skrape Skrevet November 4, 2009 Forfatter Share Skrevet November 4, 2009 hvis demperene er kake, kan fjærene være så stive de bare vil, blir gyngete uansett hehe... Hehe..ser den Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nøstbakken Skrevet November 4, 2009 Share Skrevet November 4, 2009 med 40/20 skal du ikkje være redd for fartshumper. Eg kjøre med 40/15 pluss eg har gt- spliter. har aldri hatt problemer med fartshumper. Selv med full lastet bil. Har og høyrt gode ting om vogtland. Å du skal ikkje være redd for å kjøre i stavanger med det. Har nå aldri hatt problemer med det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet November 4, 2009 Share Skrevet November 4, 2009 Bilen skal ned 40/20. Kommer den til å bli veldig stiv og miste all komfort? Neppe. Vanlige senkefjærer er sjelden spesielt stive. Noen ganger de faktisk mykere enn orginalt. Men kombinasjonen av kortere fjæringsvei og orginale utslitte dempere er sjelden en god kombinasjon. Med nye kortere dempere i tillegg tipper jeg derimot komforten faktisk blir bedre enn den er nå.. det er somregel ikke fjærene som styrer stivheten Jo, det er det. Demperne er der for å kontrollere bevegelsene til fjærene. For myke dempere i forhold til fjærer og bilen vil sprette rundt ukontrollert. For stive dempere og fjærene jobber ikke som de skal. Igjennom en sving er det fjærer og stabstag som bestemmer hvor mye bilen krenger. Mange supersenkere ender opp med lite fjæringsvei og kjører gjerne rundt på demperstopperne hele tiden. Føles kanskje veldig stivt, men bilen får elendig veigrep. I tillegg kommer interessante problemer med hjulvinklene hvor man kan ende f.eks opp med mindre camber etterhvert som det krenger mer - noe som heller ikke akkurat bidrar til bedre veigrep. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Mysild Skrevet November 4, 2009 Share Skrevet November 4, 2009 fjærene kontrollerer hvor mye bilen skal krenge, demperene kontrollerer hvor fort bilen skal krenge så langt ned som fjærene vill... harde dempere og myke fjærer gir mye krenging, harde fjærer og myke dempere gir lite krenging... men veigrepet i begge tilfelleene vil være vesentlig dårligere enn om begge hadde vært "like" står også en artikkel om dette i FF som kom i vår eller i sommer... og på de demperene jeg har, hvorfor blir bilen stivere hvis jeg justerer demperene på det hardeste da? så du mener jeg bør helelr stamme fjærene og la demperene vær i fred? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet November 4, 2009 Share Skrevet November 4, 2009 Strengt tatt blir den jo ikke stivere og det skriver du jo selv også. Den vil kaste mindre på seg og generelt være mer ukomfortabel. Fjærene dine har en viss stivhet uansett, så skal du ha stivere fjærer må du bytte dem. Forspenninga du har endrer ikke det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Mysild Skrevet November 4, 2009 Share Skrevet November 4, 2009 ja, men du skjønner hva jeg skal frem til... slutt å være vanskelig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet November 4, 2009 Share Skrevet November 4, 2009 Jeg skjønner ikke hva du vil frem til.. og på de demperene jeg har, hvorfor blir bilen stivere hvis jeg justerer demperene på det hardeste da? så du mener jeg bør helelr stamme fjærene og la demperene vær i fred? Nei, jeg mener du heller bør kjøpe nye fjærer i den stivheten du ønsker, og så skaffe dempere som er tilpasset dem. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Mysild Skrevet November 4, 2009 Share Skrevet November 4, 2009 kverrulant er meget fornøyd med det jeg har, hjalp når jeg strammet inn fjærene litt slik at det ble mer i spenn... sålenge det funker, er jeg happy ^^ må vel få prøvd meg på bane til nesteår kanskje... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skrape Skrevet November 4, 2009 Forfatter Share Skrevet November 4, 2009 Har fått svar på det jeg lurte på, og litt til Endte opp med supersport fjærer og dempere som skulle være veldig bra til fjærene (av et annet merke, husker ikke hvilket). Så da får jeg bare vente Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tomsti Skrevet November 4, 2009 Share Skrevet November 4, 2009 Takk skal du ha Var deilig med nyvokset bil og samtidig vite at den er EU godkjend til 2011! Var litt mer problemer enn ventet når jeg skulle ha den til godkjenning. Måtte skifte foringer, dempere framme, bremserør og diverse andre slanger + avgassene var ikke som de skulle. Hadde bilen inne til gokjenning hos Bavaria Bryne, som skulle ha en formue for å sjekke hva som gjorde at avgassene var feil, derfor kjørte jeg bilen til Svendsen eksos Forus som sjekket det gratis Viste seg at lambdasonden måtte skiftes (kjipe 2000k). Var også fjern og rygga i en bil på parkeringsplass Betalte kontant for skaden, så slapp jeg bonustap osv. Oppi alt dette fikk jeg steinsprut på frontruta..måtte skiftes den òg. Men nå er den godkjend, og alt er bra! Bilen er forresten bare kjørt 2000km på 11 måneder, så det skal bli bra med langtur til Oslo imorgen heftig dyr lambasonde a men pen bil! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skrape Skrevet November 5, 2009 Forfatter Share Skrevet November 5, 2009 Viste seg at lambdasonden måtte skiftes (kjipe 2000k). heftig dyr lambasonde a men pen bil! hehe, ja..kjøpte den orginal fra bavaria Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skrape Skrevet November 7, 2009 Forfatter Share Skrevet November 7, 2009 Kom en liten pakke i postkassa idag..senkesett Hvordan skifter jeg dempere bak? Blir nok skifte av dempere/fjærer imorgen. Tektylbehandling på mandag og etter det full shining utvendig og innvendig. Har mye nytt av produkter som skal testes Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Mysild Skrevet November 7, 2009 Share Skrevet November 7, 2009 bak? løsne 16 eller 18mm bolten i bunn og mutteren på toppen av demperen... (eller evt løsne hele topp lageret som er de to 13 mm mutteren på hver side av dempermutteren) så er det av... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skrape Skrevet November 9, 2009 Forfatter Share Skrevet November 9, 2009 bak? løsne 16 eller 18mm bolten i bunn og mutteren på toppen av demperen... (eller evt løsne hele topp lageret som er de to 13 mm mutteren på hver side av dempermutteren) så er det av... Bak ja. Har fått ordna det nå=) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skrape Skrevet November 15, 2009 Forfatter Share Skrevet November 15, 2009 Er veldig fornøyd med senkesettet. Bilen ble noe stivere, men det gjorde positiv forandring. Etter demper og fjærskifte var det klart for tektilering, etterfølgt av polering og voksing. Framgangsmåte: 1. Avfetting og vask 2. Her burde jeg clayet, men gjorde det for noen uker siden, så droppa det 3. ScratchX 4. MG83 (der det var nødvendig) 5. MG80 6. MG21 7. 5050 concourse voksen til CG Edit: Ser nå at bildene ble noe mørke.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå