NSR Posted May 14, 2009 Posted May 14, 2009 Hei! Lurer på hvordan man skal stramme brekket etter man har byttet bremsebånd på en E36? Er en 320.. Altså skivebremser bak.. Hvilket hakk skal brekket stå på inne i bilen mens det strammes ute på tanhjulene, og hvor mye skal det strammes? Hvilket hakk på brekket bør låse hjulene i bratt bakke, osv? Takker for hjelp
Lars89 Posted May 14, 2009 Posted May 14, 2009 Ha brekket helt slakt inni mens du strammer inntil skiva bak. Stram til du ikke klarer mer og så 3-4 hakk tilbake. Hjulet skal snurre fritt rundt. Litt motstand er greit. Burde låse etter 3-5 hakk
DJ RS2 Matrix Posted May 14, 2009 Posted May 14, 2009 du har to muligheter for å stille, den eine er ved bremse bånda, eit lite tannhjul du stiller på og den andre er på brekket inni bilen
GeirAndre Posted May 14, 2009 Posted May 14, 2009 skal slakke opp inne i bilen først, så justere båndene inntil på tannhjulet, så 2-3 hakk tilbake, så kan du finjustere ved håndbremsen på bremsetester.
Michael Posted May 14, 2009 Posted May 14, 2009 Dra inn slakken på wiren inni bilen. Også justerer du gjennom bolthullet til det tar passe og det er likt på begge hjula..... E36 brekk er no søppel ....
Superbeetle Posted May 14, 2009 Posted May 14, 2009 E36 brekk er no søppel .... Dette er jeg enig i....! Men er riktig å gjøre det slik flere beskriver her.. Kjøretøyforskriftene sier vel at brekket skal låse på 7hakk eller noe slikt..
MGR Posted May 14, 2009 Posted May 14, 2009 gjekk opp bilen på begge sider bak.. sett brekket på hakk nr 5. så strammer du til de tar litt når du dreier hjulene.. det som står i haynes
Superbeetle Posted May 14, 2009 Posted May 14, 2009 gjekk opp bilen på begge sider bak.. sett brekket på hakk nr 5. så strammer du til de tar litt når du dreier hjulene.. det som står i haynes Høres ikke særlig logisk ut...
bue Posted May 14, 2009 Posted May 14, 2009 gjekk opp bilen på begge sider bak.. sett brekket på hakk nr 5. så strammer du til de tar litt når du dreier hjulene.. det som står i haynes I såfall tar Haynes feil. På bilskolen har vi lært at brekket skal være helt av, for så å justere "tannhjulene" i mekanismen til du ikke klarer å dreie på trommelen, og så slakke av et par hakk så du klarer å dra den rundt igjen.
NSR Posted May 14, 2009 Author Posted May 14, 2009 Først slakker jeg wirene inne i bilen, så strammer jeg tannhjulene ute slik at skivene er "låst" og slakker opp 2-3-4hakk igjen, så de snurrer fritt igjen, og til slutt strammer jeg wierene inne i bilen igjen? Prøvde dette i går, men da ville ikke brekket ta noe særlig. Klarte så vidt å låse hjulene på grusen i 10-20km/t når jeg dro brekket opp på 8-10hakk eller noe sånt..
bue Posted May 14, 2009 Posted May 14, 2009 Bare å gi opp, nettopp byttet klaver og strammet etter hva erfarne mekanikere sier, men bare så vidt den står i bakker enda.. Satser på at gira holder den på plass
NSR Posted May 14, 2009 Author Posted May 14, 2009 Bare å gi opp, nettopp byttet klaver og strammet etter hva erfarne mekanikere sier, men bare så vidt den står i bakker enda.. Satser på at gira holder den på plass Hehe, det holder nok ikke på eu kontrollen
AlXz Posted May 14, 2009 Posted May 14, 2009 Må da være noen med egen erfaring her som gjør dette ofte (eller daglig?) som har konkrete punkter på hva man skal gjøre?
Breitling Posted May 14, 2009 Posted May 14, 2009 Hadde samme problemet, fikk ikke nok bremsekraft til å ga igjennom EU-kontroll. Skiver og bremsesko var nettopp bytta. Mekanikeren sa at det kunne komme av strekk i bremsewirene. Bytta disse, og alt gikk som smurt
Recommended Posts