Gå til innhold

Godt nok anlegg E34?


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle begynne å bygge litt annlegg i min E34 snart. Jeg er helt nybegynner når det kommer til stereo, og lurer bare litt på hva som vil funke bra i bilen min? :) Det sitter jo originalt 5,25" høytalere både foran og bak. Dette blir vel det første som byttes ut. Holder det å gå for nye 5,25" eller burde man gå for 6,5"? Mye jobb å mekke til plass til dette?

Har satt sammen en liten pakken som jeg vurderer å kjøpe. Hva synes dere om den?

Takk for alle svar! :)

http://www.elutstyr.no/shopping_cart.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsterkeren er grei nok til å drive de ekstra høytalerene, men er alt for liten dersom du planlegger av å dra nytte av subwooferen. Den leverer kun 2x80W RMS ved 2ohm eller 2x60W RMS ved 4ohm. Full ytelse på subwoofer-elementet ligger på hele 800W RMS ved 4 ohm så dersom du ønsker å utnytte potensiale som ligger i denne bør du nok ha en monoblokk. Det du må se etter når du skal finne en passende monoforsterker er at den bør levere 800W RMS ved 4 ohm, den bør med andre ord levere så nær max ytelsen på elementet som du kan komme.

Dette er selvsagt for å yte så nært optimalt som mulig, du kan også ta en forsterker som yter litt mindre for å få en hyggeligere pris. Det kommer selvsagt an på hvor mye du vil legge i byggingen.

Dynabel BF7501 er et eksempel på en forsterker som leverer nært max, den klarer 750W RMS ved 4 ohm men koster dog 5998,-.

Harman Kardon CA-1500M er en forsterker som yter ca halvparten av hva den forrige forsterkeren klarer på max, altså 360W RMS ved 4 ohm's belastning. Den er med andre ord ikke like kraftig, men du får den til under halvparten av hva den andre koster. Pris for denne er 2490,-.

Dette er bare eksempler på forslag, håper det var til hjelp :)