Gå til innhold

Hvordan koble opp kondensator?


Anbefalte innlegg

Man kan gjerne koble minus rett på batteriet om man har god kobling fra minus på batteriet til karroseriet.

Lønner seg alikevell å alltid koble minus til karroseriet, på grunn av at man skal ha likt "referansepunkt" på forsterkeren og spilleren. Signalet spilleren din sender ut er med referanse i jord, som er koblet til karroseriet på spilleren. Derfor blir det best å koble forsterkeren rett i karroseriet så man får samme referanse på spiller og forsterker.

En kondensator kobler man på pluss mellom batteriet og forsterkeren (så nærme forsterkeren som mulig) og minus rett i karroseriet (eller på minuspolen på batteriet som bmw520 presiserte). Minus skal ikke kobles videre til forsterkeren, men man kan bruke samme jordingspunkt i karroseriet for kondensatoren og forsterkeren.

I mange installasjoner vil man ikke merke forskjell, men man vil risikere å få mye støy ved å koble på "ymse" måter.

Hvis noen ønsker det så kan jeg forklare mer inngående om hvorfor man skal koble slik, men da må man ha litt innsikt i elektronikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ja du kan gjerne forklare hvorfor man skal koble kondensatoren direkte til jording og ikke på minusen slik som på pluss? for dette har vi som har drevet med bilstereo og dem som er i konkurrranse gjort i mange år, så d er da merkelig at så mange gjør d feil, men samtidig vinner i konkurranse da?

PS, alle her for nå ta en kikk da, på dem som driver med DBDRAG, kobler vel feil dem også da :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja du kan gjerne forklare hvorfor man skal koble kondensatoren direkte til jording og ikke på minusen slik som på pluss?

Om du har drevet med stereo så lenge som du vil at det skal virke som så bør du jo skjønne det selv. kabelen som går fra - til - bør være så kort som overhode mulig, dermed er det bedre å sette den til nærmeste jordings punkt om batteriet er langt unna. Dette gjelder selvsagt for forsterkeren også.

I min e46 er batteriet ved siden av basskassa, så der kobler jeg - rett på batteriet. Dog har jeg ikke noe behov for å ha kondensator når kabelen er under en halv meter lang, så den har jeg tatt bort.

I trådstarter sin e30 så er vel batteriet foran, dermed er det enkleste og beste for han å sette kondensator og forsterker til nærmeste jordingspunkt. (Helst to forskjellige for å få minst mulig motstand) Men husk at lakk gir motstand for strømningen, så det beste er å pusse bort lakken på punktet :)

De som driver med db drag og slikt holder på i en annen skala enn hva mannen i gata gjør, derfor velger noen av de å ha - kabelen til batteriet for å få klemt ut den siste lille bitten av strøm, det er ikke nødvendig på vanlige bygg:)

Er ikke mye rot i en tråd bare fordi en eller to mener no annet vel ? :)

Trådstarter: Send en pm til "Nautiluz" så kan han hjelpe deg. Han har mye erfaring og peiling på stereo :)

http://www.nautiluz.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja du kan gjerne forklare hvorfor man skal koble kondensatoren direkte til jording og ikke på minusen slik som på pluss?

Om du har drevet med stereo så lenge som du vil at det skal virke som så bør du jo skjønne det selv. kabelen som går fra - til - bør være så kort som overhode mulig, dermed er det bedre å sette den til nærmeste jordings punkt om batteriet er langt unna. Dette gjelder selvsagt for forsterkeren også.

I min e46 er batteriet ved siden av basskassa, så der kobler jeg - rett på batteriet. Dog har jeg ikke noe behov for å ha kondensator når kabelen er under en halv meter lang, så den har jeg tatt bort.

I trådstarter sin e30 så er vel batteriet foran, dermed er det enkleste og beste for han å sette kondensator og forsterker til nærmeste jordingspunkt. (Helst to forskjellige for å få minst mulig motstand) Men husk at lakk gir motstand for strømningen, så det beste er å pusse bort lakken på punktet :)

De som driver med db drag og slikt holder på i en annen skala enn hva mannen i gata gjør, derfor velger noen av de å ha - kabelen til batteriet for å få klemt ut den siste lille bitten av strøm, det er ikke nødvendig på vanlige bygg:)

Er ikke mye rot i en tråd bare fordi en eller to mener no annet vel ? :)

Trådstarter: Send en pm til "Nautiluz" så kan han hjelpe deg. Han har mye erfaring og peiling på stereo :)

http://www.nautiluz.net

Huff :roll: jeg ville ha en forklaring på hvorfor man ikke kobler en kondensator på den måten her:

Altså du har en minus og en pluss til forsterkeren, da setter man kondensatoren imellom der,+til+ og -til-, ikke en pluss på kondensatoren og minus til gods. er man med nå? ja jeg har holdt på med stereo i mange år, og dette var ingen diskusjon om batteriet, men kondensatorens oppkobling, er dette så vanskelig?

Legge inn et enkelt skjema, slik at man forstår hva jeg mener. kanskje jeg forklarer meg dumt.

mtujy9d1xhro96j9kmyz.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man ikke bør koble minus via kondensatoren er at kondensatoren vil lade opp strøm i støt.

Når det går strøm gjennom en ledning vil man få et spenningsfall i ledningen. Om man da kobler minus fra forsterkeren, inn på kondensatoren og så til gods så vil man få et spenningsfall i kabelen mellom kondensatoren og godset som følger "støtene" som kondensatoren vil lades opp med.

