Terje320d Skrevet Juni 11, 2009 Skrevet Juni 11, 2009 Noen som vet noe om fjerning av disse? Den fremste, helt inntill turbo'n og den litt lengre bak? Kan det komme feil på lambda om jeg fjerner den fremste og sveiser inn nytt rør? Lambda står jo mellom turbo og første cat. Kanskje noen har gjort dette før??
FBreks Skrevet Juni 11, 2009 Skrevet Juni 11, 2009 jeg henger meg også på denne. får man noe ut av og fjerne "kattene"
Terje320d Skrevet Juni 11, 2009 Forfatter Skrevet Juni 11, 2009 Var innom Svendsen eksos i trondheim og hørte litt der i dag.. men de ville ikke fjerne annet en mulig den bakerste "under bordet". Han mente også at det var mye demping i den første, slik at om denne ble fjernet skulle effekten bli bedre. Noen som kan bekrefte dette? Men at Lambda kanskje kunne begynne og tulle litt. Noen jeg har snakket med mener også at "turbolyden" skal høres mye bedre om man fjerner disse katalysatorene. Bakpotte hjelper også etterpå. Minus er vel at kanskje bilen ikke går igjennom EU-kontroll pga avgass etterpå. Men om man da kjenner noen, bruker et crap verksted som ikke sjekker dette, eller ordner innfestninger når man plukker bort delene. Så det er fort gjort å bytte om til evnt. EU kontroll:)
Fredrik Skrevet Juni 11, 2009 Skrevet Juni 11, 2009 Jeg ville ikke begynt å tukle med den fremre delen av avgassystemet på en moderne dieselbil som E46 320d iom. at M47 motoren (spesielt med common-rail) er en relativt avansert konstruksjon. Det er mange ting som kan gå galt (avgassene er nevnt) og da blir det helt sikkert ikke bedre av at man fjerner katalysatoren... spesielt den fremre. Husk at samtlige versjoner av M47 motoren (dog ikke 318d) var state of the art da de kom på markedet. Det er ganske sikkert ikke verdt bryderiet... knapt noen effektøkning, endret motorkarakteristikk (mindre motstand gir dårligere moment) og sjansen for å løpe inn i problemer med motoren øker. Det er dessverre nok av latente problemer med eldre E46 320d modeller om man ikke selv skal påføre bilen ekstra problemer også. Behold bilen mest mulig original hvis du ønsker en holdbar bil... og ikke minst salgbar bil ved en senere anledning.
Terje320d Skrevet Juni 11, 2009 Forfatter Skrevet Juni 11, 2009 Ok.. Hva med bakpotta da "Fredrik"? Hører når jeg ruser motoren at det bygger seg trykk der, som kommer ut som et litte "poff" når jeg slipper gassen. Kan det hjelpe med annen bakpott kanskje?
Fredrik Skrevet Juni 11, 2009 Skrevet Juni 11, 2009 Ok.. Hva med bakpotta da "Fredrik"? Hører når jeg ruser motoren at det bygger seg trykk der, som kommer ut som et litte "poff" når jeg slipper gassen. Kan det hjelpe med annen bakpott kanskje? Bakpotten er mindre kritisk å endre, men mer effekt får du neppe. Lydbildet kan bli mer interessant, men dog ikke i vesentlig i all den tid det er begrenset hva en firesylindret dieselmotor kan gi av godt lydbilde. Estetisk har du imidlertid mye å gå på med et par doble rør. En dieselbil er en dieselbil... det handler mer om økonomi enn om sportsbilfølelse.
Terje320d Skrevet Juni 11, 2009 Forfatter Skrevet Juni 11, 2009 Ok.. Hva med bakpotta da "Fredrik"? Hører når jeg ruser motoren at det bygger seg trykk der, som kommer ut som et litte "poff" når jeg slipper gassen. Kan det hjelpe med annen bakpott kanskje? Bakpotten er mindre kritisk å endre, men mer effekt får du neppe. Lydbildet kan bli mer interessant, men dog ikke i vesentlig i all den tid det er begrenset hva en firesylindret dieselmotor kan gi av godt lydbilde. Estetisk har du imidlertid mye å gå på med et par doble rør. En dieselbil er en dieselbil... det handler mer om økonomi enn om sportsbilfølelse. Hmm.. Noen som fortalte meg av hvis en tok bort kat og endret bakpotte. Skulle turbolyden komme mere frem. Kan dette stemme da?
Fredrik Skrevet Juni 11, 2009 Skrevet Juni 11, 2009 Hmm.. Noen som fortalte meg av hvis en tok bort kat og endret bakpotte. Skulle turbolyden komme mere frem. Kan dette stemme da? Hva mener du med turbolyd ?... Turboen demper eksoslyden ganske betydelig og lydbildet fra bakpotten har derfor naturlig en dypere tone enn på en bil uten turbo. Hvis du tenker på lyden fra selve turboen handler det mer om hva som skjer i motorrommet. Noen monterer et annet filter på motoren for å få frem mer lyd, men det gir ikke mer effekt. Umiddelbart virker det som om det du har blitt fortalt gjelder for god gammeldags hobbytrimming av bensinmotorer uten turbo.
Terje320d Skrevet Juni 11, 2009 Forfatter Skrevet Juni 11, 2009 Hva mener du med turbolyd ?... Turboen demper eksoslyden ganske betydelig og lydbildet fra bakpotten har derfor naturlig en dypere tone enn på en bil uten turbo. Hvis du tenker på lyden fra selve turboen handler det mer om hva som skjer i motorrommet. Noen monterer et annet filter på motoren for å få frem mer lyd, men det gir ikke mer effekt. Umiddelbart virker det som om det du har blitt fortalt gjelder for god gammeldags hobbytrimming av bensinmotorer uten turbo. Ok.. Da ble det mindre morro og få fjernet kat og stasj.. mulig jeg tar den ut og renser da. Kan jo hende den er sotet en del.
Terje320d Skrevet Juni 11, 2009 Forfatter Skrevet Juni 11, 2009 Ok.. Da blir det morgendagens utfordring:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå