Stavangerske Skrevet August 7, 2009 Share Skrevet August 7, 2009 Hei. Utrolig bra artikkel dette! Ble så dratt med at jeg nå har bestillt meg earthquake subber og den blaupunkt forsterkeren.. Har bare noen få spørsmål: Hvor kjøpte du DLS frontsettet, og er det mulig å bruke dette settet bak også? Når du sier at du bare røsket og dro i airconditionpanelet, vil det si at du ikke gjorde noe annet enn dette da du demonterte? Tok du noen forhåndsregler da du demonterte dørtrekkene mtp airbagen? Mvh Erlend Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Opticus Skrevet August 15, 2009 Forfatter Share Skrevet August 15, 2009 Hei.Utrolig bra artikkel dette! Ble så dratt med at jeg nå har bestillt meg earthquake subber og den blaupunkt forsterkeren.. Har bare noen få spørsmål: Hvor kjøpte du DLS frontsettet, og er det mulig å bruke dette settet bak også? Når du sier at du bare røsket og dro i airconditionpanelet, vil det si at du ikke gjorde noe annet enn dette da du demonterte? Tok du noen forhåndsregler da du demonterte dørtrekkene mtp airbagen? Mvh Erlend NR1: koble fra batteriet når du driver med bilen så får du ingen unødvendige eller ubehagelige overraskelser(feks airbag feil) Frontsettet vil ikke passe bak og det vil heller ikke være nødvendig, slik jeg gjør det er at jeg fader lyden litt bak så de ikke sprenger når jeg spiller høyt(de originale bak altså) dls'ene bestillte jeg fra bassbrothers jeg tror ikke jeg har airbag i døra, står ikke noe om det og kunne ikke finne noen airbag der heller, men jeg har i setet ser jeg, koble fra det du må og la resten sitte så slipper du noen feil skal hvis jeg husker riktig ikke være noe problem med airbag når man kobler fra batteriet må legge til at jeg ikke er noen erfaren bilmekaniker, har aldri skrudd på noen bil før dette her, har ikke byttet vindusvisker engang. beste råd er å søke på google, evt spørre som du gjør her når andre har gjort det du skal gjøre, bruke sunn fornuft og ta deg god tid, å gjøre noe for fort er dumt når man skal sitte og irritere seg over småfeil man kanskje gjorde underveis. det er en ganske omfattende tråd på samme "build" i ett engelsk forum, dersom det ikke er lov å linke til eksterne forum så beklager jeg dette, men her er linken! http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=136594 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zomb Skrevet Oktober 8, 2009 Share Skrevet Oktober 8, 2009 Utrolig bra beskrivelse! Vet du om det er nok plass i dybden til å montere dørhøyttalerne på baksiden av panelet slik at en kan benytte de originale dekslene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stavangerske Skrevet Oktober 14, 2009 Share Skrevet Oktober 14, 2009 Problemet, hvis du vil gå for DLS høytallerene, er at de kun har 3 festeøyne mot 4 på de originale så de vil ikke passe.. Det er mulig å kjøpe høytallere fra bavariansoundwerks.com, men de har 2 ohms impedans og er laget for original forsterkeren.. Men kan uten tvil anbefale oppgradere forsterker og subber m/frontsett.. Hadde fra før logik 7 pakken, men har nå enda bedre lyd for rundt 6000kr. Mvh Erlend Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Oktober 15, 2009 Share Skrevet Oktober 15, 2009 Stavangerska: Bilradiospesialisten Sandnes har DLS PS4 inne eller kan bestilles. Jeg har selv jobbet der og har montert ettermarkedshøyttalere i både 1er og 3er (samme innfestningene). Jeg lagde en adapterring slik at jeg fikk bruke de originale skruefestene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zomb Skrevet Oktober 15, 2009 Share Skrevet Oktober 15, 2009 Takker så mye for svar. Jeg monterte disse etter litt måling og vurdering: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736 De gikk rett inn med bra margin i bakkant. Festene laget jeg til med litt kreativitet. For montering av diskantene kjøpte jeg de orginale diskantdekslene på A-stolpen. Resultatet og lyden ble særdeles mye bedre enn orginalt. Litt av årsaken er nok også at jeg har ekstra forsterker montert bak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steinar84 Skrevet Oktober 16, 2009 Share Skrevet Oktober 16, 2009 hei jeg har hifi system i min e91, er det vesentlig mer å hente på dette? har du en ca på hvor mye i kroner dette har kosta? og hvor mange timers arbeid det er ca? