Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kansje litt å gjøre med hjulspinn,, hvis du dumper clutchen på 7000omd så er det en viss fare for hjulspinn pga effekten :wink:

Mtp at det er antispinn når den er i den modusen, så funker ikke den forklaringen.

Jo det gjør den,sier jo seg sjøl.

Når antispinn kobler inn kuttes motor-effekten for å forhindre videre hjulspinn. Derfor brukes launch-kontrollen på et lavere turtall der hjula ikkje slipper slik at motor kan arbeide seg opp uten avbrudd.

Hjulene slipper på 3800rpm også, ifølge de fleste M3 eiere. Og antispinn fungerer på 7-8000rpm også, den må bare jobbe mer for å forhindre spinning.

Ja...men hvorfor tror du at launch kontrollen er lagt så langt nede i registeret? Fordi ingen eller minimal aktivering av tractionsystemet vil øke akselerasjonen av bilen pga motoren kan unngå kutt i effekten via tenning eller redusert gasspjeldåpning.

• Svar 646
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Det kansje litt å gjøre med hjulspinn,, hvis du dumper clutchen på 7000omd så er det en viss fare for hjulspinn pga effekten :wink:

Mtp at det er antispinn når den er i den modusen, så funker ikke den forklaringen.

Når antispinn kobler inn kuttes motor-effekten for å forhindre videre hjulspinn. Derfor brukes launch-kontrollen på et lavere turtall der hjula ikkje slipper slik at motor kan arbeide seg opp uten avbrudd.

Hjulene slipper på 3800rpm også, ifølge de fleste M3 eiere. Og antispinn fungerer på 7-8000rpm også, den må bare jobbe mer for å forhindre spinning.

Hva tolker du ut av at den jobber hardere for å hindre hjulspinn på 7000omd ? At den har lavere moment derfor spinner den mere?

Skrevet
Hagenisse: Du MÅ lese posten til turbomega! Du akser ikke hardere når du girer ned pga. du er nermere effekttoppen, du akser hardere fordi momentet ut til hjulene er høyre fordi på det lavere giret har du høyre utveksling og dermed multipliseres momentet i motoren med en høyre faktor...

Har du lest? Moment + turtall og effekt forteller jo egentlig det samme.. Det er jo bare mye greiere å se på effektkurven.

Ja, ok... Du kan si det sånn at du akselrerer hardere fordi du har høyre effekt. MEN det hadde ikke hjulpet at du har høyre effekt hvis du ikke hadde hatt høyre utveksling... Og på det giret du girer ned til vil du også akselrere mest på momenttoppen, det er du enig i?

Problemet i diskusjonen her tror jeg er at vi diskuterer teori og praksis om hverandre...

Skrevet

Hva tolker du ut av at den jobber hardere for å hindre hjulspinn på 7000omd ? At den har lavere moment derfor spinner den mere?

At når du dumper clutchen på 7000rpm, så vil du "teoretisk" gå ifra 0-60km\t på 0.1 sek, derfor spinner du. Ikke fordi du har mer eller mindre effekt. Dette kan du prøve med en bil med 100hk også. hold den på turtallsperren og dump clutchen, og se om den spinner. :roll:

Skrevet
Prøv heller hastighet med denne g-måleren da! Hva drar harderst av 2. og 3. gir fra 50-80?

Det er jo bare tull... Det kommer ann på bil og utveksling. Skal man få noe ut av g-måling må man aselrere fra min til maks turtall på ett gir og sammenligne g-målingen med effekt/moment kurvene... Det er samme hvilket gir dette er, men det vil være større variasjoner på g-kreftene i 1. enn f.eks. i 4...

Det vil jo være feil det òg, for når farten stiger, si i andregir, fra 40 opp mot 100, så vil jo luftmostanden begynne å spille såpass inn at selv om effekten tilsier at gkreftene skulle økt, så har motoren mye mindre å kjempe mot ved lav fart, som kan (merk: kan, ikke sikkert den gjør det) føre til at akselerasjonen faktisk er mindre ved effekttoppen enn lavere i turtall der momentet er større. Men det betyr langt ifra at momentet gjør at bilen akselererer fortere!

Og når hagenisse sier "gir ned fra tredje til andre, og kom opp i turtall slik at effekten er større, og se om det går fortere da", så kan dere ikke si at "ja men det er jo ikke noe rart, da er man jo i et lavere gir!" Det er jo nettopp de vi prøver å få fram! Kjør på at lavt gir så man ligger oppe ved effekttoppen! Momentet blir uansett mye større på bakhjulene ved 7000rpm på andregiret enn 5000rpm på tredjegiret!

Ja, du har rett i at jeg ikke har tatt med luftmotstand, rullemotstand ol. For å være sikkre må vi finne noen som har utstyr og kunnskap til å simulere dette på pc.

Og når du snakker om å gire ned snakker du om kjøring i praksis. Men det er ingen automasjon i at du skal ligge oppe på effekttoppen. Dette kommer ann på utveksling og effekt/momentkurve. Men ja, i de fleste tilfeller er det mest effektivt å gire opp mot turtallssperra altså ved effekttoppen. Men det er ikke fordi det er nettopp der effekttoppen er, det er fordi med girutveksling så er det såppas stor forskjell fra gir til gir at selvom momenttoppen på neste gir er mye høyre enn momentet du har oppe ved turtallssperra i giret du ligger i får du mest moment ut til hjulene når du ligger ved turtallssperra... (Ble volsomt klønete skrevet på slutten der!)

Skrevet
Prøv heller hastighet med denne g-måleren da! Hva drar harderst av 2. og 3. gir fra 50-80?

Det er jo bare tull... Det kommer ann på bil og utveksling. Skal man få noe ut av g-måling må man aselrere fra min til maks turtall på ett gir og sammenligne g-målingen med effekt/moment kurvene... Det er samme hvilket gir dette er, men det vil være større variasjoner på g-kreftene i 1. enn f.eks. i 4...

Det vil jo være feil det òg, for når farten stiger, si i andregir, fra 40 opp mot 100, så vil jo luftmostanden begynne å spille såpass inn at selv om effekten tilsier at gkreftene skulle økt, så har motoren mye mindre å kjempe mot ved lav fart, som kan (merk: kan, ikke sikkert den gjør det) føre til at akselerasjonen faktisk er mindre ved effekttoppen enn lavere i turtall der momentet er større. Men det betyr langt ifra at momentet gjør at bilen akselererer fortere!

Og når hagenisse sier "gir ned fra tredje til andre, og kom opp i turtall slik at effekten er større, og se om det går fortere da", så kan dere ikke si at "ja men det er jo ikke noe rart, da er man jo i et lavere gir!" Det er jo nettopp de vi prøver å få fram! Kjør på at lavt gir så man ligger oppe ved effekttoppen! Momentet blir uansett mye større på bakhjulene ved 7000rpm på andregiret enn 5000rpm på tredjegiret!

På mange biler så er maks effekt ikke så lenge etter maks moment. Da vil luftmotstand osv spille veldig liten rolle. Min f.eks har maks moment rundt 4200 og maks effekt på 5400rpm. Dvs at fartsøkningen på mitt 3.gir, med min utveksling, er ~20km\t. Og 2.giret er 15km\t.

Det er ikke nok luftmotstand, til å forårsake så store "svingninger" i resultatet, at man ikke kan stole på det.

Og at momentet er større på 2.giret på 7000rpm enn 5000rpm på tredjegiret, vet du faktisk ikke. På en M3 sugemotor, så vil det antageligvis det ja, men på en turbobil, eller en dieselbil, så er det så mange faktorer, at man kun kan finne det ut, enten ved utregning av faktisk moment, eller g-krefter.

Skrevet

dette er jo et bmw forum, og etter hva jeg har forstått (uten å ha prøvd så sabla mange forskjellige) er bmw turtallsglade biler, dvs at de gjerne vil ha litt turtall for at det skal bli skøy å kjøre. er det ingen andre som opplever bilene sine slik?

og når man så ser på momentkurven til de forskjellige, er denne gjerne nokså flat! på min M60 er det kun 25% forskjell på moment fra tomgang til effekttopp. men den går jo ikke like godt på 1500rpm som på 5000rpm!

hvorfor flytter chiper turtallsperra opp for å hente mere effekt? hvorfor går ikke alle snøskutere på 2000rpm? hvorfor har alle racingmaskiner høyt turtall og masse effekt? hvorfor var det kun snakk om rpm og Kw når jeg hadde motorlære på teknisk fagskole?

vi fikk faktisk kun formel for dreimoment for at spesielt interesserte skulle få sammenlignet med f.eks fiesta'n sin. bare prøv å regn ut momentet i en motor som gir 36 000hp på 92rpm. blir et helt meningsløst tall.

Edit:

men nå kan jeg dessverre ikke være med å krangle mere idag. kommer sterkt tilbake med mere kverrulering i natt, når jeg skal på jobb igjen! :D

Skrevet
kan noen finne bremsepapirer på en 335 bensin og en 335 diesel?

og gjerne en M3 også.

blir veldig mye lettere å vise hvorfor dieselen er raskere enn bensin

Jeg har prøvd, men finner lite...

Skrevet
dette er jo et bmw forum, og etter hva jeg har forstått (uten å ha prøvd så sabla mange forskjellige) er bmw turtallsglade biler, dvs at de gjerne vil ha litt turtall for at det skal bli skøy å kjøre. er det ingen andre som opplever bilene sine slik?

og når man så ser på momentkurven til de forskjellige, er denne gjerne nokså flat! på min M60 er det kun 25% forskjell på moment fra tomgang til effekttopp. men den går jo ikke like godt på 1500rpm som på 5000rpm!

hvorfor flytter chiper turtallsperra opp for å hente mere effekt? hvorfor går ikke alle snøskutere på 2000rpm? hvorfor har alle racingmaskiner høyt turtall og masse effekt? hvorfor var det kun snakk om rpm og Kw når jeg hadde motorlære på teknisk fagskole?

vi fikk faktisk kun formel for dreimoment for at spesielt interesserte skulle få sammenlignet med f.eks fiesta'n sin. bare prøv å regn ut momentet i en motor som gir 36 000hp på 92rpm. blir et helt meningsløst tall.

Edit:

men nå kan jeg dessverre ikke være med å krangle mere idag. kommer sterkt tilbake med mere kverrulering i natt, når jeg skal på jobb igjen! :D

Nå er denne diskusjonen blitt vinklet mer generelt og teoretisk enn praktisk og for bmw.

Vi har vel kommet fram til at utveksling har ""alt" å si...

Kort sagt, motorer som er turtallvillige liker seg på høyt turtall fordi de er gira for det. La oss trekke inn f1 igjen: motoren har flat momentkurve gjennom hele registeret og man vil derfor ha så høyt turtall som mulig/lovelig for å kunne gire den høyt og dermed får multiplisert momentet med så mye som mulig.

Og når man snakker om racingmaskiner er det ofte regler som begrenser slagvolum, innsugsdiameter ol. Dette begrenser da muligheten for masse moment og det kompanseres for med høyt turtall og høy utveksling... Et høyt effekttall er nettop det, et tall som kommer som et resultat av at man vil ha høyt turtall.

Skrevet
kan noen finne bremsepapirer på en 335 bensin og en 335 diesel?

og gjerne en M3 også.

blir veldig mye lettere å vise hvorfor dieselen er raskere enn bensin

Hvor har du det fra at dieselen er raskere? I følge BMWs egne tall er 335i raskere enn 335d. M3 er enda raskere selvsagt.

Skrevet

kjempe bra. hvis dere da ser på tallene så vil dere se at 335 bensin har 250 hk og oppover fra 4000rpm til ca 6800rpm og , mens 335 diesel bare har 2000rpm med over 250hk. tiltross for at bensinen har MYE mer areal under effektkurven er dieselen raskere.

hvorfor?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...