Werther Skrevet Juni 27, 2009 Skrevet Juni 27, 2009 Må jo være mye bedre å øke huslånet istendenfor å ta lån hos f.eks elcon. Som jeg sa, det kan bli litt selvbedrageri. Hvis du er motivert for å betale ned bilen fort, kan Elcon være like greit. Ulempen er jo panten i bilen hvis du vraker den. Jeg gjorde det, og måtte da cashe ut 50k på siste avdraget for å få solgt bilen som repobjekt.
Odd-M Skrevet Juni 27, 2009 Skrevet Juni 27, 2009 Jeg har hatt to lån hos Elcon til samme eller bedre betingelser som min bank vil gi. Det ene var med en totaltid på nærmere 20 år. Aldri opplevd noe tull eller problemer med dem. Dere må huske at banken opererer med vesentlig høyere rente på bil- og forbrukslån enn boliglån med stor sikkerhet. Elcon har forøvrig "kampanjerente" på 4.95% nå, ikke 6% som det hevdes her i tråden. 5,8% for standard billån. Her er det kanskje forhandlingsgrunnlag? Tviler på at man finner mange banker som går vesentlig under det på et billån. Med en viss progresjon på avdragene, dvs kort nedbetalingstid, blir ikke totalkostnaden så ille. Et regneeksempel fra Elcon: Ny bil 300.000,- med innbytte på 150.000,- gir 150.000,- i lånebehov. På 7 år gir det 2500,- pr måned mws en totalkostnad på 212.000,-. Samme lån på 3 år derimot 4700,- pr måned og 185.000,-. 2 år gir 6900,- og 179.000,-. Med andre ord lønner det seg å betale ned ganske raskt. Det bør ikke komme som noen bombe. Ved å refinasiere slike kjøp i huslån blir totakostnaden helt hinsides høy. Det mange banker imidlertid er villige til er å la deg låne med sikkerhet i huset, forutsatt at man har betalt ned under 80% eller helst 60% av verdi på huset. Da kan man betale bilkjøpet som et "tilleggslån" på siden av huslånet som man betaler inn ekstra,til samme betingelser som huslånet. Det er det gunstigste i mine øyne.
feedon Skrevet Juni 28, 2009 Forfatter Skrevet Juni 28, 2009 Jeg har hatt to lån hos Elcon til samme eller bedre betingelser som min bank vil gi. Det ene var med en totaltid på nærmere 20 år. Aldri opplevd noe tull eller problemer med dem.Dere må huske at banken opererer med vesentlig høyere rente på bil- og forbrukslån enn boliglån med stor sikkerhet. Elcon har forøvrig "kampanjerente" på 4.95% nå, ikke 6% som det hevdes her i tråden. 5,8% for standard billån. Her er det kanskje forhandlingsgrunnlag? Tviler på at man finner mange banker som går vesentlig under det på et billån. Med en viss progresjon på avdragene, dvs kort nedbetalingstid, blir ikke totalkostnaden så ille. Et regneeksempel fra Elcon: Ny bil 300.000,- med innbytte på 150.000,- gir 150.000,- i lånebehov. På 7 år gir det 2500,- pr måned mws en totalkostnad på 212.000,-. Samme lån på 3 år derimot 4700,- pr måned og 185.000,-. 2 år gir 6900,- og 179.000,-. Med andre ord lønner det seg å betale ned ganske raskt. Det bør ikke komme som noen bombe. Ved å refinasiere slike kjøp i huslån blir totakostnaden helt hinsides høy. Det mange banker imidlertid er villige til er å la deg låne med sikkerhet i huset, forutsatt at man har betalt ned under 80% eller helst 60% av verdi på huset. Da kan man betale bilkjøpet som et "tilleggslån" på siden av huslånet som man betaler inn ekstra,til samme betingelser som huslånet. Det er det gunstigste i mine øyne. hehe ja det sist nevnte er nok det billigste ja. men banken er ikke så ivrige på det når jeg kjøpte hus for litt over 1 år siden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå