M-Tim Skrevet Mai 13, 2009 Skrevet Mai 13, 2009 Hallais! Har en 89'er e34 525 m20 som jeg har lyst å få litt ned i vekt til fordel for "racing".. Kunne tenkt meg vekten av en E30 med utseende og akselavstanden til E34. Og jeg trenger tips til hva som kunne vært smart å gjøre, tar imot ALLE tips som kunne gjort bilen lettere. Støping av nye karosserideler i ett lettere materiale er også aktuellt. M20 motoren skal jo være 19 kg lettere enn m50 så allerede der har jeg en liten fordel. Haha. Men er det noen som har spesifikk vekt på bilen min? Jeg har kommet fram til 1425 kg, men det har jeg forsåvidt gjort på så og si alle de andre motoralternativene i E34.
Superbeetle Skrevet Mai 13, 2009 Skrevet Mai 13, 2009 1m² 1mm tykkelse stålplate veier 8kg dvs 0.008Gram pr mm² ett hull med 30mm diameter er 706.5 mm² 706.5 x 0.008g = 5,65Gram pr hul 100 hull= 565gram 1000 hull= 5.65kg..... Bare tull å lette en E34 for "racing" med mindre du har seriøse planer om å gjøre noe annet.. M50 er gjerne tyngre men har jo mer moment og mer hk også.. å sitte igjen med en ribbet bil som fortsatt går som en haug og kunne skryte av at den er 100kg lettere enn en orginal bil er ikke så veldig woho i mine øyne..
Olelink Skrevet Mai 13, 2009 Skrevet Mai 13, 2009 Tja, skal det bli en ren banebil eller skal den utseende messig være grei til daglig bruk? Mye du kan gjøre som å rive ut all lydisolasjon, fjerne AC om du har, Lettvekts deler som du nevnte, alu bærearmer, lette felger (altså ikke f.eks. store billige 19" da disse ofte er blytunge), reservehjul og annet i bagasjerommet f.eks verktøyet. Vekten til E30 når du ikke da den er mye mindre og av størelse også spinklere bygd, og om du ikke skal rive ut interiøret er det kanksje ikke så mye du får fjernet som utgjør noe uten at det blir veldig dyrt. Og å koste på en 5-er med m20 motor uten turbo masse penger i vektbesparelse vet jeg ikke helt om er rette vei å gå.... Edit: Enig med Superbeetle Til informasjon så har en av CCN medlemmene her i Trøndelag en 525i M50b25 med noen mindre modifikasjoner på understell og eksos, ellers orginal, den kjørte fra alle (porche osv) på Lånkebanen på høstreffet i fjord høst. Så lær deg heller å kjøre skikkelig godt så spiller ikke den ekstra vekten noen rolle lengre.
knut_olestad Skrevet Mai 13, 2009 Skrevet Mai 13, 2009 Skal du bruke bilen på gate? Om ikke du skal det kan du gå lengre med blant annet plastvinduer, ut med sete og isolasjon, glassfiber her og der.. Enkelt eksosanlegg med ei potte, og diverse.
camxer Skrevet Mai 13, 2009 Skrevet Mai 13, 2009 Hvis du vil ha en "racerbil" ut av en e34en din, så må du nok oppgradere understellet og gi motoren din pustehjelp (ett skikkelig turbo eller kompressorbygg).
Marius2002 Skrevet Mai 13, 2009 Skrevet Mai 13, 2009 Bytte ut panser og bakluke til karbon. Vet ikke hvor mye det koster/vekttap. Fjerne interiør, bytte ut førerstol til noe lettere noe. Spørs jo hva slags andre planer du har. Banebil eller gatebil, turbo eller ei. Nå har ikke jeg så mye peiling på sånnt, men kanskje spesifisere litt mer så er det lettere å komme med forslag
525i1991 Skrevet Mai 13, 2009 Skrevet Mai 13, 2009 ville tatt ut all lydisolasjon som sagt, med det mener jeg også asfaltplater i dørken. riv ut all form for ac og elektriske motorer til vindu etc, sveiv er tingen. dropp takluke. elektriske seter veier en del i forhold til enke stoler, evt bøttestol/uorginal sportsseter. hiv ut alt av matter og sånn bak, samt reservedekk og jekk ov slikt. slank deg? (ikke frekt ment:P ) hiv ut stereo. alt jeg nevnte er gratis. vil tro det er nermere 150kg tilsammen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå