bmwkizn Skrevet Juli 7, 2009 Share Skrevet Juli 7, 2009 BMW 2800 bertone spicup..noen som vet om disse har vert produssert for salg? uansett en spesiell bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwkizn Skrevet Juli 7, 2009 Forfatter Share Skrevet Juli 7, 2009 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Juli 7, 2009 Share Skrevet Juli 7, 2009 http://www.maxbimmer.com/forums/showthread.php?t=119666 http://www.supercars.net/cars/2256.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwkizn Skrevet Juli 7, 2009 Forfatter Share Skrevet Juli 7, 2009 http://www.maxbimmer.com/forums/showthread.php?t=119666http://www.supercars.net/cars/2256.html Takk skal du ha uansett en snodig sak..ser ut som en gammel concept bil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hjelen Skrevet Juli 7, 2009 Share Skrevet Juli 7, 2009 Den der er litt spesiell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Juli 7, 2009 Share Skrevet Juli 7, 2009 Tøft! Bedre enn det rælet de kommmer opp med nå for tida ihvertfall Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sladjan Skrevet Juli 7, 2009 Share Skrevet Juli 7, 2009 ble alt for amerikansk denne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwkizn Skrevet Juli 7, 2009 Forfatter Share Skrevet Juli 7, 2009 ble alt for amerikansk denne. Ja kansje du har rett første tanken min var enkelsk men Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Juli 7, 2009 Share Skrevet Juli 7, 2009 Bmws designsjef Wilhelm Hofmeister og Bertone var relativt gode venner etter sammerbeidet med den tidligere modellen 3200 cs; En bil som aldri ble noen kommersiell suksess. Hofmeister var stor fan av Bertones design, og skal i flere forbindelser ha spørt Bertone om råd hva gjelder design. Blant annet leverte Bertone et helt omriss av en bil som senere skulle vise seg å bli førstegenerasjon 5-serie. På mange måter fungerte Bertone som konsulent for Bmw. Slutten av 60-tallet var en spennende og fremgangsrik periode for Bmw. Firmaet var endelig klar med både ny, moderne motor og langt større biler for å ta opp kampen i en klasse de egentlig ikke hadde vært konkurransedyktige siden før krigen (premium-klassen). Sedanen skulle hete 2500/2800 avhengig av hvor stor motor du bestile, mens kupeen het 2800cs - denne gangen med Bmws eget design. Spent på hva Bertone kunne gjøre, avtalte han og Hofmeister seg imellom at Bertone skulle få fraktet ned prototypen av Bmws nye sedan til Italia. Avtalen var at det ferdige resultet skulle vises på førstkommende Geneva Motor Show. Vel fremme i Torino, begynte de å forkorte og stive opp chassiet for å kompensere for den nye takkonstruksjonen, samt å gå over interiøret. Av Bmws orginale interiør, ble stort sett kun rattet og speedometer-/turteller-huset beholdt. Resten ble enten kledd i grønt eller fjernet/erstattet. Grunnet tidspress ble støtfangerne lagd tre, for å så males over. Italienske designere generelt var fæle til å kopiere sin egne ideer over på alt og alle; Bertone var blant de verste. Formen på hans tidligere Bmw 3200cs var for eksempel nesten identisk med Alfa Romeo 2600 Sprint, den også Bertone-designet. Derfor fikk det ferdige resultatet et snev av Alfa Romeo Montreal blandet med Iso Grifo mk2, Iso Lele og Lamborghini Jarama over seg. Utenom det litt spesielle taket, var ikke bilen svært orginal. Bmw på sin side var lite imponert. Det sies at ikke ønsket å ha noe med den å gjøre, og derfor solgte den unna til førstemann som meldte seg. Faktisk var ikke dette så veldig uvanlig før i tiden; Både Bertone-designede Alfa Romeo Bat-biler (Bat 5, Bat 7 og Bat 9) og Zagato-designede Volvo 2000 Gtz ble solgt til privatpersoner som brukte dem som vanlige hverdagsbiler. I Bmws tilfeller, var det en nederlender som meldte interesse. Siden bilen var såpass konvensjonell under det litt pussige ytre, kunne eieren bruke bilen aktivt. Det er litt uklart hva som skjedde videre, men sannsynligvis ble den parkert i en garasje en gang på 80-tallet. Før dette, rakk eieren å male bilen rød/oransje. PS: Store deler av informasjen er tatt etter hukommelsen, så vær litt obs på eventuelle faktafeil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwkizn Skrevet Juli 7, 2009 Forfatter Share Skrevet Juli 7, 2009 Bmws designsjef Wilhelm Hofmeister og Bertone var relativt gode venner etter sammerbeidet med den tidligere modellen 3200 cs; En bil som aldri ble noen kommersiell suksess. Hofmeister var stor fan av Bertones design, og skal i flere forbindelser ha spørt Bertone om råd hva gjelder design. Blant annet leverte Bertone et helt omriss av en bil som senere skulle vise seg å bli førstegenerasjon 5-serie. På mange måter fungerte Bertone som konsulent for Bmw. Slutten av 60-tallet var en spennende og fremgangsrik periode for Bmw. Firmaet var endelig klar med både ny, moderne motor og en langt større biler for å ta opp kampen i en klasse de egentlig ikke hadde vært konkurransedyktige siden før krigen (premium-klassen). Sedanen skulle hete 2500/2800 avhengig av hvor stor motor du bestile, mens kupeen het 2800cs - denne gangen med Bmws eget design. Spent på hva Bertone kunne gjøre, avtalte han og Hofmeister seg imellom at Bertone skulle få fraktet ned prototypen av Bmws nye sedan til Italia. Avtalen var at det ferdige resultet skulle vises på førstkommende Geneva Motor Show. Vel fremme i Torino, begynte de å forkorte chassiset, stive det opp, samt å gå over intriøret. Av Bmws orginale interiør, ble stort sett kun rattet og speedometer-/turteller-huset beholdt. Resten ble enten kledd i grønt eller fjernet/erstattet. Grunnet tidspress ble støtfangerne lagd tre, for å så males over. Italienske designere generelt var fæle til å kopiere sin egne ideer over på alt og alle; Bertone var blant de verste. Formen på hans tidligere Bmw 3200cs for eksempel var nesten identisk med Alfa Romeo 2600 Sprint, den også Bertone-designet. Derfor fikk det ferdige resultatet et snev av Alfa Romeo Montreal blandet med Iso Grifo mk2, Iso Lele og Lamborghini Jarama over seg. Utenom det litt spesielle taket, var ikke bilen svært orginal. Bmw på sin side var lite imponert. Det sies at ikke ønsket å ha noe med den å gjøre, og derfor solgte den unna til førstemann som meldte seg. Faktisk var ikke dette så veldig uvanlig før i tiden; Både Bertone-designede Alfa Romeo Bat-biler (Bat 5, Bat 7 og Bat 9) og Zagato-designede Volvo 2000 Gtz ble solgt til privatpersoner som brukte dem som vanlige hverdagsbiler. I Bmws tilfeller, var det en nederlender som meldte interesse. Siden bilen var såpass konvensjonell under det litt pussige ytre, kunne eieren bruke bilen aktivt. Det er litt uklart hva som skjedde videre, men sannsynligvis ble den parkert i en garasje en gang på 80-tallet. Før dette, rakk eieren å male bilen rød/oransje. PS: Store deler av informasjen er tatt etter hukommelsen, så vær litt obs på eventuelle faktafeil. Ok.takk for infoen..litt inressangt og lese om sjeldne bimmere..Henter forresten en E3 selv imorgen :)dog en 4 dørs sedan Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Juli 7, 2009 Share Skrevet Juli 7, 2009 Skulle du derimot ønske en bil som ligner på Bmw-konseptet, ligger det én Montreal til salgs i Norge (og et par til i Sverige): http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17828444 Lykke til med e3-kjøp/-henting. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwkizn Skrevet Juli 7, 2009 Forfatter Share Skrevet Juli 7, 2009 Skulle du derimot ønske en bil som ligner på Bmw-konseptet, ligger det én Montreal til salgs i Norge (og et par til i Sverige):http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17828444 Lykke til med e3-kjøp/-henting. takk for det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EirikL Skrevet Juli 8, 2009 Share Skrevet Juli 8, 2009 Hadde jo vært litt morsomt å ha en slik, selv om jeg personlig ville hatt en Montreal. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå