Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Btw marius.. Siden du antyder at jeg ligger for nærme.. Er det en taktikk mot biler som ligger for nærme kanskje? Er du lastebilsjåfør?

er vel ikke lastebilsjofør men må avogtil må jeg kjøre litt i jobben min som anleggsmaskinfører(liker ikke å kjøre lastebil fordi det er så jævla kjedelig :wink: ). kan jo tenkes at lastebilen ikke ser deg.har jo en ganske stor blindsone bak. det hender seg jo ganske ofte på di dårlige veiene som vi har her oppe at man må godt ut over hvitstripa ja. er jo sikkert derfor det ligger strødd med lastebiler i grøftene hær stadig vekk. :lol: (ingen av våre heldigvis)

desuten må vogntog bruke veien litt mere for å få med hengeren. og da er det jo lett å få bakhjulene på hengeren ut på kanten.

Bronnhenger3.jpg

sier jo seg selv at hjulene på hengeren tar en litt annen rute enn hjulene på bilen :wink:

• Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

Breit.. rvn der suger.. Er pga hull og slikt og igrunn å at veien er både liten og dårli.. vi legger ut for da er det behagligere.. En scania topline svaier og slår temmeli godt på de veiene.. tenk på at høyeste punktet på hytta er 4m og der du sitter er kanskje 2 m over... ergo du har 2 meter som kaster på seg.. :(

Men generellt sett legger vi aldri så langt ut at pukk haggler..

Og som du dro opp.. Ja det er å gjort med vilje.. Da snakker vi støtfanger ryttere som kun skal ligge oppå fangern men ikke forbi.. da er det lett og legge godt ut og dra pukken inn på veien..

Ang. den stenen du har.. ville ikke kastet den.. ;)

Ble forbi kjørt nede på stangeskogen en gang av en e30.. Dem pælma ei ølflaske midt i fronten min.. trodde de.. den traff front ruta og jeg og x kjærringa hadde temmeli mye kutt.. polisen prøvde stoppe de på en kontroll lenger borte men klarte det ikke.. Så fikk tillatelse til og kjøre på dem.. :) Sjåføren hadde dratt noe støv opp nesa og var ikke helt god..

Men er det mest i svinger du opplever dette? for mange semitrailere som har fremste aksel av trippelen løftet klarer svingene dårli og ofte kutter de en del for mye.. Så kan være at det ikke er meningen.. Bare at de kutter litt vel mye..

Har selv vært anmeldt for og dra med meg grus.. Da var jeg ikke nær kanten en gang.. Var bare utroli mye støv langs hvitstripa.. jeg lå på den og en med cab lå rett bak.. hadde 90 da vi kom bort til værste støv sona.. dro et halvt henger lass inn i bilen til stakkaren.. :o

Og det var ikke med mening.. Politiet mente at han hadde seg selv og klandre da vogntog er kjennt for og dra opp mye dritt på våren..

Skrevet

Hvis du vurderer og kaste den steinen må du holde deg borte fra veien.

DU kan skape en alvolig ulykke ved å kaste den steinen.

Lurer på om det er noe alvorlig i veien med deg,og att du har kjør lastebil er noe eg betviler.

Eg kjører lastebil til dagen og hadde noen gjort noe sånt mot meg så måtte dei ha tatt konsekvensene av sin handling.

Husk på att bilen du kjører har registreringsnummer så det er ganske lett å finne navnet på eigeren av bilen.

Har opplevd det samme som deg i personbil bak lastebil men ved å holde god avstand så var det ikke noe problem lenger.

Så hold bedre avstand,det er ikke verre!

Skrevet

nå skal det vel si at det finnes minst like mange bakfanger ryttere som er lastebilsjåfører da...

ikke alltid like artig å ligge framfor godt over 20tonn som du får planta i nakken viss du brå bremser. og lastebilsjåføren ikke har merka noe før han er oppå deg..

Skrevet
nå skal det vel si at det finnes minst like mange bakfanger ryttere som er lastebilsjåfører da...

Brems sakte ned til relativt lav fart ved første oppoverbakke, for så å akselerere til fartsgrensa igjen. Da er lastebilen borte for en stund.

Skrevet
Hvis du vurderer og kaste den steinen må du holde deg borte fra veien.

DU kan skape en alvolig ulykke ved å kaste den steinen.

Lurer på om det er noe alvorlig i veien med deg,og att du har kjør lastebil er noe eg betviler.

Eg kjører lastebil til dagen og hadde noen gjort noe sånt mot meg så måtte dei ha tatt konsekvensene av sin handling.

Husk på att bilen du kjører har registreringsnummer så det er ganske lett å finne navnet på eigeren av bilen.

Har opplevd det samme som deg i personbil bak lastebil men ved å holde god avstand så var det ikke noe problem lenger.

Så hold bedre avstand,det er ikke verre!

Du kødder? Tok du det virkelig så seriøst? Tror du skal lese deg opp på Ironi..

For å spørre deg.. Hva er det slags lastebil du kjører til daglig? Kjørte lastebil relativt mye på mine dager som grenader i forsvaret.. Har kjørt både 143 TT vogn på 19,998m og 3,5m brei med leo på, og krokløftvogn, osv.. Tror aldri jeg var i grøfta med verken slep eller trekkvogn.. Jeg tilpasset heller farten etter veien og lasten, og jeg mener faktisk at hvis rv7 er så sinnsykt krevende å kjøre på, så burde yrkessjåførene ha VETT nok til å gjøre det samme.. De kjører rundt med 25 tonns dødsfeller.. Vær snill å ha kunnskap og vett nok til å holde den mellom den gule og den hvite stripa på veien.. Det skulle forsåvidt bare mangle.. Å veive uti grøfta med slepet er faktisk livsfarlig..

Så ikke kom å belær meg.. Oooh.. Stakkars lastebilsjåføren som får en stein i fronten.. Eller var det kanskje værre for den møtende bussen den dagen den får ett slep planta inn i fronten fordi en inkompetent rallykjører av en lastebilsjåfør trekker slepet nedi grøfta og får sleng på dritten..

Skrevet
Breit.. rvn der suger.. Er pga hull og slikt og igrunn å at veien er både liten og dårli.. vi legger ut for da er det behagligere.. En scania topline svaier og slår temmeli godt på de veiene.. tenk på at høyeste punktet på hytta er 4m og der du sitter er kanskje 2 m over... ergo du har 2 meter som kaster på seg.. :(

Men generellt sett legger vi aldri så langt ut at pukk haggler..

Og som du dro opp.. Ja det er å gjort med vilje.. Da snakker vi støtfanger ryttere som kun skal ligge oppå fangern men ikke forbi.. da er det lett og legge godt ut og dra pukken inn på veien..

Ang. den stenen du har.. ville ikke kastet den.. ;)

Ble forbi kjørt nede på stangeskogen en gang av en e30.. Dem pælma ei ølflaske midt i fronten min.. trodde de.. den traff front ruta og jeg og x kjærringa hadde temmeli mye kutt.. polisen prøvde stoppe de på en kontroll lenger borte men klarte det ikke.. Så fikk tillatelse til og kjøre på dem.. :) Sjåføren hadde dratt noe støv opp nesa og var ikke helt god..

Men er det mest i svinger du opplever dette? for mange semitrailere som har fremste aksel av trippelen løftet klarer svingene dårli og ofte kutter de en del for mye.. Så kan være at det ikke er meningen.. Bare at de kutter litt vel mye..

Har selv vært anmeldt for og dra med meg grus.. Da var jeg ikke nær kanten en gang.. Var bare utroli mye støv langs hvitstripa.. jeg lå på den og en med cab lå rett bak.. hadde 90 da vi kom bort til værste støv sona.. dro et halvt henger lass inn i bilen til stakkaren.. :o

Og det var ikke med mening.. Politiet mente at han hadde seg selv og klandre da vogntog er kjennt for og dra opp mye dritt på våren..

Takk Kentan for at du er så ålreit å oppklarer det.. Jeg har roa meg litt nå, men var småsur tidligere i dag ;)

Det er ofte i forbindelse med svinger ja, men svinger jeg ikke forstår hvorfor de skal ut i hvitstripa for.. Er jo litt skummelt da, å dra hvitstripa eller over med slepet på høyre siden i en venstresving når det ikke finnes en eneste møtende bil..

Når det kommer til taktikken, så er jo det forsåvidt greit.. Men jeg ligger ikke spesielt nærme heller.. Og aldri spesielt lenge ;) Likevel, ålreit at du innrømmer at det er en metode flere kanskje har tenkt litt på.. :D Tok jeg ikke helt feil her..

Skrevet
Btw marius.. Siden du antyder at jeg ligger for nærme.. Er det en taktikk mot biler som ligger for nærme kanskje? Er du lastebilsjåfør?

er vel ikke lastebilsjofør men må avogtil må jeg kjøre litt i jobben min som anleggsmaskinfører(liker ikke å kjøre lastebil fordi det er så jævla kjedelig :wink: ). kan jo tenkes at lastebilen ikke ser deg.har jo en ganske stor blindsone bak. det hender seg jo ganske ofte på di dårlige veiene som vi har her oppe at man må godt ut over hvitstripa ja. er jo sikkert derfor det ligger strødd med lastebiler i grøftene hær stadig vekk. :lol: (ingen av våre heldigvis)

desuten må vogntog bruke veien litt mere for å få med hengeren. og da er det jo lett å få bakhjulene på hengeren ut på kanten.

