Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Opplever at bilen nykker litt av og til og har også fått feilmelding på sensor på eksos ved et par anledninger (luftmengdemåler er 6 mnd gammel) så tenkte at jeg i helga skulle demontere og rense EGR-ventilen. Etter hva jeg forstår er det bare å løsne de to slangene som går inn på den og skru den løs. Hva er det eksakt jeg renser av den? (det blir kanskje innlysende når jeg åpner den?) Skraper man bort møkka som har lagt seg der og så går over med en eller annen form for rens? Hva kan man skrape og hva må renses med veske evt.? Kan man benytte f.eks. 5-56 og spyle så rent man får det? Noe man skal være forsiktig med eller obs på?

På forhånd takk for hjelpen!

Skrevet
Opplever at bilen nykker litt av og til og har også fått feilmelding på sensor på eksos ved et par anledninger (luftmengdemåler er 6 mnd gammel) så tenkte at jeg i helga skulle demontere og rense EGR-ventilen. Etter hva jeg forstår er det bare å løsne de to slangene som går inn på den og skru den løs. Hva er det eksakt jeg renser av den? (det blir kanskje innlysende når jeg åpner den?) Skraper man bort møkka som har lagt seg der og så går over med en eller annen form for rens? Hva kan man skrape og hva må renses med veske evt.? Kan man benytte f.eks. 5-56 og spyle så rent man får det? Noe man skal være forsiktig med eller obs på?

På forhånd takk for hjelpen!

Dette skulle ikke være nødvendig... vår 2003 E46 318d Touring har nå kjørt 212000 Km og motoren går som den alltid har gjort. Vi har aldri hatt problemer med hverken EGR ventilen eller annet som kan påvirke motorens ytelser. Jeg tror problemet er at disse dieselmotorene må kjøres på høyere turtall (2500 rpm +) over lengre strekninger med belastning av og til (typisk svenske/danske motorveier og Autobahn). Hvis de kun kjøres i Norge soter de ganske enkelt til... og dette forsterkes av vinterkjøring der motoren ikke blir skikkelig varm.

Hvor langt har din bil kjørt og hva slags type kjøring blir den normalt utsatt for ?

Skrevet
innbiller meg at det er et større problem på 320d enn 318d pga større effektuttak! Motoren er vel ganske identisk.

Nja... ikke helt... E46 318d kom med to forskjellige varianter av M47D20 motoren... med og uten common-rail. Uten common-rail er den temmelig identisk med E46 320d med 136 HK... dog med litt lavere effekt og med en annen høytrykkspumpe. Med common-rail er E46 318d mer lik E46 320d med 150 HK, men den har bl.a en annen og mindre turbo.

E46 318d og E46 320d uten common-rail har i tillegg motorer som har et volum på 1951 cm3... E46 318d og E46 320d med common-rail har motorer med et volum på 1995 cm3.

Jeg tror imidlertid at mine betraktninger generelt gjelder for alle moderne dieselmotorer... dette på bakgrunn av alt jeg har lest om moderne dieselmotorer. Sikker er jeg imidlertid ikke, men folk som kjører virkelig langt med disse bilene rapporterer om få problemer med motorene... det handler mest om gearkasser og mystiske lyder/vibrasjoner fra bilen.

Skrevet

Dette skulle ikke være nødvendig... vår 2003 E46 318d Touring har nå kjørt 212000 Km og motoren går som den alltid har gjort. Vi har aldri hatt problemer med hverken EGR ventilen eller annet som kan påvirke motorens ytelser. Jeg tror problemet er at disse dieselmotorene må kjøres på høyere turtall (2500 rpm +) over lengre strekninger med belastning av og til (typisk svenske/danske motorveier og Autobahn). Hvis de kun kjøres i Norge soter de ganske enkelt til... og dette forsterkes av vinterkjøring der motoren ikke blir skikkelig varm.

Hvor langt har din bil kjørt og hva slags type kjøring blir den normalt utsatt for ?

Det er mulig at det ikke er nødvendig, men jeg har lest om andre med tilsvarende symptomer som meg og fått anbefaling om å rense denne ventilen basert på "problemet". Motorer jeg har sett på amerikanske og britiske sider har gått fra under 100.000km og oppover.

Min har gått 125.000km og jeg har hatt den de siste 35.000km. Da har det hovedsakelig vært småkjøring i Oslo og enkelte turer til Gudbrandsdalen (i altfor mange 70-soner...) som er 30 mil hver vei. Kan også legge til at første gang varsellampa kom var ifbm. at jeg med kald motor gjorde for mange forsøk på å komme opp en sørpete bakke i påska (kom opp til slutt da ;) ). Kjørte bilen godt varm og blåste ut da og fjerna feilen. Men, synes den har gått litt ujevnt ved litt pådrag på lave turtall i det siste og varsellampa har dukka opp et par ganger de siste par ukene.

Edit: Glemte å si at det er vel M47N jeg har (2004 320d 150hk common rail).

Skrevet

Dette er ganske normalt med mye småkjøring osv. på mange dieselmotorer. Bare plukk av ventilen og skrap ut det meste av sotet med et skrujern, evt. sprut inni litt 5-56, det skader ikke. :P

Diesel er også fint for å rense for sot, men det holder lenge med 5-56.

Det som er problemet er at mye sot fra dieseileksosen samler seg på det smaleste og gjør at ventilen rett og slett kan sette seg fast i sotet. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...