Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og synes faktisk at vi har klart å holde oss greit unna "Du er dum, jeg har rett" poster på de siste sidene iallefall... Hvis noen har oppfattet mine poster sånn så er ikke det meningen.

Jeg prøver bare å stille spørsmål ved påstander jeg ikke forstår.

Vel, helt ærlig ser jeg nå at den siste kommentaren fra min side var litt malplassert, nettopp fordi det har vært en relativt høflig tone på de siste sidene - går vi derimot litt lengre tilbake så er det litt annerledes, spesielt om vi kikker i noen av de eldre trådene det har blitt linket til før.

For øvrig var den orginale kommentaren min om "religiøsitet" rettet mer mot til at det stilles de samme spørsmålene med de samme svarene gang etter gang, men at man likevel ikke greier å bli enige - det til tross for at begge parter egentlig sier mye av det samme, men sier det forbi hverandre.

• Svar 646
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Men en ting Turbo-Tommy, hvorfor er dagens biler giret som de er dersom effekt ikke betyr noe? De er jo ikke giret for å holde momenttoppen - heller ikke automatgirede biler...

For å ha et langt register. Jo lengre man kan akselere på et gir, og utnytte momentfordelen man får med en høyere utveksling, jo "bedre" vil bilen gå.

Pga dieselens egenskaper, kan man ikke kjøre samme register, altså opp til 6-7000 på vanlige biler, og man har derfor en ulempe mtp "tid i akselerasjon" selv om man har mer moment og akselerer hardere. Noe av det problemet med registeret gjenspeiler seg også i utvekslingen på dieselbiler, noe som gjør at de mister moment på hjul, fordi de må ha lavere utveksling på 1-5gir for å ikke ha 150km\t maks på 5.giret.

De er jo ikke giret for å holde momenttoppen, fordi man sjelden eller aldri bruker den når man kjører rett frem på motorvei. Man trenger ikke 500nm for å kjøre i 80 på vanlig vei.

I endel biler så sier folk at de kan kjøre forbi uten å gire ned. Hvorfor det? Jo, fordi de har mye moment på 2-2500rpm, og dette gir en god nok akselerasjon til å kjøre forbi med, mens andre biler som ikke har moment på det turtallet, de må gire ned gjerne 1 og 2 gir, for å få nok "moment" på hjulene via utveksling.

Skrevet

Ja det er blitt snakket en god del rundt hverandre her ja. Ingen tvil om det.

Bare for å få klarhet i det; Nå står iallefal jeg fast på hva som gir kraftigest akselrasjon i et gitt gir, eks. 400nm på 2000o/min eller 400nm på 3000o/min?? Som dere ser av de siste postene mine mener jeg at begge alternativene gir like kraftig akselrasjon siden momentet er likt...

Skrevet

Bare for å få klarhet i det; Nå står iallefal jeg fast på hva som gir kraftigest akselrasjon i et gitt gir, eks. 400nm på 2000o/min eller 400nm på 3000o/min?? Som dere ser av de siste postene mine mener jeg at begge alternativene gir like kraftig akselrasjon siden momentet er likt...

Rett.

bred_Volvo_240_Oyvind_C.jpg

Om man ser på effektkurven og momentkurven på denne bilen. Denne bilen skyter fart som f... på 2500rpm og begynner å spinne, til tross for en laber effekt på 130hk. Det er ingenting som tilsier at den bilen skal begynne å plutselig rive løs hjulene, med en så jevn og fin effektkurve.. Og effektkurven tilsier jo en fin og rolig akselerasjonsøkning.

De fleste som har kjørt en bil med sugemotor og 150hk, vet at den ikke begynner å spinne villt rett frem,når man trakker til på 1.gir, selv om den er lavt giret.

Skrevet

og her stiller jeg meg også. når en ser på G-målinger så ser en at den følger momentkurven helt nøyaktig.

har kjørt drag og pleier faktisk å gire rundt effekttoppen, men det er ene og alene for å havne ned på rundt momenttoppen og samtidig ikke tape for mye tid på turbolag.

tatt over lang strekning gjorde bilen 100 - 200 på ca 10sek med 3-4-5gir

og jaggu gikk det ca samme tid bare på 5 gir uten engang å nå opp til maks effekten. går det egentlig ann?

http://s23.photobucket.com/albums/b382/ ... 007014.flv

http://s23.photobucket.com/albums/b382/ ... 005gir.flv

Skrevet

har kjørt drag og pleier faktisk å gire rundt effekttoppen, men det er ene og alene for å havne ned på rundt momenttoppen og samtidig ikke tape for mye tid på turbolag.

og jaggu gikk det ca samme tid bare på 5 gir uten engang å nå opp til maks effekten. går det egentlig ann?

Da er vi tilbake til utvekslin ol. som har skapt en del missforståelser og rot tidligere i tråden... (Ingen kritikk til deg, har sett at du forstår forskjellen, bare greit å nevne)

Den 100-200 øvelsen din skjønte ikke jeg meg helt på heller.... Kanskje du taper så mye på girskift og turbolag at utvekslingsfordelen ikke veier opp ulempene ved giring...

Skrevet

Da er vi tilbake til utvekslin ol. som har skapt en del missforståelser og rot tidligere i tråden... (Ingen kritikk til deg, har sett at du forstår forskjellen, bare greit å nevne)

Den 100-200 øvelsen din skjønte ikke jeg meg helt på heller.... Kanskje du taper så mye på girskift og turbolag at utvekslingsfordelen ikke veier opp ulempene ved giring...

Han har 1 girskift, og omtrent null turbolag å snakke om. Utvekslingsfordelen, samt "effekten" skulle jo gjort at han, med lavere gir og høyere turtall, skulle komt fortere opp i 200. Med det gjorde det ikke. Det skilte 1sek ca. Og da var han ikke oppe på "maks" effekt en gang, mens han var 2 ganger på den andre videoen, som skulle, ifølge det flere sier her, gitt kjappere akselerasjon.

bred_Cosworth_4x4_Tommy_W.jpg

Spesielt når man tenker på at kurven ser slik ut, og han var oppe i 5500rpm på 5.giret når han hadde 200. Og det tilsvarer "kun" 320hk. Du både ser og hører at bilen akselerer fullt igjen omtrent rett etter girskift.

Skrevet
Effekt er jo enkelt å greit forklart hvor mye kraft (nm) en motor klarer å utvikle over en gitt tid. 400 nm ved 2000 omdreininger vil dermed bety en betydelig lavere kraftlevering fra motoren enn 400 nm ved 3000 omdreininger. Min bil har flat momentkurve fra ca 1500 til ca 3200 omdreininger, men akselererer uten tvil mye bedre på 3200+ enn den gjør på lavere turtall fordi momentet motoren utvikler blir levert mange flere ganger pr tidsenhet. Derfor vil enhver motor alltid levere mest kraft og dermed skape best akselerasjon der hvor effekten er størst.

Og hvordan oppfører den seg etter 3200rpm? Avtar akselerasjonen litt da?

Bilen drar bedre og bedre utover i registeret, men antar den går best fra 4000-4300 o/min, uten at jeg husker det nøyaktig. Sjeldent jeg drar den over det uansett, da den går bra allerede fra bunnen. Er jo et poeng at når jeg setter girkassen i sport drar den lengre ut på girene enn hvis den står i drive. Vil tro det er fordi BMW mener bilen akselererer bedre på høyt turtall enn lavt.

Skrevet

du kan jo se på den videoen med flere gir og se om det er noe lag fra girskift til neste gir er inne. også kan du se på den andre videoen og se hvor høy fart som faktisk må til før den kommer opp på skikkelig moment og begynner å dra. må faktisk opp i rundt 130 før det begynner å skje noe. dvs 30kmt i omtrentlig i "lag".

meningen med videoen var å vise hvordan moment akser kontra effekt. og dette tiltross for at jeg hadde lang moment kurve så var kjøringen rundt momenttoppen klart raskest.

maks moment på ca 4300rpm.

i følge enkelte så er det faktisk ikke mulig det som skjer på filmen.

Skrevet
Effekt er jo enkelt å greit forklart hvor mye kraft (nm) en motor klarer å utvikle over en gitt tid. 400 nm ved 2000 omdreininger vil dermed bety en betydelig lavere kraftlevering fra motoren enn 400 nm ved 3000 omdreininger. Min bil har flat momentkurve fra ca 1500 til ca 3200 omdreininger, men akselererer uten tvil mye bedre på 3200+ enn den gjør på lavere turtall fordi momentet motoren utvikler blir levert mange flere ganger pr tidsenhet. Derfor vil enhver motor alltid levere mest kraft og dermed skape best akselerasjon der hvor effekten er størst.

Bilen drar bedre og bedre utover i registeret, men antar den går best fra 4000-4300 o/min, uten at jeg husker det nøyaktig. Sjeldent jeg drar den over det uansett, da den går bra allerede fra bunnen. Er jo et poeng at når jeg setter girkassen i sport drar den lengre ut på girene enn hvis den står i drive. Vil tro det er fordi BMW mener bilen akselererer bedre på høyt turtall enn lavt.

Vil oppfordre deg til å dra den ut på f.eks 3.gir ifra 1000-4500rpm, og kjenne etter om akselerasjone avtar utover :wink:

Skrevet

Selvom dette har vært repetert maange ganger før, må jeg si det igjen! Grunnen til at den drar lengre i sport er IKKE fordi bilen drar best der, den drar bedre(har mer moment på hjula) der ift. det turtallet den havner på i neste gir (fordi neste gir har lavere utvekslin, dvs. momentet fra motoren multipliseres med en lavere faktor).

Skrevet

Vil oppfordre deg til å dra den ut på f.eks 3.gir ifra 1000-4500rpm, og kjenne etter om akselerasjone avtar utover :wink:

I 3. gir får man så stor fart at luftmotstand og rullemotstand blir en høyst tilstedeværende faktor, så det vil ikke forklare noe som helst, men jeg har prøvd forskjellen på aks fra 80-120 i 3., 4. og 5. gir, og det er ingen tvil om at bilen går best i 3.. Det kan man jo også se på de fleste tester av biler i f.eks. Auto Motor & Sport at når de kjører mellomaks fra f.eks. 60-100 i forskjellige gir så oppnås stort sett alltid kjappest aks i det laveste av girene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...