Gå til innhold

Risting i Ratt på E46 - Hvilken foring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har hatt risting ved nedbremsing så skiftet like greit skivene. Dessuten ene calipperen da det ikke gikk ut for å få inn bremsekloss. nå har det begynnt bittelitt igjen og ser på slitasjen på den høyre siden at det er begynnt å slites ujevnt med 3cm intervall. så tenker jeg må skifte høyre calippere også. tenkte skrive det hvis noen leser tråden og har risting ved nedbremsing. lykke til

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Det må jeg få sjekket! Takk for tips.

Jeg byttet stab.stag foringer i dag og ristingen er der ennå, men kikket samtidig litt på opphenget til bærearmene forran og mulig jeg har funnet synderen(e) i bakre bærearmsforing, kanskje...

De som står montert liggende i bilens lengderettning.

Skrevet

Fikk det for meg at jeg like godt skifter ALT av foringer og kuler på bærearmene.

Siden bilen akkurat har rundet 100.000 nå så kommer vel foringer og kuler en etter en nå tenker jeg...

Men etter bytte av bærearm med indre kule, kingbolt og bakre bærearmsforing må/bør jeg da ta en hjulstilling?

Skrevet

har du byttet lenkearmen jeg pratet om? Høres veldig ut som den på en av sidene. Hjulstillingskontroll ville jeg si du må ta.

Hvorfor ikke bare sende den på verksted istedet for å knote og prøve og feile? Blir nesten dyrere det..

Skrevet

Synes du burde titte nøyere på demperene dine. Jeg hadde mange av de samme symptomene som du beskriver og det viste seg at begge demperene bak var røket.

Skrevet
har du byttet lenkearmen jeg pratet om? Høres veldig ut som den på en av sidene. Hjulstillingskontroll ville jeg si du må ta.

Hvorfor ikke bare sende den på verksted istedet for å knote og prøve og feile? Blir nesten dyrere det..

Lenkarmene er i bestilling hos BMW for jeg vet at den på venstre side foran er gåen. Har den typiske "klikkingen" på brostein.

Men verksted... jaja ville prøve stab.stag foringen og lenkarmene først.

Etter noen dager med nye stab.stag foringer er faktisk ristingen blitt bedre men ikke helt borte ennå, så jeg nærmer meg! :)

Har byttet til gule bilstein dempere hele veien rundt for 6 mnd. siden så jeg tror ikke det er de, men skal se etter lekk der også...

Skrevet

Lenkarmene er i bestilling hos BMW for jeg vet at den på venstre side foran er gåen. Har den typiske "klikkingen" på brostein.

Men verksted... jaja ville prøve stab.stag foringen og lenkarmene først.

Etter noen dager med nye stab.stag foringer er faktisk ristingen blitt bedre men ikke helt borte ennå, så jeg nærmer meg! :)

Det høres bra ut. Får håpe det blir i orden da :D Kjedlig å ikke finne feilen.

Skrevet

Jeg hadde også dette problemet på min E46, kjøpte like gjerne begge bærearmer, "bikkjebein" og ytre + indre endeledd nye, nå er den frisk som en fisk ;)

Å skifte litt og litt i forstillnga er bare noe tull, om ei kule blir dårlig er neste rett rundt hjørnet. Skift alt og ta kontroll så har du en bra bil i flere nye år! :D

Skrevet

Er akkurat slik jeg har tenkt også, bytter man det ene så kommer det andre rett etterpå... :) Helt typisk det.

Venter på lenkarmer fra BMW og komplette bærearmer med indre/ytre kule og bakre foring fra turnermotorsport.

Skal også bytte servo olje, bruker sug-opp-og-fyll-på-gang-på-gang metoden.

Funker det, gidder ikke drenere hele systemet.

...og rett etterpå kommer vel styrestagene tenker jeg!? :D

Skrevet
har du byttet lenkearmen jeg pratet om?

Byttet disse i går men ingen forrandring på hverken risting i ratt eller "klikkingen" fra venstre forran... selv om de kjentes veldig løs ut i kuleleddet.

Så da gjenstår bærearmer med alle tilbehør! :)

Har blitt fortalt at denne dunkingen/klikkingen kan også komme av indre styreleddkule!?

Tror mer på topplager på dempere men men...

Skrevet

Har du sjekka lenkarmene til stabilisatorstaget bak, har opplevd at transmisjon av lyd gjør at du blir lurt til å lete feil plass.

Ytre kule på bærearmene foran er ofte en synder som kan være vanskelig å finne nå den bare er litt slitt, siden den sitter i gummiforing og flekser litt pga dette. Jekk opp bilen slik at hjulet henger fritt hold endene på hjule med grep ca kl 6 og 12 og rikk i hjulet uten å bruke for mye krefter, du vil da kjenne om kulen er slitt siden du ikke belaster gummien som kula sitter i.

For test av styrekule har du fortsatt hjulet oppjekka og holder grep ca kl 3 og 9 og rikk frem og til bake du kan da kjenne eller se vilken kule som er slitt. Det kan være greit at det andre hjulet står på bakken siden det da blir letter å bruke litt kraft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...