S.Hafsmo Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 dette er jo et vanskelig tema å diskutere egentlig. spesielt med tanke på at mye nm som regel tilsvarer mye hk. vanskelig å ha den ene uten den andre. foruten om div. utskudd som den gamle mustangen min med 360nm og 140 hk. gikk ikke akkurat som en rakett..
hagenisse Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Du har ingen forklaring. Hvordan skal snitteffekten være høyere? Hvordan skal snitt effekten være høyere når han går ifra 150-320hk 100-200, mens E46 M3 stort sett ligger på 343hk hele tiden? det er snakk om flere sekunder her. Eh, for det første sammenligner du noen videoer... For det andre, M3'n har 343hk på 7900rpm eller så. Den har ikke 343hk når den er nede på 5000. Jeg gidder ikke å begynne regne på det og har heller ikke nok info, men hvis sierraen faktisk er raskere, så får den mer effekt i bakken.
S.Hafsmo Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Hvordan VET du at det ikke er psykisk akselrasjon? Sliter litt med å stole på følelser... Er typen som vil vite teorien bak det om man titter ut sideruta når du er på vei forbi, når maskinen begynner å komme opp i turtall, ser du at akselerasjonen øker.
Turbo-Tommy Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 samt ser jeg jo på min egen bil, klart og tydelig, at om jeg ikke bruker kickdown (som girer ned 2 gir) må jeg vente til jeg kommer godt opp på turtall (3500-4000rpm), selv i hastigheter på rundt 100-120km/h, før akselerasjonen kommer. og da har jeg over 300nm i hele registeret. dette er ikke snakk om psykisk akselerasjon, men du merker det ganske godt når effekten kommer midt i en forbikjøring. Du må vente til 3500-4000 ja, fordi da har du MAKS moment. Altså det er da bilen begynner å akselerere for fullt.
hillmar Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Hvordan VET du at det ikke er psykisk akselrasjon? Sliter litt med å stole på følelser... Er typen som vil vite teorien bak det om man titter ut sideruta når du er på vei forbi, når maskinen begynner å komme opp i turtall ser du at akselerasjonen øker. For alt jeg vet kan dette komme av at høyre fart forsterker synsinntrykket. Men skal ikke sitte her å påstå at du lyver... Du kan heller svare meg på hvorfor 400nm og 3000o/min skal akselrere kraftigere enn 400nm og 2000o/min... Forutsatt lik bil og utveksling
S.Hafsmo Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 er bare 50nm forskjell fra 1500rpm til 4000 da. og kanskje 150hk forskjell. er jo ikke noe magisk som skjer i en motor på momenttoppen. om kurven er flat skulle man ikke merke en dritt forskjell over hele registeret. har enda til gode å kjøre en bil som oppfører seg likt på 2000 og 5000rpm.
Turbo-Tommy Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Eh, for det første sammenligner du noen videoer... For det andre, M3'n har 343hk på 7900rpm eller så. Den har ikke 343hk når den er nede på 5000. Jeg gidder ikke å begynne regne på det og har heller ikke nok info, men hvis sierraen faktisk er raskere, så får den mer effekt i bakken. Helt feil. Du vil virkelig ikke innrømme det du. Ja, og video som bekrefter faktisk akselerasjon er ikke god nok? M3 har stort sett godt over 300hk ifra 6-8000rpm, og det er der han ligger i videoen. Den er faktisk raskere, med 3sek ca i den videoen har går gjennom 3 og 4.gir, og 2sek når han kun har 5.gir. Hvordan skal en Sierra Cosworth med 4wd og 340hk, akkurat det samme som M3, faktisk få så mye mer effekt ned i bakken, at den akselerer flere sekunder kjappere ifra 100-200?
Turbo-Tommy Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 er bare 50nm forskjell fra 1500rpm til 4000 da. og kanskje 150hk forskjell. er jo ikke noe magisk som skjer i en motor på momenttoppen. om kurven er flat skulle man ikke merke en dritt forskjell over hele registeret. har enda til gode å kjøre en bil som oppfører seg likt på 2000 og 5000rpm. Det har litt med følelsen å gjøre også, av turtall, fart osv. kjerringen sin 320i med 150hk, går ikke noe bedre uansett hvilket turtall. Den drar stort sett jevnt hele veien. Om du måler hvor lang tid du bruker 20-40, 20-60, 40-60 osv på samme giret, så kan du sammenligne tidene, og finne ut om det faktisk er så stor forskjell
S.Hafsmo Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 For alt jeg vet kan dette komme av at høyre fart forsterker synsinntrykket. Men skal ikke sitte her å påstå at du lyver... Du kan heller svare meg på hvorfor 400nm og 3000o/min skal akselrere kraftigere enn 400nm og 2000o/min... Forutsatt lik bil og utveksling det er selvfølgelig vanskelig å forklare sånt, men om du ligger bak en bil med god pedal i høyt gir, og prøve å komme forbi, så når bilen kommer litt opp i turtall skvetter man plutselig forbi (litt overdrevet skrevet). hvorfor den akselererer bedre er fordi man har mye høyere effekt på 3000rpm med 400nm enn på 2000rpm med 4000nm
Turbo-Tommy Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 hvorfor den akselererer bedre er fordi man har mye høyere effekt på 3000rpm med 400nm enn på 2000rpm med 4000nm Den akselerer ikke bedre. Dette har blitt motbevist. Det vet du like godt som meg. Om du ikke vil innse det, greit, fakta står lenger oppe...
S.Hafsmo Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Det har litt med følelsen å gjøre også, av turtall, fart osv. kjerringen sin 320i med 150hk, går ikke noe bedre uansett hvilket turtall. Den drar stort sett jevnt hele veien. Om du måler hvor lang tid du bruker 20-40, 20-60, 40-60 osv på samme giret, så kan du sammenligne tidene, og finne ut om det faktisk er så stor forskjell du kan jo ikke måle noe sånt da. og når jeg tenker meg om, er det en bil som går like "bra" over hele registeret. og det er mamma sin 79' Volvo 245DL stasjonsvogn. den går like jævla dårlig på alle turtall. og forresten, jeg skal kjøpe meg båt denne sommeren, hvordan skal jeg finne ut hva jeg skal ha av motor når ingen oppgir dreimoment på motorene?
hagenisse Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Ja, og video som bekrefter faktisk akselerasjon er ikke god nok? Nei, faktisk ikke. Hvordan skal en Sierra Cosworth med 4wd og 340hk, akkurat det samme som M3, faktisk få så mye mer effekt ned i bakken, at den akselerer flere sekunder kjappere ifra 100-200? Da skal du få lov å komme med forklaringen da?
S.Hafsmo Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Den akselerer ikke bedre. Dette har blitt motbevist. Det vet du like godt som meg. Om du ikke vil innse det, greit, fakta står lenger oppe... hvem er "vi"? og hvor i svarten har du motbevist det? at du finner en video av en kjapp volvo beviser vel ingen ting? hadde jeg hatt tilgang til noen former for videoer på nettet her ombord kunne jeg sikkert funnet en rx7 eller S2000 uten noen form for dreimoment som kjører fra en momentsterk volvo..
hagenisse Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 og forresten, jeg skal kjøpe meg båt denne sommeren, hvordan skal jeg finne ut hva jeg skal ha av motor når ingen oppgir dreimoment på motorene? Eller hvorfor deler man ofte opp biler etter vekt/effekt, og ikke vekt/moment?
S.Hafsmo Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Hagenisse: det er fordi at de som skriver sånt vet ikke hva de snakker om!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå