Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Lurer litt på å skaffe meg en E46 m3, noen som har noen tips til hva man skal se etter på disse bilene ? er det mye feil ? de er jo rimlig dyre da, så er jo kjedelig å måtte begynne å reparere den med en gang den er i garasjen..

bilen jeg har sett på koster 520 000 og har gått 99 000 (2002 modell) hvor langt går disse motorene ?

blir ikke med det første jeg skal ha en sånn da antagelig, men greit å vite om det er noe å satse på :)

Skrevet

Mye nyttig info i den linken...

Motorene er veldig solide slik jeg har inntrykk av. Selv er jeg alltid påpasselig med å vente til oljetemperaturen er høy nok før jeg trykker gassen i bånn. Vil ikke si 99000 km er altfor mye. Er den godt tatt vare på og fått byttet den kjente oljepumpen osv holder den i mange år til.

Uansett er det en fantastisk morsom bil med et herlig lydbilde! Så løp og kjøp! Har ikke angret et sekund etter at jeg kjøpte min! ;) Blir garantert ikke siste M-bil for min del ;)

Mvh

Øyvind

Skrevet

Har ikke hørt noe om oljepumpe når det gjelder e46 m3. Er det noe feilproduksjon eller en svak del ? Når pleier de evnt å måtte byttes?

Hvordan er det å eie m3 med tanke på pris i forhold til en vanlig e46 viss du har hatt det før.

Skrevet

Bruker disse motorene mye olje ? hørte e39 M5 hadde problem med dette før 2003 ?

Påstand :

E46 M3 er bedre en porno :P

Skrevet

Nei, ikke noe problem med oljeforbruket.

Du må jo regne med et noe høyere kostnadsnivå. Den deler jo endel deler med vanlig E46, men de dedikerte delene er jo noen hakk dyrere.

Forsikringen er dyrere, og drivstoffutgiftene går mest sannsynlig opp.

Kort sagt; det er en bil du må ha råd til å ha. En kan ikke kjøre rundt med en halvveis M3, som olja burde vært skiftet på pga økonomi.

Det kan jo forkomme de vanlige E46 problemene som rust i dører og bakluke bla.

Men så lenge bilen er dokumentert skikkelig fulgt opp, med hyppige oljeskift, alle aksjoner utført, og ikke grisekjørt med kald motor (vanskelig å ha en garanti for...) så er den en solid konstruksjon.

Bortsett fra bærearmene som tydeligvis er en slitedel på linje med bremseklosser... :roll:

Skrevet

Trodde bærearmene hadde blitt forbedret. Har bare hørt om svake bærearmer på de tidlige e46ene. 98 / 99 mod.

Kostnader som hyppige oljeskift bør man selfølgelig ha råd til. Og en bil nr2. Synes ikke m3 bør brukes om vinteren. Iallefall min tanke.

Skulle kanskje spesifisert kostnadene ved en m3 kontra vanlig litt bedre. Servicer osv? Hvordan er prisnivået på en m3 i forhold til en vanlig? F.eks insp. 2.

Beklager at jeg stjeler låner tråden din litt her jonr. Men tenkte at det jeg lurer på kanskje er av interesse for deg også :)

Skrevet

Mulig bærearmene har blitt forbedret, men det er et stadig problem på E46, og særlig M3 av naturlige årsaker. Ble skiftet på min forrige M3 i '06, og måtte gjøre det igjen i '08. Og antakeligvis igjen da i '10...

Det med at man må ha en bli nummer to, er jeg helt uenig i.

Er overhodet ikke noen bruksfunksjonalitetsproblemer ifm M3 på vinter, heller motsatt mtp diffbrems bla.

Vel og merke om man ikke bor i skogen eller noe.

Vedlikehold og renhold er viktig dog.

Sommer er selvsagt det beste, men nå bor vi engang i Norge så...

Husker ikke hva Insp. I koster på vanlig E46, men koster rundt 12k på M3.

Insp. II er noe dyrere da det er skifte av olje på girkasse og diff også, rundt 16k.

Skrevet

Husker ikke hva Insp. I koster på vanlig E46, men koster rundt 12k på M3.

Insp. II er noe dyrere da det er skifte av olje på girkasse og diff også, rundt 16k.

ca det dobbelte på m3 da med andre ord...

Skrevet

Beklager at jeg stjeler låner tråden din litt her jonr. Men tenkte at det jeg lurer på kanskje er av interesse for deg også :)

Ikke noe problem, alle som har spørsmål er hjertlig velkommen til og skrive, er jo derfor jeg laget denne tråden, for mest mulig info:)

:D

Skrevet
Mulig bærearmene har blitt forbedret, men det er et stadig problem på E46, og særlig M3 av naturlige årsaker. Ble skiftet på min forrige M3 i '06, og måtte gjøre det igjen i '08. Og antakeligvis igjen da i '10...

Den var ny for meg... Så ofte altså!?

Er det fordi indre ledd ikke kan byttes separat, hele bærearmen må byttes?

Slik som på XI modeller, evt også andre E46 modeller?

Skrevet
Har ikke hørt noe om oljepumpe når det gjelder e46 m3. Er det noe feilproduksjon eller en svak del ? Når pleier de evnt å måtte byttes?

Hvordan er det å eie m3 med tanke på pris i forhold til en vanlig e46 viss du har hatt det før.

Dette var visst en feil på tidlige utgaver, men ble utbedret på de nyere modellene (husker ikke årstall, men dette er lett å finne ut av). Det er uansett viktig at dette har blitt gjort hvis du skal kjøpe en.

Har ikke hatt min så veldig lenge, og har heller ikke hatt den inne på service (som jeg har betalt for i hvertfall). Har hatt en E46 320 før, og det er som det blir sagt lenger opp her, at forsikringen er en del høyere, bensinforbruket er etter min mening meget høyt,tror jeg fyller for hvertfall 700 kroner i uken. For min del utgjør dette det dobbelte av hva 320'en brukte. Regner vel med at en del deler koster noget mer også. Men igjen, så er det jo mye morsommere! Uansett da, så vil det være tåpelig å ha en sånn bil uten å ha råd til å fylle den opp med bensin, følge servicer og bytte olje jevnlig, da får man heller finne seg en annen bil :)

Skrevet
Den var ny for meg... Så ofte altså!?

Er det fordi indre ledd ikke kan byttes separat, hele bærearmen må byttes?

Slik som på XI modeller, evt også andre E46 modeller?

Det er pga at foringen ut mot hjulet er vulket og ikke kan byttes, derfor må man bytte hele armen. Hver arm koster såvidt jeg husker rundt 3500,- pluss jobben... Skal ikke se bort fra at dette er tilsiktet.

Det er vel en kombinasjon av at det faktisk er et svakt punkt, tildels store/tunge hjul, de flotte veiene våre, og at en M3 ofte blir brukt litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...