Gå til innhold

Anbefalte innlegg

  • Svar 161
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

med 40/20 skal du ikkje være redd for fartshumper.

Eg kjøre med 40/15 pluss eg har gt- spliter. har aldri hatt problemer med fartshumper.

Selv med full lastet bil.

Har og høyrt gode ting om vogtland.

Å du skal ikkje være redd for å kjøre i stavanger med det.

Har nå aldri hatt problemer med det.

Skrevet
Bilen skal ned 40/20. Kommer den til å bli veldig stiv og miste all komfort?

Neppe. Vanlige senkefjærer er sjelden spesielt stive. Noen ganger de faktisk mykere enn orginalt. Men kombinasjonen av kortere fjæringsvei og orginale utslitte dempere er sjelden en god kombinasjon. Med nye kortere dempere i tillegg tipper jeg derimot komforten faktisk blir bedre enn den er nå..

det er somregel ikke fjærene som styrer stivheten ;-)

Jo, det er det. Demperne er der for å kontrollere bevegelsene til fjærene. For myke dempere i forhold til fjærer og bilen vil sprette rundt ukontrollert. For stive dempere og fjærene jobber ikke som de skal.

Igjennom en sving er det fjærer og stabstag som bestemmer hvor mye bilen krenger.

Mange supersenkere ender opp med lite fjæringsvei og kjører gjerne rundt på demperstopperne hele tiden. Føles kanskje veldig stivt, men bilen får elendig veigrep. I tillegg kommer interessante problemer med hjulvinklene hvor man kan ende f.eks opp med mindre camber etterhvert som det krenger mer - noe som heller ikke akkurat bidrar til bedre veigrep.

Skrevet

fjærene kontrollerer hvor mye bilen skal krenge, demperene kontrollerer hvor fort bilen skal krenge så langt ned som fjærene vill...

harde dempere og myke fjærer gir mye krenging, harde fjærer og myke dempere gir lite krenging...

men veigrepet i begge tilfelleene vil være vesentlig dårligere enn om begge hadde vært "like"

står også en artikkel om dette i FF som kom i vår eller i sommer...

og på de demperene jeg har, hvorfor blir bilen stivere hvis jeg justerer demperene på det hardeste da? så du mener jeg bør helelr stamme fjærene og la demperene vær i fred? :roll:

Skrevet

Strengt tatt blir den jo ikke stivere og det skriver du jo selv også. Den vil kaste mindre på seg og generelt være mer ukomfortabel.

Fjærene dine har en viss stivhet uansett, så skal du ha stivere fjærer må du bytte dem. Forspenninga du har endrer ikke det.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva du vil frem til.. :lol:

og på de demperene jeg har, hvorfor blir bilen stivere hvis jeg justerer demperene på det hardeste da? så du mener jeg bør helelr stamme fjærene og la demperene vær i fred? :roll:

Nei, jeg mener du heller bør kjøpe nye fjærer i den stivheten du ønsker, og så skaffe dempere som er tilpasset dem. :wink:

Skrevet

kverrulant :-P

er meget fornøyd med det jeg har, hjalp når jeg strammet inn fjærene litt slik at det ble mer i spenn... sålenge det funker, er jeg happy ^^ må vel få prøvd meg på bane til nesteår kanskje...

Skrevet

Har fått svar på det jeg lurte på, og litt til :P Endte opp med supersport fjærer og dempere som skulle være veldig bra til fjærene (av et annet merke, husker ikke hvilket). Så da får jeg bare vente

Skrevet
Takk skal du ha :)

Var deilig med nyvokset bil og samtidig vite at den er EU godkjend til 2011! Var litt mer problemer enn ventet når jeg skulle ha den til godkjenning. Måtte skifte foringer, dempere framme, bremserør og diverse andre slanger + avgassene var ikke som de skulle. Hadde bilen inne til gokjenning hos Bavaria Bryne, som skulle ha en formue for å sjekke hva som gjorde at avgassene var feil, derfor kjørte jeg bilen til Svendsen eksos Forus som sjekket det gratis :) Viste seg at lambdasonden måtte skiftes (kjipe 2000k).

Var også fjern og rygga i en bil på parkeringsplass :oops: Betalte kontant for skaden, så slapp jeg bonustap osv. Oppi alt dette fikk jeg steinsprut på frontruta..måtte skiftes den òg.

Men nå er den godkjend, og alt er bra! Bilen er forresten bare kjørt 2000km på 11 måneder, så det skal bli bra med langtur til Oslo imorgen :D

heftig dyr lambasonde a :D:P

men pen bil!

Skrevet

Kom en liten pakke i postkassa idag..senkesett :)

Hvordan skifter jeg dempere bak?

krwa5dne14ftapltx01m.jpg

Blir nok skifte av dempere/fjærer imorgen. Tektylbehandling på mandag og etter det full shining utvendig og innvendig. Har mye nytt av produkter som skal testes

Skrevet

bak? løsne 16 eller 18mm bolten i bunn og mutteren på toppen av demperen... (eller evt løsne hele topp lageret som er de to 13 mm mutteren på hver side av dempermutteren) så er det av... ;-)

Skrevet
bak? løsne 16 eller 18mm bolten i bunn og mutteren på toppen av demperen... (eller evt løsne hele topp lageret som er de to 13 mm mutteren på hver side av dempermutteren) så er det av... ;-)

Bak ja. Har fått ordna det nå=)

Skrevet

Er veldig fornøyd med senkesettet. Bilen ble noe stivere, men det gjorde positiv forandring. Etter demper og fjærskifte var det klart for tektilering, etterfølgt av polering og voksing.

Framgangsmåte:

1. Avfetting og vask

2. Her burde jeg clayet, men gjorde det for noen uker siden, så droppa

det

3. ScratchX

4. MG83 (der det var nødvendig)

5. MG80

6. MG21

7. 5050 concourse voksen til CG

Edit: Ser nå at bildene ble noe mørke.. :roll:

dnlp36jy6xpctkyqg62x.jpg

mi3td3fyh62ry30nnyjn.jpg

wby5euilvu0fngdggwt8.jpg

cggtvbl23zm7e1r8mkpe.jpg

gluulr18a9rv2r39n424.jpg

uzlxr64vno366wzahec5.jpg

5f7vio0ufwt27fr7rjxb.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...