Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
nå har det jo kommet nye regler som sier at du ikke kan forandre på aksel vekta.. der problemet ligger tror jeg. spørs jo hva du bygger, men 318is til m3 tror jeg kan bli vrient å få godkjent..

Hvis det er E36 det er snakk om så går det fin.. E36 318IS har identisk karosseri som M3 har. Samme delenr i ETK. Bruker du en E36 316i så blir det litt mere styr siden den har lavere akselvekt enn feks 318. Skal du ha 316 som M3 må du redusere sitteplasser. Det måtte naboen gjør med sin for å få den godkjent siden de nekter å endre akselvekten i vognkortet.

316 har da også identisk karrosseri, det er ikke noe forskjell på 316 og 318IS bortsett fra bremsene. IS har like bremser som opp til 325i. Eneste forskjell på 316i og 318IS er at 316 har massive skiver foran og tromler bak, mens IS har ventilerte skiver foran og massive skiver bak. (Noen 316/318 ble levert med skiver bak, da vil de duge, men calipper og skive foran må byttes.

Vet det, men akselvekten på en 316i er mindre enn på en 318is. Derfor får du problemer. Har du en 316iA så har den samme akselvekt som 318is og de andre E36ene.

• Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
virker som det erstor variasjon rundt om, snakket med in på forumet her, bt ville ikke godkjenne hans 318is ombygget til 325i, pga det ikke gikk å sette inn 6'er i bil med 4'r orginalt mente de..

Det er bare tull.. Er han fyren på BT som ikke vet hva han snakker om.. Hvis du sende en søknad om å bygge om og dokumentere det de forlanger så er det ingen problemer å gjøre en 318is om til 325.

Skrevet
Spørsmål.... Om jeg bygger om bilen min til 325 (E30) Og får den godkjent. Oooog jeg tar ut 325 motoren, og klemmer nedi en 320 turbo. Er det noe prob?

Absolutt et problem... Da har du ikke motoren som står i vognkortet...

Skrevet
hvordan blir det for meg da skal kjøpe en 535ia som er ombydg til 540ia. alt skal vist være iorden til å få det godkjent men hvordan blir fremgansmåten?

Ikke kjøp en bil som er ferdig ombygd, og som "bare skal være å godkjenne". Hadde det vært "bare" å godkjenne den, så hadde nåværende eier gjort det for lenge siden. Det hadde økt verdien på bilen betraktelig.

Spørsmål.... Om jeg bygger om bilen min til 325 (E30) Og får den godkjent. Oooog jeg tar ut 325 motoren, og klemmer nedi en 320 turbo. Er det noe prob?

Ettermontere turbo/kompressor er noe av det vanskeligste som er å få godkjent i Norge. Selv ikke ESS-kittene er det noen enkel sak å godkjenne.

Skrevet
nå har det jo kommet nye regler som sier at du ikke kan forandre på aksel vekta.. der problemet ligger tror jeg. spørs jo hva du bygger, men 318is til m3 tror jeg kan bli vrient å få godkjent..

Fått godkjenning fra biltilsynet senest i dag om at de ville godkjenne 318is'n min til m3 3,2.

Javel. da er jeg feilinformert. trodde nemlig at man går så veldig opp i vekt at det ikke går å få godkjent. Gjelder å treffe på noen ålreite folk da skjønner jeg

Skrevet

Absolutt et problem... Da har du ikke motoren som står i vognkortet...

Poenget var om det DA var noe problem å få den godkjent med en motor med lavere volum men med omtrent like mye krefter? Justere ned trykk og kjøre rundt 170 ved visning?
Skrevet

Fått godkjenning fra biltilsynet senest i dag om at de ville godkjenne 318is'n min til m3 3,2.

Javel. da er jeg feilinformert. trodde nemlig at man går så veldig opp i vekt at det ikke går å få godkjent. Gjelder å treffe på noen ålreite folk da skjønner jeg

De setter ned ant sitteplasser om nødvendig, dette har de lov til. Var i kontakt med biltilsynet idag og han som skal godkjenne bilen sa att på til at han tvilte på at det ville være nødvendig, men det vil jo tiden vise. Så helt tydelig at det er forskjellig rutiner rundt om. Det er jo veldig synd da de har lover og regler å forholde seg til og i tillegg er pliktige å følge forvaltningsloven.

Skrevet

ja, tyder på at noen er litt ålreite å ha med å gjøre og da! hvor har du prata med folk egentlig?

Skrevet

Du får godkjent akselvekta om du får noen papirer fra bmw forhandler :)

Skrevet

Dette er slik det kan gjøres, har sladdet navn og skiltnummer av hensyn til nåværende eier!

Navn.

Adresse.

