Jump to content

Recommended Posts

Posted

Monterte Supersport coilovers på E36'en i går, og satte på nyinnkjøpte brukte BBS CH felger i 8,5x18", med innpress på ET38. Skrudde bilen ned til passelig høyde, og begynner å kjøre - og da skraper fjæra som f... mot felgen (og trolig også mot dekket)!

Skrur deretter bilen opp 1,5 cm, og monterer på 5 mm spacer foran. Enda skraper fjæra litt mot dekk (og muligens også felg), men langt mindre enn tidligere, og det er forholdsvis uproblematisk å kjøre.

Nå gjenstår det riktignok å bytte bærebrusforingen på bilen, men dette skal vel ikke ha så mye å si? Hvor mye kan en firehjulskontroll avhjelpe dette? Eller er ting bare så enkelt og greit at jeg må sette på 10 mm spacere, og valse forskjermene for å få plass til dette?

• Replies 32
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Øh, du kjører rundt med et dekk som tar i fjæra? Det hørtes veldig smart ut...

Avhengig av hjulopphenget så kan andre hjulvinkler hjelpe, men du burde nok uansett ha en større spacer.

Edit: og nå leste jeg at det var en E36.. Det er kun spissing som er justerbart foran der, og det har ingenting å si. Annen camber kunne hjulpet noe, men ikke når det blir justert i toppen med camberplater.

Så da, du må ha større spacer...

Posted
Øh, du kjører rundt med et dekk som tar i fjæra? Det hørtes veldig smart ut...

Avhengig av hjulopphenget så kan andre hjulvinkler hjelpe, men du burde nok uansett ha en større spacer.

Edit: og nå leste jeg at det var en E36.. Det er kun spissing som er justerbart foran der, og det har ingenting å si. Annen camber kunne hjulpet noe, men ikke når det blir justert i toppen med camberplater.

Det er helt korrekt hagenisse; det er lite smart at dekket tar i fjæra, og enda mindre smart at også felgen tar litt borti fjæra... :lol:

Løsningen må nok bli å bruke 10 mm spacer, og det har jeg prøvd i dag med suksess i forhold til at hjulen ikke tar borti fjæra (ikke som jeg kunne kjenne/høre på en kort testtur, i alle fall).

Minuset med denne løsningen er imidlertid to ting:

1) Framskjermene trenger nokså kraftig valsing

2) Ved å bruke en 10 mm spacer er det ikke mye igjen av navet der felgen skal henge.... og dette må jo mildt sagt kunne sies å være trafikkfarlig? Har jo lengre bolter som jeg bruker, men likevel; dette er langt fra en ideell løsning. Finnes det 10 mm spacere hvor det er separate bolter til spacerne, mon tro?

dette er vel også et ganske "vanlig" problem når du monterer coilovers...

Er langt på vei inneforstått med dette, og det var tatt med i mine beregninger, men siden forrige eier på felgene kjørte med disse felgene uten spacere i kombinasjon med K-sport justerbart senkesett, så regnet jeg med at det skulle gå greit. I tillegg har jeg ikke hatt noe problem med dette med H&R sine justerbare senkesett, verken på E39'en eller på E60'en. Så derfor lurte jeg på om noen hadde spesifikke erfaringer i forhold til Supersport sine justerbare senkesett?

Posted

Jeg har heller ikke problemet med H&R på min, men har hørt folk har det med f.eks bilstein uten at jeg helt forstår hva som eksakt gjør at det skjer.

Du merker vel om det tar borti uten å måtte kjøre bilen? Er det klaring så er det klaring, det vil jo ikke forandre seg.

Tror forresten 10mm spacer er for lite til at du får dem av typen man skrur fast.

Posted

Annen camber kunne hjulpet noe, men ikke når det blir justert i toppen med camberplater.

Jo, det hjelper. Jeg fikk samme problemer på min E36, da jeg byttet ut camberplatene mine med orginale topplater. Men kjører man med mye negativ camber på gata, så sliter du ut dekkene på innsiden..

Jeg hadde nok montert på større spacere.

Posted

Annen camber kunne hjulpet noe, men ikke når det blir justert i toppen med camberplater.

Jo, det hjelper. Jeg fikk samme problemer på min E36, da jeg byttet ut camberplatene mine med orginale topplater. Men kjører man med mye negativ camber på gata, så sliter du ut dekkene på innsiden..

Jeg hadde nok montert på større spacere.

Nå er jeg veldig spent på hvorfor det ble større klaring mellom felg og fjærbein/fjær når du byttet fra justerbare camberplater til orginale topplager. (!?)

Men til trådstarter:

10mm spacer blir for tynt til å ha slike spacere som skrues først i nav.

Hvilken demmensjon dekk er du kjører med? Og hvor lavt justerer du ned?

Posted

Pga høydeforskjellen på camberplatene han hadde og de orginale topplagerne så justerte han nok høyden forskjellig, og var kanskje heldig med at det da gikk klar? Er jo ofte de justeringsringene som er problemet.

Bare legge ut mer camber burde jo ha null å si.

Posted

Jaok, den kan kjøpe, tenkte han kun hadde bytta topplager, uten å gjøre noe annet. Men å endre cambervinkel forandrer ingenting, når det gjelder klaring felg/fjærbein.

Posted

Takk for mange fine innspill, kjempefint å høre deres synspunkter og erfaringer :)

Jeg undres også en del over hvorfor det tilsynelatende ser ut til å variere en del fra merke til merke hvor "samarbeidsvillige" coiloversene er i forhold til fjær/demper. Jeg har f.eks. aldri hørt om at noen med KW har vært plaget med noe slikt, mens en kompis av meg fikk knapt nok justert ned Focus RS'en sin uten å bruke spacere foran med sitt Bilstein understell.

Dekkene jeg kjører med er noen Yokohama dekk i 225/40-18". Dette skal jo i utgangspunktet være en uproblematisk dimensjon å kjøre med på E36, men det kan jo godt tenkes at problemet ville blitt mindre med 215/35-18" foran. Hadde imidlertid lyst til å prøve å unngå dekkbytte i første omgang, da Yokohama dekkene nesten ikke er slitt.

Høydemessig begynte jeg justeringen med å ha den veldig lav foran, men justerte den opp nesten to cm for å se hvordan det ble - og slik er høyden nå. Legger ved ett par bilder slik at dere kan se:

jjmfnsi8ps6g6amjygf8.jpg

a2b8m0vhll1975056hlc.jpg

Begynner jo dessverre å innse at det eneste alternativet som blir relevant er å kjøre med 10 mm spacere. Men vil det ikke kunne være trafikkfarlig å bruke slike mellomleggsspacere? Det blir jo ikke mye igjen av navet der felgen skal henge. Eller burde dette gå greit til vanlig bruk av bilen på landevei, såfremt at jeg strammer boltene til jeg ser fanden på veggen? Vil anta at ved å gjøre det slik vil boltene få en del større belastning enn hva som er ønskelig..?

Posted

Nå er jeg veldig spent på hvorfor det ble større klaring mellom felg og fjærbein/fjær når du byttet fra justerbare camberplater til orginale topplager. (!?)

Jeg har ingen bedre forklaring en Hagenisse. Mine dempere var skrudd nesten helt ned foran. (hadde ca. 1,5-2 cm til å justere)

Posted

Bare å justere ned igjen litt nå, så blir det bra :twisted:

Fete felger iallefall! :D

De fleste spacere er vel med sentrering, så da har det vel ikke så mye å si om de går utenfor navet.. Med mindre det er sånne chop-shop london spacere på 150mm :roll:

Posted

Jeg har noen momo felger jeg hadde på bilen den dagen jeg monterte mine kw coilovers. De er 8" brede 17" høye og har et innpress på 38. Disse tok i justeringsringen så det holdt, slik at jeg måtte justere dem opp så mye at justeringsringen kom over dekksiden. Så det er nok ikke bare supersport som har dette problemet.