Gå til innhold

DIY - E39 - bytting av termostat og lufting


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

Kjør bilen varm(normal temp altså) slipp ut trykket, åpne fyllehullet og lufteskruet tas av.

sett viften i bilen på fult. Fyll i frostveske/vann til det begynner å pimple ut av luftehullet, og at det da også ikke kommer luftbobler opp :) enklere blir det ikke

Jeg syns det er best å lufte med kald motor og kun med sirkulasjons pumpa. Funker som bare det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo ann på hvilken bil man skal lufte. Noen er helt umulig i forhold til andre. Jeg bruker alltid å få opp fronten, gå inn i bilen å gi gass til jeg får varme. Må også slå på varmvifta på fullt for å få sirkulasjon. Hvis du gjør det feil, må du vente til motoren har kjølt seg ned, sånn at du ikke prøver å lufte når motoren koker :P Men ja det funker nok når bilen står på flat mark, men jeg gidder ikke å plages :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Litt mer jobb på en m54 ja, holder på å bytte termostat og kjølevæske nå da det ser ut som termostathuset har en lekkasje. Knakk selvfølgelig den ene pinnen til viftekåpa, noen som veit om en god imidlertidig løsning på den? ;-) Haynes boken beskriver ingen løfting av bilen iaffal, kun lufting med sirk pumpe:-) hei forresten, første post gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer jobb på en m54 ja, holder på å bytte termostat og kjølevæske nå da det ser ut som termostathuset har en lekkasje. Knakk selvfølgelig den ene pinnen til viftekåpa, noen som veit om en god imidlertidig løsning på den? ;-) Haynes boken beskriver ingen løfting av bilen iaffal, kun lufting med sirk pumpe:-) hei forresten, første post gitt.

Kan vell starte med å si velkommen til forumet :) Men ja, flere som sier at man ikke skal ta bilen opp i fronten. Dette er jo for at nivået på kjøleveska ikke blir korrekt da den står skeivt ( iværtfall en av grunnene ). Men har du en slange tilgjengeling kan du suge opp litt. Lufteskruen står jo øverst på motoren for at luften stiger oppover, så teoretisk sett skal man ikke trenge å ta opp fronten. Er utplassert på et bilverksted, og har luftet et par BMW'er der når den står på flat mark. Regna ut at vi brukte nesten dobbelt så lang tid på flat mark, enn da vi tok opp fronten. Så er flere forskjellige måter og gjøre dette på. Har luftet min e30 sikkert 10 ganger nå på grunn av dårlige slanger som sprekker og slikt, så jeg snakker av erfaring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...