Gå til innhold

E39 528 som koker.... Delvis løst


roahag
 Share

Anbefalte innlegg

Trenger noen tips her og saken er som følger:

Jeg har skiftet termostat, termostathus og vannpumpe. Ingen lekkasjer i slanger eller radiator eller rundt pumpe eller termostathuset.

Flushet systemet og vann renner lett alle retninger. Jeg har luftet systemet godt, men det hjelper ikke. Ingen tegn til vann i eksosen, og det ser ikke ut til det er noen form for kommunikasjon mellom kjølevæske og olje da begge er rene og uten noen forrurensing.

Tok ut termostaten igjen, og den åpner som den skal.

Inn igjen med termostat, åpner lufteskruer og lar motoren bli varm.

Termostaten åpner etter en stund og varmt vann sirkulerer gjennom radiatoren; men fortsatt blir den varm.

Kommer ren væske ut av lufteskruene (uten luft), sjekke nivået i ekspensjonstanken og lukker systemet. Etter en stund begynner det å lekke rundt det nye termostathuset som jeg nå regner med jeg må bytte igjen!!

Det har hele tiden kommet varme ut av varmeapparatet; aldri kald luft mens det har stått på.

Feilen oppstod i forrige uke, og jeg stoppet bilen umiddelbart da jeg oppdaget høy temperatur på oljetemp. måleren.

Ingen ulyder, men altså koker og koker...

Eneste jeg ikke har skiftet som kan være årsaken er viskosekoplingen på vifta. Den ser ut til å virke som den skal, men hvordan kan man sjekke denne?

Har lest utallige tråder her inne der andre har problemer med kjøling på E39.

Noen gode råd?

Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sjekke viskosevifta ved å sette en sammenbrettet avis på propellen med en kald motor i gang. Propellen skal stoppe, og starte igjen med en gang du tar vekk avisen igjen.

Men koker motoren selv om du kjører er det vel ikke viskosekoblingen heller, problem med den merkes når du står stille med motoren i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om viskosekoplingen ryker så går viften mye lettere rundt, altså det er ikke noe særlig motstand i den lenger, kan sjekke dette ved å kjøre bilen god å varm, stoppe motoren også turne viften rundt, skal være litt motstand i den.

En annen ting på disse bilene er at det kan lekke rundt radiator/ekspansjonstank, altså der hvor tanken går inn på radiatoren, kan da suge luft inn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset...

Jeg begynner å lure på om radiatoren lever sitt eget liv her. Siden jeg flushet denne med kaldt vann fra hageslangen, kan det jo alltids være mulighet for at den lekker/går tett når varm kjølevæske skal gjennom...

Noen som har noen råd om hvor man kan kjøpe radiator m/AC som ikke koster skjorta dersom jeg finner ut at jeg skal skifte denne også....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :-)

Men gjerne flere forslag til løsning på problemet.

Kan også nevne at jeg har fjernet reima til AC for å redusrere varmen generert i motor-rommet mens jeg feilsøker. Hadde problem med en AC-kropressor som ble overoppvarmet for noen år siden, og disse blir VARME....

... før termostaten åpner skal væsken gå i retur til radiatoren og inn i motoren; hvordan kan man sjekke at returen herfra er skikkelig åpen?

Regner med en delvis blokkering her vil skape veldig høyt trykk og dermed få bilen til å koke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... vurderer fjerne termostaten for å komme meg til et versted uten at bilen koker over....

Hvor lang tid vil det ta å få en relativt sett normal arbeidstemperatur om jeg lar kjølevæska flyte fritt fra motoren gjennom gjennom termostathuset og så gjennom radiatoren og tilbake igjen (uten termostaten i huset).

Begynner å lure på om returen fra termostathuset til ekspensjonstanken ikke flyter fritt...

Noen som har gjort dette her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det lekker rundt termostathuset , så kan nok det være årsaken. En lekkasje i kjølesystemet ditt , gjør at det lekker vann ut når det blir trykk , og luft inn når du stopper.

Viftene foran i grillen er til ribbene på AC'en så de kan du glemme. Det er en vifte som gjelde , og det er den store propellen. :-)

Men jeg ville vel forsøkt med litt paknings "gugg" rundt termostat huset , og begynt helt på nytt.

Begynn med kald motor. Sett på tenningen. Sett på varmeapp.på fullt med full varme. (ikke ac'en)Skru opp lufte skruen. Ta av lokket på ekspansjonstanken. Putt hageslangen nedi. Sett på vann , og la det stå å renne nedi til det ikke kommer mer luft av lufteskruen. Skru igjen lufteskruen. Sett på lokket til ekspansjonstanken. Kjør motor driftesvarm. Hvis du gjør dette på kvelden , så sjekk neste morgen at det ikke er så mye over streken på eksp.tanken der det er merker "cold"

Men som det sies her. Ekspansjonstanken er ofte et problem. Helt nederst der tanken går i radiatoren , så er det er litt merkelig oval overgang. Nede i der blir det ofte en lekkasje som utvider seg (sprekk) når motor kjøres varm. Veldig vanskelig å se , må nesten av med den (og det er jo en drittjobb , siden du ikke får en gammel tank på igjen uten å ødelegge).

Sjekk også lokket på eks.tanken. Disse også har en tendens til å lure folk.

n185nr0jd4yj0vsrzg6y.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg operert termostaten slik at den forblir i åpen stilling. Dette resulterer foreløpig i at bilen må gå på tomgang i 20 min før jeg oppnår normal temp.

På denne måten var det enkelt å lufte systemet siden jeg nå har sirkulasjon alle veier og dette er en metode for å sjekke at du faktisk kan oppnå sirkulasjon FØR du velger å sende bilen på versted.

Til alle dere som sliter med E39 som koker.

Kort hvordan jeg måtte gjøre dette (krever 2 personer):

Selve prosessen tok ikke mer enn en snau time etter termostaten var modifisert og installert.

Toppet systemet med vann/kjølevæske og lukket lufteskruer.

På med tenning, IKKE START og full temp på varmeapp. for å trekke væske gjennom.

Av med tenningen igjen.

Fjernet lokket på ekspensjonstanken.

Toppet systemet med vann.

En person klemmer slangen fra termostaten (den som går inn i radiatoren på laveste punktet)

Person to legger hånda over åpningen til ekspensjonstanken så det blir tett og åpner EN lufteskrue.

Slipp ut luft/væske til trykket er ute.

Skru igjen lufteskruen

Slipp slangen (Person to vil nå kjenne vakuumet bygge seg opp)

- Dersom han ikke kjenner noen vakuum nå har du garantert en lekkasje i systemet!!!

VIKTIG: Fyll ekspensjonstankenhver gang du får ut luft til toppen og gjenta prosessen for begge slangene fra termostathuset til ALL luft er ute av systemet. ( Det skal nå komme KUN vann ut av lufteskruene)

Vær OBS på at toppen kan bli skadet av å kjøre med for lav temp på motoren. Dette er en løsning for å sjekke om luft faktisk er problemet og for å undersøke om systemet er tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at det er så mye halloy rundt lufting, er like før folk tar regndansen og fyller på helligvann for å drive ut onde ånder.

Jeg har aldri hatt problemer med at bilen koker av luft i systemet etter påfylling etter noenlunde normal prosedyre. Tror nok heller det er en konkret feil i systemet ditt, sett den på verksted og bli ferdig med det, fiks det evt. selv når de har funnet ut hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...