Tlfnr. 10.01.05

Kristiansand Biltilsyn.

Søknad Om Motorbytte i min Ford Granada 2,3L 78 mod. (*****)

Jeg søker om å få godkjent min bil i fra 2,3(V6) til 2,8i (V6) motor fra Ford granada 2,8i ghia 78mod.

På 160Hk Din og 225Nm.

Ombygginger av denne art har vært foretatt før, og har vært godkjent av biltilsynet. Alt i fra Sierra Cosworth motor (204hk) , Scorpio Cosworth (194hk) (V6) DC71578/LY30852/VE37950 er godkjent med større motorer (V8) .

Grunnlag for søknaden:

Jeg ********, har kjøpt meg en Ford Granada som er registrert som 2,3L 1978mod, men som i virkeligheten fremstår som en forholdsvis strøken 1978mod med alle deler i fra en1985mod 2,8i ghia, jeg har kjøpt den av ********* som igjen har kjøpt den fra et dødsbo og siden har den bare stått uten skilter.

Altså, ombyggingen er allerede foretatt for mange år siden, noe som setter meg i en uønsket situasjon, siden jeg har lyst til å montere på skilter og kjøre av gårde.

Så derfor gikk jeg opp til Bay Auto i Kristiansand, di har foretatt en komponent og bremse vurdering i henhold til 2,8i, noe som skulle vise seg at bilen hadde alle komponenter/bremser en 2,8i skal ha originalt, som jeg legger ved en kopi av i denne søknaden (vedlegg 1).

Jeg har også en kopi, som viser de vesentlige forskjellene fra 1,7-3,0 inkludert 2,8i, dette er ett papir som er gitt ut fra Ford Motor Norge As en gang på 90 tallet, som jeg var så heldig å få tak i (vedlegg 2).

Jeg går ut ifra siden jeg har alle komponenter fra granada 2,8i( vedlegg1) vil få totalvekt, egenvekt og nyttelast oppjustert til 2,8i verdier.

Håper med dette at dere har fått den informasjon dere trenger for å godkjenne ombyggingen.

Motordata:

Motor HK Dreiemoment Ved O/min Maks Hk på Turtall Utveksling 1 gir Utveksling bakaksel

2.8Inj. 5gear 160 225 Nm 4000 5700 3.35 3.45

2,3 L

5gear 108 180 Nm 3000 5000 3,35 3.64

Dreiemomentet multiplisert med utvekslingen på laveste gir er det som belaster karosseri og bakaksel/hjuloppheng.

Maks Dreiemoment 2,8i 225Nm

Multiplisert med utveksling på laveste gir 3.35

Belastning som påvirker karosseri bakaksel/hjuloppheng 754 Nm

Maks Dreiemoment 2,3L 180Nm

Multiplisert med utveksling på laveste gir 3,35

Belastning som påvirker karosseri bakaksel/hjuloppheng 603 Nm

Jeg mener nå dere har fått de opplysninger dere trenger for å vurdere dette motorbytte.

Skulle noe være uklart er det bare og ta kontakt på Tlf *******

Hvis jeg får avslag på denne søknaden vil jeg at dere gir en grundig begrunnelse på avgjørelsen. Håper med dette at dere har fått den informasjon dere trenger for å godkjenne ombyggingen.

Vennlig hilsen

Her er vedlegget jeg hadde:

b6h1zwa7q9dfbky4m9rf.jpg

Skrevet

Du får godkjent akselvekta om du får noen papirer fra bmw forhandler

Nå er det mye tull ute og går her. Du får aldri godkjent større akselvekt. Det er umulig. Da må bilen til BMW i tyskland og få ny fabrikk garanti. Total akselvekt kan IKKE forandres noensinne. Da må det gå på bekostning av sitteplasser eller nyttelast slik at akselvekten er den samme som før

Skrevet
Du får godkjent akselvekta om du får noen papirer fra bmw forhandler

Nå er det mye tull ute og går her. Du får aldri godkjent større akselvekt. Det er umulig. Da må bilen til BMW i tyskland og få ny fabrikk garanti. Total akselvekt kan IKKE forandres noensinne. Da må det gå på bekostning av sitteplasser eller nyttelast slik at akselvekten er den samme som før

Jeg sendte da mail til BT for 2 mnd siden? da sa dem at om jeg skulle overstige max tillat aksellast, så måtte jeg få papirer på at bilen tålte det fra BMW forhandler. er det bare tull det da?

Skrevet

det er ikke bare tull at man må det nei, men det er umulig å få de papirene. Du må til Bayern for å få dem, og da må bilen ned dit og få en total gjennomgang, gjennomgå tester osv og få ny fabrikkgaranti

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...