Bronnhenger3.jpg

sier jo seg selv at hjulene på hengeren tar en litt annen rute enn hjulene på bilen :wink:

:lol: Ja ser den.. Kjørt slik selv ett par ganger i form av tt i forsvaret, men føler hvertfall ikke selv at jeg noengang var uti.. Allikvel.. I fjor dro jo ett sikteverk av veien her oppe fordi han gjorde noe lignende.. Fikk slepet utfor kanten på høyre side i en venstresving.. Slepet dro bokstavelig talt lastebilen sidelengs og da slepet endelig slapp taket på lastebilen for den tvers over riksveien og inn i ei buske.. Har noen bilder av det i tulletråden for 200 sider tilbake eller noe :D

Skrevet
BreitBau:

Hvorfor har ikke lasten det bra med luftfjæring?

Og hva er dette med 6 tonns "begrensning" utenfor den hvite stripa?

Nå blir dette feil vei i forhold til innleggene.. Men Jeg fikk med meg såpass på lastebilkurset at de nevnte noe om nedsatt vekttoleranse utenfor hvitstripa.. Den tåler som regel mye mindre belastning enn hva som er oppgitt på veien (som forøvrig er MELLOM de to hvite stripene i ytterkant)..

Førern har det fint med fjæring.. lasten derimot må du jo ta hensyn til, og er jo derfor man svinger utenom homper å sånn.. i stresslessen tåler man jo alt.. Den bare fjærer bilen.. Ja man kan jo seff bli sjøsjuk da :lol:

Skrevet

Utenfor hvitstripen er ikke veien bk10 lengre.. Visst du da kjører på en bk10 vei.. bk10 mener jeg var betegnelsen på vei godkjent for 50 tonn.. Men synes denne vekt grensen er litt rar.. her på berga får vi kjøre 50 tonn.. tømmerbiler går med 60 tonn på en del strekker..

Ang at vi ofte ender med og kutte svingen mye er:

Du svinger med trekkvogn til høyre.. Overhenget på hengeren slår ut til venstre.. Smal vei.. Mye tullinger som skal ligge oppå gul stripen..= dårlig ting..

Har hatt en person bil under overhenget og en bobil på tur under.. begge ganger så jeg det aldri kunne gå så har låst hjulene og stått stille..

Men klart har ikke kjørt den veien din så mye så skal ikke helt uttale meg hvorfor de gjør som de gjør der..

Men vet selv av møre-bergen-trondheim kjøringen min at for og holde fart og tempo oppe så ligger man gjerne hardere på i svingene og legger godt ut til tider for så å rette i utgangen av svingen..

Om noen her har kjørt timeattack og løst h lisens så lærte de om svinger og tangeringpunkter.. Med et vogntog og noen års erfaring Kjenner du igrunn punktene i bevegelsen på bilen..

Som yrkes sjåfør må jeg vel egentli bare si at det går for fort med både meg og mine kollegaer.. De strammer stadig inn på kjøre og hviletider.. Og bøtene er ENORME.. Så da blir det oftest at vi bare setter opp tempoet heller.. Dagens biler er ofte store motorer i og mye tekniske hjelpemiddler.. Ergo folk ligger altfor nært grensen på hva som er mulig før en ulykke..

Forbrukerne maser om varene sine og staten om bøter.. Vi sjåfører står bare midt i mellom og skal gjøre alle fornøyde.. Ergo har farten steget betraktlig siste 3 år.. Skal ligge en undersøkelse om dette på nettet..

Selv da jeg kjørte fisk til østlandet før de strammet hviletidene kjørte 5 timer for så å stoppe og sove i 2 timer og så pløye rett til oslo.. Kjørte da bare natt.. så disse 2 timene var gull verdt.. Så strammet de reglene og du har max 10 timer arbeidstid om du kjører natt.. Så da går ikke det lengre.. Løsningen for min del ble og gi opp kjøringen på fisk og gå over til og kjøre vestlandet.. Fint siden der er kontroll uber sjelden! og er dem ute vet vi om dem..

Ang han som nevnte her om det å bremse ned vogntog.. hva skjer straks motbakken er borte? jo han er i ræva di igjen! Et tips.. blinklys til høyre og slipp forbi.. Sjåføren skal sikkert rekke en ferge..

For vi som kjører kysten er disse bremse oss ned folka en plage.. bom på en ferge er samme som 2 timer senere fremme! Bom på 2 ferger er 3 timer.. Dette er timer vi gjerne vil sove! For klokka 7 skal kundene ha varene sine.. Om vi parkerte klokka 5 driter dem en god faen i..

Og ellers ser jeg 25 tonn nevnt om igjen og om igjen.. Et full lasta norsk vogntog.. Så være bil og henger eller semitrailer er 50 tonn full lastet.. 25 tonn er stort sett tom vekt på mange av bilene..

Er å litt morro når man kommer over disse som tror at vogntog er store kolosser som ikke klarer kjøre fort og på død og liv skal forbi.. For så at første beste plass med strekke.. gjerne være oppover bakke kommer vogntoget og kjører forbi for de ikke klarer holde tempoet oppe..

Skrevet

Til dagen kjører eg noe som heter kombipumpe.Det er en betongbil med betongpumpe på og har 24 meters bom.Den har en tørrvekt på 23 tonn og fulllastet 32 tonn.Dette er en bil eg eiger selv.

Har ellers kjørt betongbil og langtransport tidligere.Da kjørte eg stort sett øst-vest.

Har ikke vert borti ulykke der eg har fått skyld.

Det som eg tenker om deg er att du er en støtfangerrytter.Du ligger ihvertfall for nærmt.

Det som du må forstå er att med dagens dårlige veivedlikehold som kostebiler som skal få stein og sand vekk fra veikantene trenger ikke vogntoget legge seg over hvitstripen for att det skal sprute stein og sand.Det er nok att dei er oppå hvitstripen,eller i nærheten.

Men det som skremmer meg og er att eg ser meir og meir av lastebiler og vogntog som ligger på støtfangeren til bilen foran.Og da holder gjerne bilen fartsgrensen.

Så det virker som det er en del cowboyer i lastebiler for tiden.For tendensen er bare økende.

Men folk i spesielt Mercedes,BMW og Audi er totalt idiot mot oss som kjører lastebil.Og da snakker eg ikke om ungdom men spesielt om personer mellom 40-60 år.Gjerne med familie på tur.

Og når det gjelder den steinen din får eg håpe det var ironi for eg vet kostnaden ved hærverk.Derfor reagerer eg sånn som eg gjorde.

Skrevet
Er å litt morro når man kommer over disse som tror at vogntog er store kolosser som ikke klarer kjøre fort og på død og liv skal forbi.. For så at første beste plass med strekke.. gjerne være oppover bakke kommer vogntoget og kjører forbi for de ikke klarer holde tempoet oppe..

Hehe, ja er bare og prøve mot en bil uten trekker det i et lyskryss..

Skal ha litt motor for og ta de i akselerasjon da ;)

Satt på med i en Scania 620 og hadde vært og levert tralla på rep.

Hadde regnet og asfalten var bløt, kan si det sånn at det var en moro kjøretur 8)

Skrevet

Opplevd dette noen ganger selv mellom Hamar-Oslo strekningen, men har aldri vært noe problem. Litt støv tåler alle.

Skrevet
Til dagen kjører eg noe som heter kombipumpe.Det er en betongbil med betongpumpe på og har 24 meters bom.Den har en tørrvekt på 23 tonn og fulllastet 32 tonn.Dette er en bil eg eiger selv.

Har ellers kjørt betongbil og langtransport tidligere.Da kjørte eg stort sett øst-vest.

Har ikke vert borti ulykke der eg har fått skyld.

Det som eg tenker om deg er att du er en støtfangerrytter.Du ligger ihvertfall for nærmt.

Det som du må forstå er att med dagens dårlige veivedlikehold som kostebiler som skal få stein og sand vekk fra veikantene trenger ikke vogntoget legge seg over hvitstripen for att det skal sprute stein og sand.Det er nok att dei er oppå hvitstripen,eller i nærheten.

Men det som skremmer meg og er att eg ser meir og meir av lastebiler og vogntog som ligger på støtfangeren til bilen foran.Og da holder gjerne bilen fartsgrensen.

Så det virker som det er en del cowboyer i lastebiler for tiden.For tendensen er bare økende.

Men folk i spesielt Mercedes,BMW og Audi er totalt idiot mot oss som kjører lastebil.Og da snakker eg ikke om ungdom men spesielt om personer mellom 40-60 år.Gjerne med familie på tur.

Og når det gjelder den steinen din får eg håpe det var ironi for eg vet kostnaden ved hærverk.Derfor reagerer eg sånn som eg gjorde.

Jeg vet også kostnadene for MEG å reparere all steinsprutskadene i front og frontrute som blir forårsaket av all steinen du drar opp pga "hærverket" ditt, så ikke kom med den her altså! Hele grunnen til at jeg dro opp steinen er jo nettopp, for å vekke litt av tankegangen "shit, det koster faktisk noe for han som ligger bak ja?"

Forøvrig.. Ærlig talt.. Jeg har en E36 325i.. HVOR lenge tror du jeg egentlig befinner meg bak en lastebil? Bakfangerrytter?

Jeg tror jeg ler meg ihjel..

Edit: Ikke er jeg til plage når jeg har kjørt forbi heller :lol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...