Siden signalet ut fra cd-spilleren har referanse i jord, og forsterker mottar signalet referert til sin jord (jord internt i forsterkeren) vil signalet inn på forsterkerkretsene være Signal = Spenning ut fra cd-spiller (signalet) + spenningsfallet i jordledningen fra forsterker til karroseri. (her er ikke kondensatoren koblet inn på minusledningen til forsterkeren)

Om man da kobler kondensatoren inn på minus på forsterkeren vil man også få med "støtene" kondensatoren lades opp med i tilleg. Da vil signalet inn på forsterkerkretsene være Signal = Spenning ut fra cd-spiller (signalet) + spenningsfallet i jordledningen mellom forsterker og kondensator + spenningsfallet i ledningen mellom kondensator og karroseri.

Spenningsfallet i ledningen mellom kondensator og karroseri vil veksle i takt med "støtene" som kondensatoren blir ladet opp med, og dermed vil man injisere en vekselspenning inn i signalet inn på forsterkerkretsene som vil kunne føre til støy.

Dette er ihvertfall min forklaring til det, mulig det er folk med bedre innsikt som vet bedre :)

Håper du forstod det.. Er ikke verdens beste til å forklare :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man ikke bør koble minus via kondensatoren er at kondensatoren vil lade opp strøm i støt.

Når det går strøm gjennom en ledning vil man få et spenningsfall i ledningen. Om man da kobler minus fra forsterkeren, inn på kondensatoren og så til gods så vil man få et spenningsfall i kabelen mellom kondensatoren og godset som følger "støtene" som kondensatoren vil lades opp med.

Siden signalet ut fra cd-spilleren har referanse i jord, og forsterker mottar signalet referert til sin jord (jord internt i forsterkeren) vil signalet inn på forsterkerkretsene være Signal = Spenning ut fra cd-spiller (signalet) + spenningsfallet i jordledningen fra forsterker til karroseri. (her er ikke kondensatoren koblet inn på minusledningen til forsterkeren)

Om man da kobler kondensatoren inn på minus på forsterkeren vil man også få med "støtene" kondensatoren lades opp med i tilleg. Da vil signalet inn på forsterkerkretsene være Signal = Spenning ut fra cd-spiller (signalet) + spenningsfallet i jordledningen mellom forsterker og kondensator + spenningsfallet i ledningen mellom kondensator og karroseri.

Spenningsfallet i ledningen mellom kondensator og karroseri vil veksle i takt med "støtene" som kondensatoren blir ladet opp med, og dermed vil man injisere en vekselspenning inn i signalet inn på forsterkerkretsene som vil kunne føre til støy.

Dette er ihvertfall min forklaring til det, mulig det er folk med bedre innsikt som vet bedre :)

Håper du forstod det.. Er ikke verdens beste til å forklare :P

Okay, nå skjønner jeg hva du mener ja :) mulig du har rett der, men er usikker på om jeg merket no forskjell da jeg prøvde begge deler for noen år tilbake.

men da er vi vel enige da, og dere kan skippe skjemaet mitt :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik koblet jeg opp kondensatoren i min E36 325i når jeg hadde den.

Om den satte bak helt inntil forsterkeren eller fremme i motorrommet betydde ingenting for lyden ifølge db måleren.

viss ikke d hadde no betydning så var vel kondisen defekt da?

Om den var fram eller bak altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik koblet jeg opp kondensatoren i min E36 325i når jeg hadde den.

Om den satte bak helt inntil forsterkeren eller fremme i motorrommet betydde ingenting for lyden ifølge db måleren.

Det kondensatoren gjør er å passe på å holde en stødig forsynings kilde, så det utgjør ikke store forskjellen hvor den blir plassert på ett vanlig amatør bygg ville jeg tro. Så sant man har kabler som er dimmensjonert riktig såklart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff :roll: jeg ville ha en forklaring på hvorfor man ikke kobler en kondensator på den måten her:

Altså du har en minus og en pluss til forsterkeren, da setter man kondensatoren imellom der,+til+ og -til-, ikke en pluss på kondensatoren og minus til gods. er man med nå?

Nei man er ikke med. Kondensatoren og forsterkeren bør ha egne jordinger for best funksjonalitet. Setter man - fra forsterker til kondensator så blir det større forstyrrelser enn om begge har fri jording.

ja jeg har holdt på med stereo i mange år, og dette var ingen diskusjon om batteriet, men kondensatorens oppkobling, er dette så vanskelig?

Kom ikke her å si at en diskusjon om kondensator og oppkobling ikke har noe med batteriet å gjøre :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff :roll: jeg ville ha en forklaring på hvorfor man ikke kobler en kondensator på den måten her:

Altså du har en minus og en pluss til forsterkeren, da setter man kondensatoren imellom der,+til+ og -til-, ikke en pluss på kondensatoren og minus til gods. er man med nå?

Nei man er ikke med. Kondensatoren og forsterkeren bør ha egne jordinger for best funksjonalitet. Setter man - fra forsterker til kondensator så blir det større forstyrrelser enn om begge har fri jording.

ja jeg har holdt på med stereo i mange år, og dette var ingen diskusjon om batteriet, men kondensatorens oppkobling, er dette så vanskelig?

Kom ikke her å si at en diskusjon om kondensator og oppkobling ikke har noe med batteriet å gjøre :roll:

at d går an, nå leser dere hva jeg skriver, jeg skrev at jeg IKKE diskuterte batteriet,men oppkobling an kondensatoren, ikke kom her å si at jeg sier at batteriet ikke har noe med kondisen å gjøre, for d har jeg ikke nevnt i d heletatt. men på den annen side, kanskje dere kan forklare meg hva en kondensator gjør da, for d burde jo DERE vite :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...