pål Posted May 13, 2009 Posted May 13, 2009 Har hørt at det er mulig å bruke lmm og dysene fra 535, på m20b27i. Noen som har erfaring med dette? Er dysene mye større? gir dette noen effekt i det heletatt ? Hvordan blir det med ledningsnett til lmm? Takker for svar
D.Toft Posted May 13, 2009 Posted May 13, 2009 dysene er 192cc.. så dem skal holde til rundt 192hk.. lmm må bygges om, slik at du tar innmaten fra en 325lmm og stapper nedi 535lmm.. smal sak.
pål Posted May 13, 2009 Author Posted May 13, 2009 Hva er poenget med lmm fra m535 da? større "åpning?" kontaktene til dyser passer rett over? Hvor stor er vanlige b25 dyser? Vil motoren få for mye bensin med så store dyser? da jeg mest sannsynlig ikke får ut så mye hester?
D.Toft Posted May 13, 2009 Posted May 13, 2009 poenget er større åpning ja kontaktene på dysene skal passe over ja, da det er mangen som har gjort dette. mener dysene på b25 ligger på rundt 170cc.. den får ikke SÅ mye for mye bensin, men om du bygger deg en høykomp 2.7, så trenger den xtra bensin... skaff deg en chip som er programert til ditt oppsett.. feks www.trimchip.com lager chip til deg. tror du skulle hatt deg noen 230cc dyser.. eller noe slikt.
pål Posted May 13, 2009 Author Posted May 13, 2009 Har alpina chip, er det greit nok eller? må jeg benke bilen for å få en sånn chip? Hadde tenkt å unngå å bruke så mye penger egentlig Bygger høykomp ja.
D.Toft Posted May 13, 2009 Posted May 13, 2009 er usikker på hva alpina bruker som deler... i værste tilfelle blir chippen helt feil i forhold til oppsett MÅ ikke benke, men er det beste, slik at man kan justere litt, for å få rett forbrenning av bensin... det er ikke billig å bygge sugemotor, men det er artig når man får det til.
pål Posted May 13, 2009 Author Posted May 13, 2009 Hehe er ikke billig å bygge bil uansett. Om jeg får en ordentlig chip med benking må det vel være mulig å få ut rundt 200 hk. slik som Alpina og Hartge
D.Toft Posted May 13, 2009 Posted May 13, 2009 325e/525e motorblok til 12/86 og 320i topstykke.Du skal bruge topstykke, indsugningsmanifold, udstødningsmanifold, motorledningsnet og styreboks fra 320i.Det gode ved denne kombination er at forbrændingskamrene er ens, derved forbliver kompressionen den samme ca. 9,7:1. En god ting inden man starter motoren er at tjekke afstanden mellem stempler og ventiler. da 320i/323i knastakslen har en større åbning. En 325i udstødning kan med fordel bruges og vil give lidt flere hk. En god ting vil også være at få lavet en speciel chip, så den kører og yder optimalt. Ydelsen vil ligge på ca. 150-170hk. Men med et bedre drejningsmoment end 325i. 129hk 325e/525e motorblok 12/86 og frem og 325i topstykke De nyere eta motorer har et topstykke magen til 325i, dog med neddroslet indre og kun 4 lejeskåle. Du skal bruge topstykke, indsugningsmanifold, udstødningsmanifold, motorledningsnet og styreboks fra 325i. Kompressionen vil ligge på 8,8:1, Det er dog i underkanten for optimale ydelse. Ved at fræse noget af topstykket, sku det være muligt at opnå en kompression på 10:1. Husk at tjekke afstanden mellem stempler og ventiler. Ydelsen vil ligge på omkring 180-190hk, men med en skrappere knast og speciel chip vil den være i omegnen af 200hk. Hvis det er en sugemotor du ønsker at bygge er eta krumtappen god nok, men har du planer om at kører med turbo er det en god ide at bruge en krumtap fra en turbo diesel istedet. De har samme slaglængde, men turbo diesel krumtappen er smedet. slik er dette med 2.7 beskrevet på en dansk side..
pål Posted May 15, 2009 Author Posted May 15, 2009 Det er m535 motoren fra e 28 det er snakk om, ikke sant?
Yngvejos Posted May 15, 2009 Posted May 15, 2009 Jeg har montert 535lmm(e34) og dyser (E28 528i) på min m20b27 (Hartge h27). Det hjalp på over hele registeret. Den fikk gjevnere drag, og føles generelt sterkere. For å få den til å gå ordentlig, måtte jeg først justere bensintrykket ned til 2,5 bar, la den gå ett par minutter, og så stille opp til 3,5 bar. Kjøper du 535lmm med delenr: 0 280 203 027, slipper du å bytte innmat. Denne er plug and play på m20 motorer. Her er litt mer info, med bremsepapirer. http://www.davelength.net/car/bigsix.html
Kimmit Racing Posted May 15, 2009 Posted May 15, 2009 kjører med samme oppsett selv på 527 min og fungeret meger bra.
Fekzen Posted May 15, 2009 Posted May 15, 2009 En bra idé är att ställa ner lambdamapparna lite på lägre last och på tomgång och låga varvtal så att den inte går fett i onödan och det går åt massa onödigt bränsle. Jag kan anpassa ett chip efter en sådan setup. Dessutom med vässad tändning och så för att uppnå högre effekt. Högre varvstopp också om man vill ha det. Håller på mycket med chipning i sverige. Skicka mig PM så kan jag berätta mer där och ge ett pris på det. Mvh//Adde, Stockholm
pål Posted May 16, 2009 Author Posted May 16, 2009 Takker for kjempe flotte svar. Lærer noe for hver dag. Har litt problemer med å skjønne alt i det siste svaret jeg fikk her. hehe
Recommended Posts