Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Lastebilene:

Jeg er ikke uening med deg, men en M5 vil fint kunne dra 50 tonn med riktig girkasse. Ulempen er at du må kjøre med mye turtall hele veien og ha tette gir.

Ja det hadde vert fint med G måler, men mer effekt per tid/arbeid burde jo utgjøre en mer effektiv akselerasjon.

Powerstartern til M3, hvilket turtall ligger den på?

M5 vil greie å dra 50 tonn ja, og om man girer den likt som en lastebil, så vil den fremdeles ikke greie å dra den like fort opp i gir! Akselerasjon = masse x moment. Fjerner eller legger man til masse, vil akselerasjonen gå ned, såfremt man ikke har mer moment.

Det gjør ikke det. Prøv.

Powerstartern til E46M3 ligger på 3800rpm, maks moment er på 4900rpm, og maks effekt er på 7900rpm.

Hvorfor legger de den litt under maks moment, og ikke litt under maks effekt for å få maksimal akselerasjon? BMW vet vel hva som må til for å få maks akselerasjon? Eller?

Det kansje litt å gjøre med hjulspinn,, hvis du dumper clutchen på 7000omd så er det en viss fare for hjulspinn pga effekten :wink:

• Svar 646
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Prøv heller hastighet med denne g-måleren da! Hva drar harderst av 2. og 3. gir fra 50-80?

Det er jo bare tull... Det kommer ann på bil og utveksling. Skal man få noe ut av g-måling må man aselrere fra min til maks turtall på ett gir og sammenligne g-målingen med effekt/moment kurvene... Det er samme hvilket gir dette er, men det vil være større variasjoner på g-kreftene i 1. enn f.eks. i 4...

Skrevet
Hvis du ser helt teoretisk på det med kun motor i benk uten no gir, så kan vi tenke oss et hjul rett på veiva. Med mer turtall(høyre effekt) får du ikke kraftigere akselrasjon, men høyre fart... Som jeg sa tidligere; motorengjennomfører flere eksplosjoner pr.sek., men må også rotere hjulet flere ganger. Når da momentet er lavere på dette turtallet enn på momenttoppen har jeg vanskelig for å forstå at den skal akselrere kraftigere...

Ja jeg ser den, men hvor blir det av de ekstra kreftene som legges på veiva ved effekt toppen? De kan umulig gå til å spinne hjulet raskere, da det ikke merkes for en motor å spinne bare et hjul. Hvordan kan mere krefter føre til mindre aks?

Alt ligger på veiva, om denne spinner fort eller seint har ikke det noe å si for den mtp hvor mye kraft den får tilført. Per veiv omdreining er det helt klart moment toppen som utgir mest kraft, men nå tenker jeg på dette eksempelet i forhold til den reelle verden da vi ser bort fra turtallet i bilen, vi vil bare vite på hvilken topp bilen skyter mest fremover.

Skrevet

Det er akkurat det jeg også sliter litt med å forstå :P Jeg tror en bil drar best på momenttoppen, men om noen kunne kommet med en "folkelig" forklaring som beviser/motbeviser dette hadde det vært strålende!

Skrevet
må man aselrere fra min til maks turtall på ett gir og sammenligne g-målingen med effekt/moment kurvene...

Da vil den akse hardest der momentet er høyest... og? :)

Skrevet

Jeg bare lurer på hva aks i ett gir har å si. Ja, den vil akse harderst på momenttoppen i ett gitt gir, men den vil akse ENDA hardere hvis man har et lavere gir som gjør at man havner nærmere toppeffekten.

Derfor, for maks aks drar man et stykke forbi effekttoppen. I de fleste sugebensin betyr det å dra til sperra i de fleste gir. På biler med turbo kan det lønne seg å gire tidligere, og det finner man uansett enkelt ut ved å se på effektkurven.

Skrevet

Det kansje litt å gjøre med hjulspinn,, hvis du dumper clutchen på 7000omd så er det en viss fare for hjulspinn pga effekten :wink:

Mtp at det er antispinn når den er i den modusen, så funker ikke den forklaringen.

Skrevet

Hagenisse: Du MÅ lese posten til turbomega! Du akser ikke hardere når du girer ned pga. du er nermere effekttoppen, du akser hardere fordi momentet ut til hjulene er høyre fordi på det lavere giret har du høyre utveksling og dermed multipliseres momentet i motoren med en høyre faktor...

I tråden til turbomega ser du også at du ikke finner optimalt girpunkt ved å se på kunn effekt/momentkurvene, du må putte inn data på utveksling i girkasse og diff i tillegg.

Skrevet
Prøv heller hastighet med denne g-måleren da! Hva drar harderst av 2. og 3. gir fra 50-80?

Og ang. launch control på M3... på min bil trenger jeg faktisk ikke mer en 3500rpm før jeg ikke kjører fremover overhodet, men bare står stille og spinner. Ikke veldig effektivt hvis poenget er å starte fort. Starter jeg på 5500 (effekttoppen) kalles det burning...

Som jeg skrev over, den begrenser momentet til akkurat det punktet der den har grep eller ikke, uavhengig av turtall. Også kalt antispinn. Jeg trenger heller ikke allverdens turtall på bmw`enfor å få hjulspinn.

Og om du starter på effekttoppen eller ikke, så har dette med at om du dumper clutchen på effekttoppen så er hastighetforandringen på dekkene, pga utveksling, så stor at enten så dør den pga for lite kraft, eller så spinner den, siden den ikke kan akselerere ifra 0-40km\t på 0.1sek.

Skrevet

Mtp at det er antispinn når den er i den modusen, så funker ikke den forklaringen.

Jo det gjør den,sier jo seg sjøl.

Når antispinn kobler inn kuttes motor-effekten for å forhindre videre hjulspinn. Derfor brukes launch-kontrollen på et lavere turtall der hjula ikkje slipper slik at motor kan arbeide seg opp uten avbrudd.

Skrevet

Jo det gjør den,sier jo seg sjøl.

Når antispinn kobler inn kuttes motor-effekten for å forhindre videre hjulspinn. Derfor brukes launch-kontrollen på et lavere turtall der hjula ikkje slipper slik at motor kan arbeide seg opp uten avbrudd.

Hjulene slipper på 3800rpm også, ifølge de fleste M3 eiere. Og antispinn fungerer på 7-8000rpm også, den må bare jobbe mer for å forhindre spinning.

Skrevet
Hagenisse: Du MÅ lese posten til turbomega! Du akser ikke hardere når du girer ned pga. du er nermere effekttoppen, du akser hardere fordi momentet ut til hjulene er høyre fordi på det lavere giret har du høyre utveksling og dermed multipliseres momentet i motoren med en høyre faktor...

Har du lest? Moment + turtall og effekt forteller jo egentlig det samme.. Det er jo bare mye greiere å se på effektkurven.

Skrevet

Det er jo bare tull... Det kommer ann på bil og utveksling. Skal man få noe ut av g-måling må man aselrere fra min til maks turtall på ett gir og sammenligne g-målingen med effekt/moment kurvene... Det er samme hvilket gir dette er, men det vil være større variasjoner på g-kreftene i 1. enn f.eks. i 4...

Det vil jo være feil det òg, for når farten stiger, si i andregir, fra 40 opp mot 100, så vil jo luftmostanden begynne å spille såpass inn at selv om effekten tilsier at gkreftene skulle økt, så har motoren mye mindre å kjempe mot ved lav fart, som kan (merk: kan, ikke sikkert den gjør det) føre til at akselerasjonen faktisk er mindre ved effekttoppen enn lavere i turtall der momentet er større. Men det betyr langt ifra at momentet gjør at bilen akselererer fortere!

Og når hagenisse sier "gir ned fra tredje til andre, og kom opp i turtall slik at effekten er større, og se om det går fortere da", så kan dere ikke si at "ja men det er jo ikke noe rart, da er man jo i et lavere gir!" Det er jo nettopp de vi prøver å få fram! Kjør på at lavt gir så man ligger oppe ved effekttoppen! Momentet blir uansett mye større på bakhjulene ved 7000rpm på andregiret enn 5000rpm på tredjegiret!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...