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zomb Skrevet Oktober 16, 2009 Share Skrevet Oktober 16, 2009 Ikke sikker på hvem du spør her, men jeg kan jo svare for mine oppgraderinger. Årsaken til at jeg ønsket å oppgradere var at jeg syntes lyden var FORFERDELIG dårlig originalt. Her er det nesten umulig å få det dårligere synes jeg. Jeg tror dog at du hever kvaliteten på lyden VELDIG mye kun ved å ettermontere originale diskanter, da "fulltone"høyttalerne i dørene faller av allerede ved 14.000 Hz. Jeg ville da gått for logic 7 diskantene (sjekk ohm). De skal visst spille bra og plugges rett i ledig kontakt bak på mellomtonen. Jeg har montert: Blaupunkt THA-555 forsterker bak inkl kabelsett (ca 4500 kr veil) Focal 100KRS komponentsett foran (ca 2800 kr veil) Byttet dekslene på A-stolpene til nye med diskantgitter (ca 600 kr veil) Forsterkeren driver alle høyttalerne i bilen. Den har i tillegg utgang for subwoofere. Jeg har ennå ikke bestemt meg for om jeg skal bytte ut "subbene" under setene, eller bygge noe fornuftig under gulvet bak. Ang arbeidstid kommer dette veldig an på hvor mye slikt du har gjort før. For min del ble det ca slik: Bytte høyttalere i dørene ca 30 min Montere diskanter ca 30 min Montere forsterker og kabling ca 2 timer Bare si fra om du ønsker mer omfattende informasjon. Mvh Roy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stavangerske Skrevet Oktober 21, 2009 Share Skrevet Oktober 21, 2009 zomb: du sier du kjører alle høytalerene på forsterkeren, hvordan driver du subbene under setet? Jeg kan gjerne skrive under på at earthquake sws-8 har løftet lydbilde en god del. Utrolig lett å skifte samt holder utseende originalt. steinar84: Hvis jeg kan gi deg et tips, så er det å sjekke ut hvilket hifi oppsett du har i bilen. Det gjorde ikke jeg og etter jeg hadde bestillt utstyret så fant jeg blant annet ut at jeg hadde fiberoptisk overføring fra hovedenhet til forsterker bak.. Dette var jo ikke etter planen, så det er en billig garanti og ta en titt selv i bilen først.. Handler du utstyret fra USA så sparer du en del penger.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zomb Skrevet Oktober 23, 2009 Share Skrevet Oktober 23, 2009 Høyttalerne under setet drives via originalkablene av Blaupunktforsterkeren. Dvs sammen med fronthøyttalerne. Dersom jeg bytter elementene kommer jeg til å trekke kabler direkte fra forsterkeren. (Forsterkeren har 5 kanaler.) Hvor bestilte du earthquake sws-8 fra, og hva kostet de pr stk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stavangerske Skrevet Oktober 24, 2009 Share Skrevet Oktober 24, 2009 Originalhøytallerene under setet (subbene) er i 2 ohm, så du må passe litt på så du ikke brenner forsterkeren din.. Earthquake subbene kjøpte jeg gjennom ebay usa.. Jeg kjøpte dem fra en internett butikk som heter sonic-electronics. De har visstnok et salg nå på 2 earthquake sws-8 for 275$ eks frakt.. Dette er et must hvis du er ute etter god lyd uten å betale for mye samt beholde ting originalt.. Haugejan her på forumet har laget en tråd på hvordan disse installeres, enkelt og rimelig.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E38dreamin Skrevet Oktober 24, 2009 Share Skrevet Oktober 24, 2009 Må bare si at dette var en veldig bra tråd!! Kjempe bra at vi har slike flinke sjeler som tar seg bryet med å legge ut bilder, forklare og vise. Takk, takk!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zomb Skrevet Oktober 24, 2009 Share Skrevet Oktober 24, 2009 Originalhøytallerene under setet (subbene) er i 2 ohm, så du må passe litt på så du ikke brenner forsterkeren din..Earthquake subbene kjøpte jeg gjennom ebay usa.. Jeg kjøpte dem fra en internett butikk som heter sonic-electronics. De har visstnok et salg nå på 2 earthquake sws-8 for 275$ eks frakt.. Dette er et must hvis du er ute etter god lyd uten å betale for mye samt beholde ting originalt.. Haugejan her på forumet har laget en tråd på hvordan disse installeres, enkelt og rimelig.. Målte impedansen på frontene etter at elementene var byttet ut og diskanter montert. Impedansen sett fra forsterkeren er nå på 2,4ohm. Ser da ut til at subbene under setene er koblet i parallell med frontsettet. Aner ikke hvor langt ned impedansen går under bruk... Roy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Oktober 25, 2009 Share Skrevet Oktober 25, 2009 2.4ohm duger fint det. Den er stabil i 2 ohm. Ingenting å bekymre dere for. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haugejan Skrevet Oktober 25, 2009 Share Skrevet Oktober 25, 2009 Eg kjøpte Earthquake SWS-8 sub frå http://www.kickstart.no. Er nokk litt dyrare enn fra USA, men når du legg i hop frakt, mva og tollgebyr så er det nokk ikkje mange hundre kronene i forskjell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå