nye høytalerkabler ha mye å si?

Igjen takk for all hjelpen! Setter pris på alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...