Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Vi snakker ikke om hvilken turtall som er optimalt å gire på(i ditt tilfelle er det sannsynligvis turtallsperra og ikke effektoppen btw.) Men på hvilket turtall i et bestemt gir bilen akselrerer kraftigest...

Nuvel? Tråden startet faktisk med hvordan man skulle gire.. Og stort sett er det best å dra litt forbi effekttoppen slik at man totalt sett havner i området der bilen utvikler mest effekt. Noen som fortsatt er uenige?

Og biler har faktisk en girkasse, så den må selvsagt være med i beregningen. Aks i et gitt gir er totalt uinteressant.

400 nm på 7000rpm er bedre enn 1000nm på 2000rpm - hvis formålet kun er at det skal gå fort..

Når posten har gått over 20 sider ser jeg det som sannsynelig at topic kan ha endra seg litt, men ok, JEG snakker ikke om hvilket turtall det er optimalt å gire på...

Og ja det er som oftest best å gire litt over effekttoppen/rundt turtallssperra, men det er ikke fordi det er nettop ved effekttoppen, det er fordi du har høyre utveksling enn på neste gir og da får mer moment ut av kassa enn du gjør på momenttoppen på neste gir...

Og hva mener du med "skal gå fort" kraftig akselrasjon, fort rundt en bane eller høy hastighet?

• Svar 646
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Er jo et poeng at når jeg setter girkassen i sport drar den lengre ut på girene enn hvis den står i drive. Vil tro det er fordi BMW mener bilen akselererer bedre på høyt turtall enn lavt.

Dette gir også mening i momentverdenen - momentet ut på hjulene (gjennom girkasse og diff) blir sannsynligvis lavere i det neste giret uansett turtall.. derfor vil man egentlig alltid dra ut girene enten man tror det er momentet eller effekten som aksellererer bilen.

bilen aksellerer jo bedre også hvis man treffer gunstig rpm på neste kurve ved girskift.

det handler ikke om å "tro", man skal vite at det er momentet som driver bilen din. basta bom. ferdig. endut.

Skrevet
hva skal man med trinnløs utveksling? mener du et enkelt gir? jeg ser ikke helt hvorfor du isåfall drar frem girløse biler i denne diskusjonen. jeg har ikke problemer med at bilene mine blir levert uten kasse...

Totalt trinnløs utveksling. Da jobber motoren på maks effekt hele tiden. Og en 0,5 liters motor med 200hk vil gå akkurat like bra som et 6,3 liters NM-monster som også bare har 200hk.. (dvs, hvis kassen er satt opp slik, noe den neppe vil være i normalt bruk..)

Det finnes jo allerede slike kasser (CVT), men hvor godt de fungerer aner jeg ikke.. Det blir uansett kun dratt frem for å få frem et poeng..

Dette har jo akkurat blitt motbevist...

Skrevet
Og ja det er som oftest best å gire litt over effekttoppen/rundt turtallssperra, men det er ikke fordi det er nettop ved effekttoppen, det er fordi du har høyre utveksling enn på neste gir og da får mer moment ut av kassa enn du gjør på momenttoppen på neste gir...

Vi er vel egentlig enige. Momentet ut av kassa som teller. Og det blir høyest hvis man holder seg rundt effektoppen.

Turbo-tommy, jaha?

Skrevet

Vi er vel egentlig enige. Momentet ut av kassa som teller. Og det blir høyest hvis man holder seg rundt effektoppen.

Turbo-tommy, jaha?

Har du sett videoene?

Man har ikke mer moment ut av kassen på samme gir, på effekttoppen. Mest moment har man, på momenttoppen. Om du sammenligner effekttoppen på 2.gir, og momenttoppen på 3.gir derimot så stiller det seg annerledes.

Skrevet

Turbo-tommy, jaha?

Ikke for å kverulere, men nei. Det blir høyre hvis man holder seg rundt effekttoppen/turtallssperra på et gir iforhold til det turtallet du havner på i neste gir. Tenker vi inne det første giret er momentet ut av kassa høyest på momenttoppen.

Man snakker vi om aks. over flere gir så er det ofte gunstiges å dra den tilsperra ja...

Skrevet

hehe, her har det skjedd litt siden jeg tok kveld. ;)

men nå ser det jo ut til at alle drar den opp mot sperra før de girer?

så da kan det vel være dundrende likegyldig om de gjør det fordi bilen har mest effekt der, eller om det er forde noen tror at de gjør det fordi den havner på momenttoppen på neste gir..

dette G-måler tøvet skjønner jeg ikke at dere gidder å mase så mye om. de første 2 girene går det uansett for kjapt til at man klarer å se forskjell på f.eks 3500 og 4500rpm, og kommer du opp i 3dje gir har luftmotstand økt så mye at g-krefter blir meningsløst.

og et lite spørsmål, om effekt ikke har NOE å si, hvorfor har det seg slik da at rallybiler faktisk er begrenset på antall hk? hadde det vært momentet som dro bilen opp i fart hadde vel begrensningen vært der? jeg har ihvertfall aldri hørt om en motorsport med begrensninger innen nm..?

Skrevet
hehe, her har det skjedd litt siden jeg tok kveld. ;)

men nå ser det jo ut til at alle drar den opp mot sperra før de girer?

så da kan det vel være dundrende likegyldig om de gjør det fordi bilen har mest effekt der, eller om det er forde noen tror at de gjør det fordi den havner på momenttoppen på neste gir..

dette G-måler tøvet skjønner jeg ikke at dere gidder å mase så mye om. de første 2 girene går det uansett for kjapt til at man klarer å se forskjell på f.eks 3500 og 4500rpm, og kommer du opp i 3dje gir har luftmotstand økt så mye at g-krefter blir meningsløst.

og et lite spørsmål, om effekt ikke har NOE å si, hvorfor har det seg slik da at rallybiler faktisk er begrenset på antall hk? hadde det vært momentet som dro bilen opp i fart hadde vel begrensningen vært der? jeg har ihvertfall aldri hørt om en motorsport med begrensninger innen nm..?

Ja du har gått glipp av mye morro :P

Mulig at G-krefter opplegget ikke holder vann, men har du teori som motbeviser det?

Er du sikker på at WRC er begrensa på effekt, trodde det var ristriktoren som begrensa de jeg. Altså de får mindre luft, mindre kraftig eksplosjon i sylindrene og mindre moment... Men er ikke helt inni regelverket, ser bare at teamene oppgir effekt i xxxhp+. Hvorfor plussen hvis de har et fastsatt tak?

Skrevet

Det vet jeg ikke, men hvorfor er det hk-avgift?

Jeg vil GJERNE høre din, og crzywiz som mener at jeg er helt skrullete, kan forklare hvordan en sierra cosworth, med 340hk maks, kan slå en E46 M3 100-200, både på å dra den gjennom 5.gir, hvor han topper 320hk maks, selv om M3`en bruker alle "hk" den har, gjennom alle gir.

For å oppsummere.

E46 M3 bruker ca 12.5-13 sek ifra 100-200 ved å bruke maks effekt gjennom alle gir.

Sierra Cosworth bruker 9.5-10sek ved å bruke 340hk gjennom girene.

Sierra Cosworth bruker 10.5-11sek, ved å ALDRI bruke mer enn 320hk. Dvs, den går ifra 150-320hk, og er FREMDELES 1.5-2sek kjappere enn en E46 M3 under full akselerasjon.

Takk.

Skrevet
Jeg vil GJERNE høre din, og crzywiz som mener at jeg er helt skrullete, kan forklare hvordan en sierra cosworth, med 340hk maks, kan slå en E46 M3 100-200, både på å dra den gjennom 5.gir, hvor han topper 320hk maks, selv om M3`en bruker alle "hk" den har, gjennom alle gir.

Hvis den gjør det; fordi snitteffekten er høyere (.. og bilen er lettere, har mindre luftmotstand, blabla..)

Skrevet
Mulig at G-krefter opplegget ikke holder vann, men har du teori som motbeviser det?

G-krefter holder vann. G-krefter er også kalt fysiske lover, og kan ikke tukles med, forandres på , og er helt urokkelig. G-krefter er fast, uansett om det er opp eller ned, frem eller tilbake, side til side osv.

Det er like fysisk som tyngdekraften, og du har vel fremdeles ikke sett griser fly? :wink:

Skrevet

skal jeg være helt ærlig har jeg ikke peiling på hva begrensningene er. leste bare tidligere i tråden at de var begrenset til hk. antok at vedkomne visste hva han snakket om.

teori som motbeviser g-kraft greia? var det det du mente?

vel, jeg har kjørt en del skyline med g-kraft måler, og den går jo alle veier til du kommer opp på et gir hvor du faktisk kan følge med igjennom hele registeret, og da har man så høy fart at luftmotstanden blir en alt for stor faktor til å kunne ignorere.

samt ser jeg jo på min egen bil, klart og tydelig, at om jeg ikke bruker kickdown (som girer ned 2 gir) må jeg vente til jeg kommer godt opp på turtall (3500-4000rpm), selv i hastigheter på rundt 100-120km/h, før akselerasjonen kommer. og da har jeg over 300nm i hele registeret.

dette er ikke snakk om psykisk akselerasjon, men du merker det ganske godt når effekten kommer midt i en forbikjøring.

Skrevet

Hvis den gjør det; fordi snitteffekten er høyere (.. og bilen er lettere, har mindre luftmotstand, blabla..)

Du har ingen forklaring. Hvordan skal snitteffekten være høyere? Hvordan skal snitt effekten være høyere når han går ifra 150-320hk 100-200, mens E46 M3 stort sett ligger på 343hk hele tiden? det er snakk om flere sekunder her.

Og du mener seriøst at en gammel sierra cosworth har mindre luftmotstand enn en ny og aerodynamisk M3?

Bilen er 1450kg ca, m3 er 1500.

Og for å legge til, så er Cosworthen 4wd, og har større drivverkstap.

Skrevet

Joda jeg skjønner det, men jo høyre hastighet jo mer krefter som jobber motsatt vei(rullemotstand og vind) uten at jeg har noe formening om det har noe å si for utfallet.

Det jeg tenker er at hvis man kan bevise noe teoretisk og generelt er det ikke diskuterbart, mens et eksempel på at ting er sånn og sånn fordi du ser det i det eksempelet er en mer usikker måte å bevise noe på siden det KAN være ting som endrer resultatet...

Når det er sagt så virker det som jeg har samme oppfattning som det når det gjelder dette temaet...

Skrevet
skal jeg være helt ærlig har jeg ikke peiling på hva begrensningene er. leste bare tidligere i tråden at de var begrenset til hk. antok at vedkomne visste hva han snakket om.

teori som motbeviser g-kraft greia? var det det du mente?

vel, jeg har kjørt en del skyline med g-kraft måler, og den går jo alle veier til du kommer opp på et gir hvor du faktisk kan følge med igjennom hele registeret, og da har man så høy fart at luftmotstanden blir en alt for stor faktor til å kunne ignorere.

samt ser jeg jo på min egen bil, klart og tydelig, at om jeg ikke bruker kickdown (som girer ned 2 gir) må jeg vente til jeg kommer godt opp på turtall (3500-4000rpm), selv i hastigheter på rundt 100-120km/h, før akselerasjonen kommer. og da har jeg over 300nm i hele registeret.

dette er ikke snakk om psykisk akselerasjon, men du merker det ganske godt når effekten kommer midt i en forbikjøring.

Hvordan VET du at det ikke er psykisk akselrasjon? Sliter litt med å stole på følelser... Er typen som vil vite teorien bak det :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...