wabby Skrevet Mai 26, 2009 Share Skrevet Mai 26, 2009 Hei, desverre ingen bilder, men dette er meget lett. Hva må man ha: - Liten skralle med 10 og 13mm - Flatt skrujern - 32mm fastnøkkel (IKKE SKIFTENØKKEL) - Hammer eller lignende Demontering: - Først må viskoskoplingen på vifta løsnes. Ta en 32 mm fastnøkkel ned på den og kakk med en hammer på enden av fastnøkkelen to-tre ganger. Da pleier den å løsne. HUSK: DETTE ER EN LINKSSKRUE! Når denne har løsnet er det bare å skru den rett av. La vifta ligge i plasten som er rundt. - Løsne plasten rundt radiator, det er en plastnippel på hver side (høyre venstre), dytt ut pluggen i midten først ved bruk av det flate skrujernet og så dra ut hylsa. Nå er plasten løs. Husk å ta av ECU(?) føleren som henger på høyre side. - Ta ut Vifta og plast samtidig. Du har nå full tilgang til termostathuset. - Skru av løftetøret som sitter på med 2x 13mm og de 3 andre 10mm boltene på huset. Du trenger ikke å ta av noen slanger. - Dra huset litt ut og ta ut termostat og pakning. Montering: - I utgangspunktet så er det bare å gjøre det motsatte av demontering. Lufting: - Fyll på med vann/kjøleveske (HUSK AT DU MÅ HA SAMME FARGE SOM ER I FRA FØR SÅ SANT DU IKKE SKAL FLUSHE). La det renne over. Så fult skal du ha det. - Sett bilen i en bratt oppoverbakke eller jekk høyt forran. - Start bilen og la den gå. Etterfyll sålenge den suger vann til seg. Fyll til det renner over. - Til venstre for fyllehullet på radiatoren så er det en lufteventil. Den kan åpnes for å slippe ut litt trykk. - La bilen gå en god stund og opp til arb.temperatur for å se at den ikke koker. - Håper dette kommer til hjelp. Spesielt med luftinga. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet Mai 26, 2009 Forfatter Share Skrevet Mai 26, 2009 Mitt spørsmål ble gjort om til en DIY da det var lekende lett. Desverre tok jeg ingen bilder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerfører Skrevet Mai 27, 2009 Share Skrevet Mai 27, 2009 Hei,............................. - Sett bilen i en bratt oppoverbakke eller jekk høyt forran. - Start bilen og la den gå. Etterfyll sålenge den suger vann til seg. Fyll til det renner over. ......... Dette var en veldig grei forklaring, men en ting jeg ikke klarer å se som riktig her er den luftingen. Hvorfor skal alle på død og liv sette bilen i oppoverbakke, eller jekk den opp? Kontakt hvilket som helst BWM verksted eller annet verksted for den slags skyld. Bilen bør stå rettest mulig. Nivåstrekene på ekspansjonstanken er vannrette og det har sin forklaring av at veskenivået skal være mellom max og min når bilen står rett. Når bilen står rett vil nivået endre seg / vise annet enn når bilen står i bratt bakke osv. Jeg kan ikke huske ett eneste verksted som sier at bilen skal ha en helling, men derimot forteller alle at bilen skal stå mest mulig vannrett. Setter man på varmevifta og kjører bilen til normal arbeidstemperatur vil lufteskruene og vannpumpa etterhvert fjerne den luften som er i systemet, hvis disse virker og får tid til å gjøre jobben sin Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Mai 27, 2009 Share Skrevet Mai 27, 2009 Ja bilen skal stå plant den, under lufting. harroes reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dvil Skrevet Mai 27, 2009 Share Skrevet Mai 27, 2009 Takk for fin DIY. Kjekt med tips på forhånd. Jeg kan tilføye at jeg nettopp har skiftet termostat, uten å ta av vifta. Jeg fikk ikke løs vifteclutchen, manglet verktøy for å holde igjen reimhjulet. Det var trangt, bør nok ikke ha mer enn to tommeltotter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jolly Skrevet Mai 27, 2009 Share Skrevet Mai 27, 2009 Veldig fin DIY. Men den oppoverbakkenteknikken er litt for mye arbeid... Har både E39 og E34. Begge skal/kan stå plant. Stapp hageslangen nedi uten munnstykke. Hold hånden rundt slangen og over påfyllingshullet i ekspansjonstanken. Skru opp lufteskruen og legg til side lufteskruen. Når du tetter rundt slangen, så oppnår du litt trykk slik at luften presses ut. Når strålen ut av hullet der lufteskruen skulle stått , består av rent vann og kjøleveske uten bobler , så tar du ut slangen og setter i lufteskruen og lokke til ekspansjonstanken. Ferdig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ullsokk Skrevet Mai 28, 2009 Share Skrevet Mai 28, 2009 Fin DIY, bortsett fra luftinga Stortsett det samme som jolly skriver, bare litt ryddigere skrevet. http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=105814 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
huldra66 Skrevet November 25, 2010 Share Skrevet November 25, 2010 Mange som sliter med lufting av disse generelt, Vannpumper, termostater ,radiatorer blir byttet ( vannpumpene er dårlige den er grei ) Mulig att denne er grunnen til mange problemer, ivertfall i tilfellet til sønnen min så var det denne ( en 97 520i ), bilen hadde historie før han kjøpte den med koking, byttet radiator ,vannpumpe, termostat og flere ganger ut og inn av verksted for lufting. Bilen startet med tull kun en uke etter att han begynte og bruke den , samme leksa plutelig koking og luft i kjølesystemet. Dette var synderen , bak på denne er det er pakning og denne var i dårlig forfatning , ifølge verksmesteren så hadde han sett flere av disse. Det beste er att denne er lett og skifte og koster kun 208kr på GS Verd og sjekke viss en har samme problem. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e3978 Skrevet November 25, 2010 Share Skrevet November 25, 2010 Mange som sliter med lufting av disse generelt, Vannpumper, termostater ,radiatorer blir byttet ( vannpumpene er dårlige den er grei )Mulig att denne er grunnen til mange problemer, ivertfall i tilfellet til sønnen min så var det denne ( en 97 520i ), bilen hadde historie før han kjøpte den med koking, byttet radiator ,vannpumpe, termostat og flere ganger ut og inn av verksted for lufting. Bilen startet med tull kun en uke etter att han begynte og bruke den , samme leksa plutelig koking og luft i kjølesystemet. Dette var synderen , bak på denne er det er pakning og denne var i dårlig forfatning , ifølge verksmesteren så hadde han sett flere av disse. Det beste er att denne er lett og skifte og koster kun 208kr på GS Verd og sjekke viss en har samme problem. Hvor sitter den? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
roveen Skrevet November 25, 2010 Share Skrevet November 25, 2010 Den sitter over termostaten, dvs du må skru ut denne for å få ut termostaten. Jeg byttet denne og pakning når jeg byttet termostat og vannpumpe. Jeg hadde ingen problemer med lufting. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e3978 Skrevet November 25, 2010 Share Skrevet November 25, 2010 Den sitter over termostaten, dvs du må skru ut denne for å få ut termostaten.Jeg byttet denne og pakning når jeg byttet termostat og vannpumpe. Jeg hadde ingen problemer med lufting. Tnx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw-520i Skrevet Januar 16, 2011 Share Skrevet Januar 16, 2011 viskoskoplingen? noen som har et bilde. skal gjør dette i morgen så hadde vert greit om noen hadde et bilde. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomaz Skrevet Januar 16, 2012 Share Skrevet Januar 16, 2012 Holder forresten bare å sette på tenning og varmeapparat så ordner sirkulasjons pumpa luftinga Trengs vel ikke å la den stå i oppover bakke, men jeg løfta den litt i fram kant med bukken når jeg lufta for så å peile riktig mengde etter at jeg hadde sluppet den ned. Forresten fader så klundrete med alle slangene til radiator kåpa på e39, kontra fks en e36 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OLEZZ Skrevet Januar 16, 2012 Share Skrevet Januar 16, 2012 Ja. E39 med M54 er litt mer jobb enn med M52. Kan være litt knotete første gangen med den kappa. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomaz Skrevet Januar 17, 2012 Share Skrevet Januar 17, 2012 Letteste syns jeg var å ta av slangene å fjerne hele kappa. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå